fet yoghurt och creme fraiche
Är nybörjare som är van vid yoghurt på morgonen-Jag trodde det var ok att äta turkisk yoghurt 10% eller ekologisk yoghurt- någon som kan ge svar?
och hur är det med creme fraihe och kan man använda sötningsmedel?

Jag tycker det är okej att äta ibland för variation skull..Somliga blandar yoghurten med grädde, jag kör gärna ett extra ägg till. Finns tusen varianter av denna kost så du får själv avgöra vad som funkar för dig :)
Du kan äta turkisk yoghurt 10% fetthalt till frukost.
Creme-fraiche är OK och jättegott i såser.
Sötningsmedel brukar vi avråda ifrång men det är du som bestämmer om du vill använda det.
Lycka till!
Yoghurt med 10% fett (helst inte lägre) innehåller trots allt en del kolhydrater så ibland måste man vara försikitig med den men som nybörjare kan du äta den med gott samvete.
CF är ok.
Sötningsmedel väljer du själv. Jag använder stevia (googla) ibland men skippar helst de konstgjorda.

Vad gäller mejeriprodukter skall veta att dessa innehåller en del kolhydrater och att mjölkproteinet har ett högt insulinindex!
Därför skall man alltid äta de allra fetaste produkterna för ju fetare dessto mindre äter man, jämför yougurt på 0,5% fett och turkisk youghurt med 10% fett.. för o inte tala om CF med upp till 36% fett.. vilken tror du man står sig längst på???
Som nybörjare kan du börja med att byta ut allt till de fetaste produkterna du kan få tag i, händer inget på 6 månader kan du fundera på om det är mjölkprodukterna som ställer till det!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för alla svar!
Att det gick så snabbt att få svar känns oerhört bra - jag känner mig nästan rörd över detta. Det känns nämligen väldigt ensamt ibland att hantera detta evinnerliga viktproblem -kanske också beroende på att alla "misslyckanden" tidigare -lätt ger bilden av att det är mig det är fel på - dåliig karaktär etc.
Trots att jag vet att det inte förhåller sig så - så är det viktigt att kunna ställa frågor och få svar på detta tema. Det bir ett bra stöd!
du kan ha en egen tråd (kanske denna) och fråga allt du vill där, det dyker säkert upp många frågor i början. iofs är kanske inte rubriken bra för alla typer av frågor men det är ändå bra att hålla sig till en tråd! Man kan få hjälp att byta rubrik också om man vill.

Välkommen! Nåja, även om det kan kännas så, så är du knappast ensam om "att hantera detta evinnerliga viktproblem". 
Det finns många här som kämpar och många som upptäckt hur lätt det går med lchf. Läs i trådarna här så ska du se att du tappar osäkerheten snart. Lycka till!