Vad tog min hunger vägen?
Hej,
Jag har kört LCHF i snart 7 veckor. Inte nog med att jag känner mig mätt under hela dagen så är det så himla gott att äta denna mat. Alla såserna blir ju gudomliga.
Lite info om mig själv: Behöver inte gå ner i vikt men däremot har jag alltid haft otroliga toppar efter varje måltid och efteråt känt mig väldigt sömning (jag vet nu att kolhydrater har varit boven).
Jag har en fråga angående att jag inte klarar av att äta lika mycket nu som jag gjorde i starten av LCHF. Till exempel så klarade jag av att äta ett paket bacon, äggröra bestående av 3 ägg och grädde, lite ost på toppen och sedan ett glas med 50% grädde och 50% mjölk. Detta gick ned väldigt enkelt.
Sist jag åt detta var jag hungrig innan och hade även tränat på gymmet tidigare men klarade knappt att få i mig hälften, men jag blev ändå otroligt mätt.
Har kroppen anpassat sig på något vis för jag känner samma sak med andra saker jag äter. Jag behöver inte samma portioner som när jag började med LCHF.
Detta är i för sig ett trevligt fenomen men det hade varit intressant om någon har någon bra förklaring. Jag har läst alla böcker och bloggar osv, och förstår att jag skulle bli mätt men samtidigt så är jag väldigt aktiv.
Jakob
Den här maten är väldigt energität och innehåller ingen bukfylla som den kolhydratstinna maten.
Det är det svar jag kommer på just nu.
Välkommen och lycka till - kul läsning!
Numer pensionär i Nynäshamn
I starten var kroppen fortfarande van vid "kolhydratvolymer" för att känna mättnad (eftersom kolhydrater tar ungefär dubbelt så mycket plats som proteiner och fett vid samma energimängd). När den vant sig och ställt om sig till fettdrift så blir man mätt på mindre.
Magsäcken krymper.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Grattis du har med andra ord en fungerande hunger-/mättnads-funktion!
Antagligen så är det som så att din kropp kan ta energi ur fettväven när den behöver och det är så det skall fungera när man är frisk!
Problemet för många överviktiga är att energin som lagrats i fettreserven alldrig når cellerna för att Lipolysen inte fungerar som den skall.
Och självklart är det helt rätt när kroppen signalerar mättnad när den har fått tillräckligt med energi. för den här maten är mer energität än kolhydratmaten så protionerna skall bli minder aldeles av sig självt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag åt också mer i starten dvs jag åt tre gånger om dagen tidigare.
Numera äter jag oftast bara två gånger och är mätt och belåten och lugn i kroppen. 
Jag börjar oftast jobba kl 11.30 och äter inte frukost förrän vid halv 11 ungefär och står mig sedan kanonbra ända tills 17-18 tiden då jag äter mitt sista mål. Är faktiskt inte hungrig sedan förrän fram på förmiddagen nästa dag.
Måste förstås vara noga med att jag får i mig tillräckligt av fett och proteiner på de två målen och kollar av lite ibland med "min mat".
Det här att bara äta två gånger per dag passar mig som handen i handsken! Tyckte jag inte gjorde annat än åt "förr i tiden"