Naglar, tänder och andra hälsovinster
Jag har blivit av med magkatarr, fått bättre hy, gått ner lite i vikt och tror ta mig fasiken att jag har mindre tandsten.
I allafall har den mörka beläggningen på tandstenen bleknat trots att dricker kaffe, vin och röker som aldrig förr.
Men bara drygt 2 månader med LCHF kan det verkligen vara så att naglarna växer fortare…eller är det jag som är ständigt mätt och belåten och inte "hinner med" att bita av dem?
Ha en skön fettrik vecka!
Låter kanon med massa positiva saker. Lycka till i fortsättnignen också.

Jag har också märkt att naglarna växer fortare. Jag spelar gitarr ("plockar") så jag behöver lite längre naglar på högerhanden samt kortare på vänster hand. Har fått klippa oftare. Det är tycker jag är bra, speciellt när man knäcker en nagel på högerhanden…

Igår visade jag min son mina "långa" naglar och sa att jag tror det på något konstigt sätt har med kosten att göra.
Han äter inte kolhydratfritt, men väl maten som jag lagar, han är inte nagelbitare och han sa att han märkt samma sak:
-Jag måste klippa naglarna, både på händer och fötter varje vecka nu för tiden.
jag ÖNSKAR att mina nagla också kunde bli bättre!! Längre behöver dom inte bli men hårdare!
Jag var och fick manikyr dag och hon, manikyristen (heter det så?!) fick ta i med bägge händerna för att klippa mina naglar…
Jag har ju iofs alltid haft starka naglar och tjockt hår, men inte sååå hårda. Jag tror absolut att kosten spelar roll!
aswedishsmorgasbord.com
Mina blir bara sämre, trots att jag ätit först en burk med dolomit (kalcium och magnesium) och efter det en burk med bone supply,
Mina naglar och även håret växer mycket fortare sedan jag började äta LCHF däremot har jag fått tandsten som jag aldrig har haft tidigare.

#7Taskigt, tandsten som är både jobbigt och dyrt att ta bort. Jag har naturligtvis massor kvar men avaktar med att gå till tandhygienisten ett tag till…speciellt nu när den mörka beläggningen bleknar.
Naglarna däremot är jag helt övertygad om nu…"tuggade lite nagel" i fredagskväll och i dag har jag smala vita ränder högst uppp igen!
Mina naglar har blivit starkare än vad de var tidigare, delar sig inte längre. Så nu kan jag ha långa snygga naglar.
Kan bara vidimera att naglarna växer bättre med LCHF kost. Vet inte anledningen dock. Kanske är det flera faktorer. Jag kan t ex tänka mig att när jag åt kolhydrater så var jag mer godissugen och skulle mer eller mindre alltid ha nå't i munnen. Ett invant beteende som nagelbitning blir inte lättare att bryta om i det läget. Sen växer naglarna dessutom snabbare och upplevs som hårdare.
Tandstenen har enligt vissa avtagit efter ett par månader. Själv märker jag också av tandsten på insidan av nedre framtänderna vilket tydligen är rätt vanligt. Men den totala effekten av LCHF är positiv för tänderna efter som tandtrollen måste ha socker för att hacka i våra tänder :)