Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2859 ggr
Medlem
0

Ärftlig typ 2 diabetes

Efter att ha läst denna artikel blev jag väldigt orolig.

Det är så att min morfar och farfar är syskon, mormor och farmor är syskon, och de är kusiner. Min farmor hade typ 2 diabetes och dog pga det och mormor dog pga en hjärtsjukdom.Farfar och morfar är gamla idag men är friska och mår bra. Pappa och mamma mår bra också.

Min fråga lyder; kan LCHF bromsa eller motverka möjligheten att få ärftliga sjukdomar orsakade av kusingifte så som typ 2 diabetes?

Medlem
0

Puff

Branneli
0

Min kompis värden har minskat till normalt, från nästan dags att behandla….Tagit 3 månader med lchf

ebet
0

Mina morföräldrar hade också diabetes 2. Jag var på god väg att få det inom ngt år. Men nu kommer jag att slippa det eftersom jag äter inget som höjer blodsockret. Så ser jag på saken. Jag tror att man ärver 'benägenheten' (kolhydratintoleransen?) Sen fixar man resten själv :) Hjärtsjukdomar hör väl ihop med diabetes till stor del vad jag har snappat upp. Så jag skulle inte vara orolig i ditt ställe.

Ulf-S
0

Jag har också diabetes typ 2 i släkten och är prediabetiker. Som jag ser det så ärver man ju bara anlagen, inte sjukdomen. Äter man naturligt fett och håller någorlunda koll på kolhydraterna slipper man bli sjuk.

Är man redan drabbad får man vara striktare…

storost
0

Jag kunde ta bort diabetes medisin efter 6 månader. Min HBa1C hamnar omkring 5.4 utan medi.

Ja, LCHF bromsa såna sjukdomar - tror jag.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Zepp
0

Ja jag tror oxå att man inom vetenskapen anser att det även behövs en ärftlig faktor för att utveckla diabetes.

Sen så är det väl som så att med den moderna kosten hög på snabba kolhydrater som frestar på systemet så är det fler som hamnar i risksonen.

Sen skall man oxåt tänka på alla de som inte utvecklar diabetes fasten de äter en kost som andra blir sjuka på och de har nog inte samma ärftliga faktorer.?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medlem
0

Tack för era svar!

Zepp - Intressant tanke det sista du skrev.