Fransyska- hjälp med idéer
Jag har en fransyska liggandes i kylen. Men det enda som jag vet man kan göra med den är stek eller grytbitar. Är lite trött på stek just nu så jag undrar om det går att använda den till någon annan käck liten maträtt?

Grillspett. Marinera och grilla *dräggel*

skiva tunt o gör " sjömansgryta" fast a la lchf med low carb öl. gott
Tomatgryta? Stek köttet i bitar med en gul lök, tillsätt buljong. Låt puttra under lock tills det är mört. Rör ned grädde och tomatpuré, salta och peppra. Smula ev ner oregano för mer smak. Använd vitlök om du gillar det. Låt koka samman och servera.

skavgryta går bra att göra av framsyska. brukar ta upp den och låta tina en stund och sedn är det bara att gå loss med kniven. skaver av önskad mängd och lägger tillbaka i resten i frysen.
Favorit skaven är med lök champinjoner/annan svamp, dijonsenap och grädde.
gott med broccoli till
Kalops är nästan det godaste jag vet. är det förresten någon som vet om det finns nåt lchf-alternativ till smörgåsgurkan jag brukar ha till?

Finstrimla och gör stroganoff (grädde, lök champinjoner *mmm*) eller någon sorts orientalisk wok.
Fabricati diem, pvnc!

Tjälknöl är ju jättegott.
Lev i nuet.
oj här var det många bra idéer! Ja den är ju halvtinad nu så jag får fundera på vad som lockar mig. Tack!
#5 jag äter max 20 gram kolhydrater om dagen och i det kan smörgåsgurka ingå. Det brukar inte bli många kolhydrater på några skivor.

#5 Det är mindre kh i saltgurka än i ättiksgurka.
Fabricati diem, pvnc!
ok, tackar. måste göra kalops snart. mmmm
det är en stor fransyska så jag tror jag prövar ett par av ovanstående rätter. Vi är ju bara två här hemma.
Sjömansgrytan får va för nu, men det är verkligen bjudrätt-mums. Grytor är ju vad jag gör i vanliga fall men en del nya smakinriktningar har jag ju fått. Så det får bli lite grillspett, ska finna på några goda marinader. och så lite biff stroganoff. Karljohan och kantareller har jag full frysen.
Tusen tack!

Skär i skivor och banka dom tunna med en sån där taggig köttklubba (?). Har du ingen klubba går det jättebra (nästan bättre) med en kruskavel, men du måste trycka på jättehårt! Krydda och stek. Styckfrys det som inte går åt.
Ibland hittar man en fransyska som är jättemör och kan användas till tjocka biffar. Skär av en skiva och provstek. Säg till om den funkar att äta som biff! Jag kommer direkt. Jag vill ha min blodig… =O)

Skär köttet i lövtunna skivor banka lite, stek dom lätt o varva dom med olika goda ostar o puttra i micron en stund avnjut med bearne 
#0 Ursäkta, men hur tog du kål på henne och hur fick du in henne där? 

Är inte fransyskan så mör att man kan steka den i skivor utan att de blir sega, så kan man saltmöra dem som Glennart tipsade om i en annan tråd.
Lägg skivorna i mycket salt i ca en halvtimme, skölj och stek.
Det blir ganska salt, men jag tycker att det blir mycket gott.
Jag brukar lägg faransyskan i en stekpåse och ha i vitlök, creme fraiche, grädde, sambal oelek, eller vad man nu gillar för kryddor.
Stek till 70 grader med termometer eller 1 1/4 timme. Köttet blir supermört och gott. Det som blir över i stekpåsen reder jag av med grädde och philadelphiaost till en läcker sås.

#14 Hur spelar väl ingen roll? Huvudsaken hon smakar gott! =O)
Hoppas det smakar, oavsett hur du gör korseett!!! (Jag har också fått några bra tips!)
#17 Kunde bara inte låta bli,,,,,

#18 Just det! En schysst fransyska säger man inte nej till i något läge alls! ;O)

Allt franskt funkar bra för mig!
hehe ni är för roliga. På en styckningskurs lärde jag mig enkelt vart fransyskan finns på djuret. "fransyskan har man i knät" var ledfrasen, alltså framsidan av låret. fiffigt.
nu var ju min fransyska, trots ekologisk och hängmörad, lite seg så nu har jag den i kylen på några dagars extra mörning så får jag se vad som händer med den. Kan vara ett äldre djur som den satt på och då blir de ju inte lika möra.
förresten får nog införskaffa en köttbankare idag
Som den satt på, men usch då korseett 

Möjligt vis sen, men gör det i lergrytan med lite grösaker under och häll lite röd vin i.
Vänliga hälsningar Stephan