Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4599 ggr
blisan
0

Kolestrol - snälla hjälp

Har varit och tagit nya Kolestrolprover hos företagssköterskan och hon är bekymrad.

Så här så värderna ut: Förra årets prover inom parantes.

Totalt 10,7         ( 7,7)

HDL 2,0              (1,9)                

LDL 7,5               (5,1)

Kvoten 3,8           (2,7)

Triglycerider 1,76  (0,93)

Hon tycker att jag ska gå till vårdcentralen för utredning?Är det någon som har någon teori om varför alla värden har gått upp? och vad gör jag för fel?

Jag kan tillägga att jag har ätit denna kosten i ca 1 år

blisan
0

Puttar upp tråden, ingen har ju svarat

dufva
0

Jag skulle inte bry mig så mycket om de olika kolesterolvärdenas variation men att triglyceriderna ökar är väldigt ovanligt på den här kosten.Förvånad

Hur strikt är du i din kosthållning?

Använder du mycket mejerier?

Zepp
0

Mina kolesterolvärden hade oxå gått upp, men sköterskan trodde det var en följd av hög arbetsbelastning, stress och väldigt lite fysisk aktivitet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ciafia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker inte att du ska vara orolig, det är ju lätt att säga förstås, men jag hade själv högt kolesterol 9,5 och övriga värden var som dina men lite under och det efter ett års fettätande. Detta var i vintras. Jag var orolig först, väldigt orolig t o m  - men så blev jag lugnad här på KiF och nu tänker jag inte på det längre. Ät för guds skull inte några statiner bara så där - det skrivs ut på direkten som en reflexmässig handling. Det gjorde min doktor. Jag vägrar lösa ut det.

Min tro är att värden pendlar fram och tillbaka beroende på hur mycket man äter och av vad (jag åt mycket mejerier och det gör jag inte nu) samt om man lever ett stressigt liv (det gör jag, jobbstress och deadlines) osv. 

Jag mår bra, känner mig frisk och stark, det är det viktigaste. Och vi med lite högre kolesterol lever längre och mår bättre. Det skriver Uffe Ravnskov, läs honom. Kolesterol är hälsosamt. Ska du gå till doktorn, välj rätt doktor, en som förstår sig på LCHF och blodfetter. Och tydligen går värdena upp när man äter LCHF, det är visst helt naturligt, så ska det vara.

blisan
0

Tack för alla svaren.

Jag är strikt i min kosthållning men använder lite grädde och även lite ost men annars ganska stikt. Jag kan tillägga att jag alltid dricker äggmjölk till frukost har gjort det i

ca 4 månader. 3 ägg 50gr cocosfett 20gr smör och

3-4 dl vatten.

Jag motionerar ganska mycket och är en allmänt ganska stressad person.

blisan
0

#4 vaddå ladda ner fil?

Ciafia
0

….förlåt Blisan. Jag gjorde fel! /Ciafia

Zepp
0

Det som är lite oroande är att dina triglyserider har gått upp.. och det skall näst intill vara omöjligt på denna kosten.. du kanske skall ta om provet som sköterkan säger och verkligen se till att det blir ett fasteprov.. minst 12 timmar utan mat!

Jamenar man kan ju även ha andra problem, sånna där som man käkar Levaxin för.. det ger oxå en rubbad blodfettbild!

Och så finns det säkert annat som kan ställa till det med!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

blisan
0

#8 Det var ett fasteprov dvs minst 12 timmar.

Tog också tillägga att jag kollade samtidigt sköldkörteln TSH som var 1,4 det värdet skulle tydligen ligga mellan 0,4 - 4,0 sa sköterskan så det var bra.

Blodtrycket som låg på 85/55 lågt men bra.

Pasi
0

Jag skulle inte varit allt för orolig, kan jag säga. En liten ökning av triglycerider etc är något man får räkna med om man tex råkar vara lite extra nervös eller stressad…eller kanske har nån liten infektion i kroppen.Glad

blisan
0

Tack Pasi, då kan jag fortsätta som vanligt med denna kosten som jag trivs så bra med.