Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1783 ggr
tusselisa
0

Fråga om min mat

Min fråga är vad betyder detta?Jag har skrivit in lunch,middag för imorgon.Men jag blir så förvirrad av procenten tex vad menas med 2% kolisar hur mkt e det??Jag är en kvinna på 167 som väger 79 kilo.

Och varför gick min fetthalt ner från 75% till 67% när jag la till mer protein?

Tacksam för svar jag vill verkligen lära mig,jag känner mig så dum…

magma
0

Att fettprocenten gick ned, det beror på att summan av ditt matintag är 100%. När du då la till x antal procent med protein, så måste något annat sjunka för att summan fortfarande ska vara 100%. Om du skriver in ditt matintag i Minmat, så borde det någonstans stå hur många gram av allt du äter???

Jag använder inte programmet själv, så jag är inte rätt person att tala om exakt var:)

Hur många gram kolhydrater dina 2% innebär är avhängigt hur många kalorier du äter.

Anterrabae
0

Procenttalen är den del av det du har ätit under dagen. Det är energiprocent dvs av den totala energin du har stoppat i dig under dagen är förhållandet mellan kh, p och f som förhållandet i diagrammet.

Under dagen har 2% av energin i maten du ätit kommit från kolhydrater. 31% av energin i maten du har ätit kommer från protein och 67% av energin i maten kommer från fett.

Du har 100% energi att fördela på det du äter. Höjer du andelen av ett näringsämne tex protein, så innebär det att de andra måste minska. I förhållande till varandra.

I gram har du ätit precis det som du har, men förhållandet mellan näringsämnena varierar.

Tex om jag äter 100g smör så får jag i mig 0% kolhydrater eftersom smör inte innehåller några kolhydrater att tala om. Jag får dessutom i mig 20% protein (knappt eftersom det är lite vatten och lite salt oxå) och 80% fett. Om jag sen lägger till 100g nötfärs så ändras förhållandet. Nötfärs innehåller ca 60% fett (energiprocent) och resten protein.. Mängden jag ätit är den samma, men förhållandet mellan fett och protein ändras.

Hoppas du förstår lite bättre, och att jag inte rört till det för dig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

korseett
0

100% är allt. oavsett hur mycket eller hur lite du äter, det betyder alltså hela intaget oavsett mängden. Sedan ska de 100% fördelas på de faktorer som finns. Du drack ingen alkohol, alltså blir det 0%. Av hela ditt matintag så bestod 67 delar av fulla 100 av fett. 31 delar av 100 var proteiner och 2 delar av alla 100 var kolhydrater. Räknar du samman allt får du summan hundra. Procent betyder hundradelar för övrigt.

När du hade siffran 75% före och lade in det protein du hade ätit så ändrades förhållandena. Den proteinandel du åt blev större totalt sett till hela andelen mat. Det gör att siffran för fettet ändrades till 67% och proteinet ökades då upp med lika många procent om du inte tillförde någon av de andra faktorerna samtidigt.

Tittar du längre upp i din tabell som du får ovanför det vackra diagrammet kan du utläsa mer exakt i gram vad du får i dig av de olika faktorerna. Vitaminer och mineraler står under.

Hoppas att jag kunde bringa lite klarhet i procenttänket

tusselisa
0

tack för svar allihopa jag känner att kag måste gräva mer i detta….Skäms

korseett
0

bara hojta till när det kärvar ihop sig så finns det ofta någon som kan svara inom kort.Glad