Hjääälp!!
På söndag ska jag tillaga en hel lax(den har hövvet kvar och ser lite ledsen ut över att jag ska sluka den
)på 2.8 kg. Har funderingar på att salta rejält och fylla den med smör, citron, citronpeppar och sen linda in den i folie. Problemet är att jag inte vet vilka grader jag ska ha på ugnen och hur länge den ska ligga där inne. Kan någon vänlig själ hjälpa mig..?
Tala gärna om om jag är fel ute med kryddning också.
Tack å gla´påsk

175-200 grader
Sök på Google efter: recept hel lax för mer inspiration.
Stackars laxen! 
Det är faktiskt rätt lätt att få till god fisk i ugn och i folie. För kryddningstips och tid/ugnstemp föreslår jag att du följer rådet här ovan.
Själv brukar jag oftast handskas med "sidor" inte hela fiskar, så jag har inte riktigt koll just på det där med tider..
Lycka till! 

Tack för det Kaisa! Och jag tackar för sympatin å laxens vägnar!
Hej
Jag är heller inte så bra på Hel lax så jag brukar delafisken i sidor. Jag har ett mycket omtyckt recept på laxsidor. Bäst tycker jag att det blir när laxsidan väger ca 2 kg
Först brukar jag snabbgrava sdan eller sidorna i ca 1-2 timmar i rumstemperatur, till gravningen tar jag rivet skal av en citron blandat med 4-6 msk grovsalt (beroende på fiskenstorlek)+ca 1 tsk socker(kan uteslutas). Det är också gått att hacka ner färsk basilika i saltet. Gnider i blaningen på fisken köttsidor, låter stå mellan 1-2 timmar.
Efter drygt 1 h sätter jag på ugnen på 200grader.
Sedan torkar jag av det mesta av gravningssaltet.
Smälter en rejäl klick smör i stekpanna brunner fisken köttsidor runt om ca 1,5 minut.
Där efter lägger jag sidan eller sidorna i ugnsfastfat och in i varm ugn. En sida på 1,5-2 kg brukar grädda i ca 20 min, ½kg bitar knappt en kvart.
Den här fisken brukar bli mycket saftig och är mina brosbarns favoriträtt.

Gjorde kanongod lax med rökt regnbåge i folie idag.
Vi har som en liten tradition att bjuda hem mina föräldrar varje långfredag på laxlunch. Idag tog lade vi laxsidan i folie och lade på bitar av varmrökt regnbåge ovanpå. På med en massa dill, lite purjo, salt och citronpeppar. Hyvlade en massa smör över. Vek ihop till ett paket och in i ugnen på ca 175°C. Tid? Tja, säg det… Tills den är klar. Brukar ta ut den efter ett tag och kolla hur den mår. Sen får man försöka bedöma hur mycket till den behöver.
Det blev i alla fall mycket lyckat med den extra touchen av rökt som regnbågen gav!
Jag har ett bra recept på fisklasange.
300-400g torsk eller anna fisk. 200g krabbfich. kallrökt lax. Dill, 200g chillicremefraich, 200g räkor.200g riven ost. Blanda ihop cremefraich, dill, räkor, riven ost. Lägg först fisken, o laxen ovanpå, sedan blandningen, sen fisk o lax o blandning, sen kan man strö på lite ost sist Jättegott.
Jag glömde, den ska in i ugnen i 175 grader.

Många bra tips ovan.
Jag vill bara tillägga - köp en digital termometer, ca 130 kr. Stoppa in den på tjockaste stället på laxen. Ta ut laxen när termomentern visar 55 grader - då är den färdig och fettsyrorna är inte förstörda.
Det är nästan omöjligt att laga till fisk utan en termometer - den blir nästan alltid överkokt.
Jag använder termometern när jag steker fisk också - tex laxskivor. Jag steker på mycket låg värme.
Det går förstås med erfarenhet att få till fisken bra utan termometer - fast proffskockarna använder den för att få till det, med fisken. Och det är verkligen ett bra hjälpmedel.
Häromdan gjrode jag en fiskgratäng på fryst kolja skuren i bitar, grädde, CF, lite grönsaker. Fisken var fortfarande havlfrusen när jag ställde in formen in ugnen (ca 150 gr). Men med termomentern instucken i den största av fiskbitarna var det bara att ta ut formen vid 55 gr - det blev perfekt, fisken var saftig och god.