Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2927 ggr
Took
0

Ägg-Bubbert

Det här receptet hittade jag i Johanna Lindströms Kokbok från 1876! Först lade jag märke till det roliga namnet, och sedan insåg jag att det var ganska LCHF-vänligt.

Först originalreceptet:

Fyra lod sötmandel och 6 eller 7 stycken bittermandel skalas och hackas mycket fint. Sex äggulor röras tills de blifwa hwita med 2 matskedar hwitt socker och en rifwen citronskal tillika med mandeln. Den röres wäl tillsammans och utspädes med 1½ qwarter grädda litet åt sender, 4 ägghwitor wispas till hårdt skum som nedröras sakta uti äggen. Det slås uti en karott eller form med fast botten och sättes in uti en lagom warm ugn att gräddas. När den har höjdt sig och ser wacker ut serweras den med serviett kring formen och till den serweras sylt och socker.

**

Översatt till moderna mått:

50 g sötmandel, skållad och finhackad

6-7 bittermandlar, finhackade

6 äggulor

4 äggvitor

2 msk socker

1 rivet citronskal

5 dl (sur) grädde (gräddfil eller CF/vispgrädde)

Man behöver två skålar.

Skålla och hacka mandel och bittermandel fint.(Jag provade att mala i mandelkvarn och det blev också bra.)

Borsta citronen väl under rinnande vatten och riv skalet.

Knäck och separera samtidigt äggen, och häll vitorna i en skål av rostfritt stål eller keramik.

Vispa äggvitorna till hårt skum.

Blanda i den andra skålen äggulorna med mandeln, citronskalet och sockret och vispa tills det är pösigt. Tillsätt grädde/gräddfil lite i sänder under fortsatt vispning. Vänd till sist ner äggviteskummet och blanda försiktigt.

Ös upp i en ugnsfast form (gärna i glas eller keramik). Grädda i 200º i tio minuter, sänk därefter temperaturen till 175º och låt stå i ytterligare 45 minuter, tills puddingen höjt sig och ser gyllenbrun ut. Verkar den bli för mörk så slå gärna om till enbart undervärme, eller täck över formen med ett ark bakplåtspapper.

Serveras (gärna ljummen) med färska eller tinade hallon och vispad grädde.Smaken blir som ett mellanting mellan cheesecake och ostkaka.

Givetvis kan man utesluta sockret eller ersätta det med något sötningsmedel om man vill. För min del tycker jag att två msk på hela satsen är såpass lite så det får slinka med.

OBS också att temperatur och tider i ugnen är ungefärliga. Jag har fortfarande inte kommit fram till den perfekta kombinationen, så om någon annan lyckas få till en perfekt, fast och gyllenbrun äggbubbert så berätta gärna hur du gjorde!

ebet
0

Det är ju oopsisar! FörvånadSkrattande

Took
0

"Oopsisar"?

[Pennylane1]
0

oopsies

fast det tycker jag väl inte var så lika precis , att man vispar äggulor och vitor för sig, sen upphör väl likheten?

Took
0

Tack, Pennylane1! Tänkte inte på att göra en sökning på forumet… Nej, det tycker jag nog inte heller var så likt. Tillräckligt olika iallafall för att motivera en egen post.

ebet
0

Menade inte sååå.. Jag har gjort Oopsisarna med en massa olika smaksättning, alla är lika goda, det var riktigt kul att läsa att det är en gammal uppfinning

[Pennylane1]
0

fast… vad är det som är lika förutom att man vispar var för sig? Oopsies innehåller ost, det gräddas inte på samma sätt. Jag ser knappast någon likhet alls…

nenna31
0

Mycket kul läsning och ett recept värt att prova …..bokmärker denna tråd direkt….Glad