Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1593 ggr
Gullan988
0

Äter jag för lite?!

Har hållt på med LCHF i snart 6 veckor. Gick ner 2 kg de första 2-3 veckorna, men nu står vikten stilla… Är 153 cm lång och väger 57 kg, vill gå ner minst 7 kg.  Knappade in vad jag äter i min mat, och vissa dagar kommer jag bara upp i 1200-1300 kcal, är det för lite för att gå ner i vikt? Läste någonstans här att man ska få i sig minst 1500 kcal om dagen. Har verkligen försökt lägga till mer fett. Äta mer grädde, smör osv. Och samtidigt äta minimalt med kolhydrater. Men tycker det är svårt, senaste veckan är det som min magsäck har krympt, orkar mindre mat än när jag började med en här kosten…

Så här kan en dag se ut…

Frukost: 50 g bacon, 1 ägg med lite grädde i. Allt stekt i smör.

Mellanmål: 1/2 advocado.

Lunch: 150 g kött fisk eller kyckling. Sås gjord på creme fraiche och grädde. Säkert nästan halva tallriken med sås. 1 tomat.

Mellanmål: 3-4 ostskivor med smör i.

Middag: Samma som lunch med lite broccoli till.

Har jättesvårt att få i mig mer mat än så!

lizaohman
0

Du är ju väldigt liten, kvinna (och stillasittande??) och då kan 1300 kcal räcka. Det märker du ifall du blir trött och seg, huvudvärk och koncentrationssvärigheter. Illamående kan också vara ett tecken på att man äter för lite.

Ditt proteinintag är hyfsat, jag har då räknat på din målvikt eftersom du nästan är där. Fettintaget verkar hyfsat.

När man inte är särskilt överviktig, så tar det tid att gå ner i vikt. Brukar synas mer på måttbandet och kläder än på vågen.

Här kommer en samlad tipsradda: Sluta väg dig (stress är negativt för viktnedgång), byt ut avocadon mot något annat (trots att avocado är en frukt så är en halv okey vad gäller fettsammansättning samt kolhydratinnehåll, men den har annat skit i sig, som jag inte kommer ihåg), se till att du äter helfet ost och helst ekologiskt smör (för Omega-3 halten). Prova med kryddsmör eller skirat smör till maten istället för grädde och CF. Mjölkprodukter kan vara väligt hindrande för viktnedgång när man inte har så mycket att gå ner. Utöka äggintaget under dagen till ca 6 stycken ägg, så får du i dig mer av det viktiga (istället för avocado t ex). Ta bara en halv tomat till maten, den är rätt kolhydratrik. Ifall man älskar tomatsmak finns det koncentrerad tomatpasta som ger mycket smak, som kan tillsättas vid matlagningen jämte smör.

kaisakavat
0

Bra råd av Lisaohman..

Du är ju rätt liten till växten och behöver kanske inte så mkt mat, men jag tillägger att du förstås kan äta mer om du vill, även lite mer protein, det är inget negativt med det så länge du håller nere kh.

Om tomatpasta - innebär inte koncentrationen att även kolhydraterna är koncentrerade däri?? Jag är rätt försiktig me sånt.

Lycka till!

lizaohman
0

Jag använder inte själv tomatpasta, men har läst här på forumet om de som gör det. Behövs väldigt lite för att det ska bli mycket smak och det finns olika bra märken vad kolhydraterna anbelangar (man bör ju välja en sort utan socker, förstås).