Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1191 ggr
Buppan
0

Buppans tråd

Frågor och funderingar uppstår jämt och ständigt, men när det gäller att förstå vad som händer i kroppen blir det knepigt. Jag har i alla fall blivit lite klokare sedan jag började med LCHF. Jag trodde att "dieten", var som alla andra snabba bantningsmetoder. Fem kg ner, tio kg upp, som vanligt alltså. Ack vad jag bedrog mig. Detta är ju en livsstil, skall det fungera, så måste man bestämma sig och sätta sig in i ämnet. Jag har gått ner i vikt, ok! men även blivit friskare och upplever att detta är värt mer. De som intresserar sig för LCHF på mitt jobb, vill bara ha information vad man skall äta, inte att man måste hålla samma linje hela veckan, att det inte finns färdiga menyer, att den är otroligt individuell. När man kommer till detta, så ger de upp. Har slutat berätta om vad jag äter, men ser att det blir mindre och mindre kakor och annat gott på min arbetsplats, hmmm!

Förutom mitt välmående har jag också kunnat köpa vinterkläder idag, tre storlekar mindre!!!!!Flört

Emea67
0

Grattis!

3 storlekar mindre är inte fy skam!

//Emea

Zepp
0

Grattis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Härligt med så fint resultat, Buppan!

Jag märker också att folk backar undan efter ett inledande intresse.. 

Kanske är det för många en svår omställning. Inte längre ständigt slentrian-ätande av allt det som dyker upp framför näsan. I stället måste man ha bestämt sig, som du skriver. Vara beredd att tänka till ett tag, tills det nya har sjunkit in.

Buppan
0

Huva!!! Har just nu varit inne på Becels hemsida och kollat mitt hjärta! Ja, det kan man göra online! Efter 36 år i vården, tror jag på sådant, not! Mitt hjärta skulle enligt dem vara 71 år. Hade jag kollat innan LCHF, hade jag väl varit six feet under redan! Ett sådant test borde ju vara förbjudet. Det måste vara falsk marknadsföring. Fy vad jag blir förbannad! Usch!

Buppan
0

Hurra, tjohooooo! Äntligen har Rössner gett med sig och förstått att Lowcarb är något nytt och hälsofrämjande. Aftonbladet kan ännu inte skriva rätt, men är också på rätt väg!

Kanske skall vi skicka ett e-mail per man i detta forum och meddela att Annika inte är en GI-doktor!!!!!

kaisakavat
0

Skrattande

Vad har den "käre" Rössner nu gjort, som föranleder detta glädjetjut!!? Vägrar köpa AB..

Buppan
0

Läs på kostdoktorn eller Annikas bloggar. Han har gett upp kampen mor LCHF!!!!!!

Buppan
0

Hoppas att ni alla haft en härlig jul med mycket skinka, sill och lax. Tror nog att jag ätit förståndigt, men har det svår med mjölkprodukterna, gillar dem! Får väl bli nya tag inför nyår med mer motion, haft uppehåll i några månader. Mina leder gillar inte rörelse, gnisslar och knarrar!

keja01
0

Leder knarrar vid brist på ledvätska som kan orsakas av brist på mineralen zink. Framförallt äldre personer kan få försämrad upptagningsförmåga av mineraler i allmänhet.

Buppan
0

Jobbar fortfarande på att få fart på min ämnesomsättning och gå ner lite till. Huva knarriga leder, för att man är gammal, suck. Det är väl bara att inse fakta. Skall i alla fall försöka med mer mineraler, zink!! Tack!

Kämpar på med proportionerna, vet inte om jag får de rätt. Jag vill egentligen ha mer mat, men det är kolhydrater jag suktar efter!

keja01
0

Brist på mineralen magnesium sänker ämnesomsättningen och tenderar därmed att orsaka övervikt av min egen erfarenhet. Man orkar inte motionera. Man blir trött, och får tillfälligt så länge det är brist, svaga  muskler och dålig kondition. Titta i "Min mat" på mängderna magnesium och zink som finns i en dags mat. RDI för magnesium är 280mg för kvinnor och 350mg för män. RDI för zink är 10mg.

Buppan
0

Nu tar jag med mig Sten-Sture på semester! Boken alltså! Skall åka på husmorssemester med väninna och dotter. Skall bli spännande om jag klarar av att inte gå upp för mycket i vikt. Dagarna kommer att bli både lata och aktiva, så jag hoppas ju att jag klarar det. Har varit LCHF:are i drygt ett år och inte syndat mer än under London semestern i september. Det kilot sitter fortfarande kvar.

Lanzarote here we come!!!1

seas
0

Vilken mat innehåller magnesium och Zink?

D-vitamin skrivs det också om på sidan men skall man behöva komplettera med tabletter faller ju ide´n med kosten. Tycker det är bökigt att använda min mat man måste veta vad maten väger.

//e

Buppan
0

Wow en dag mindre! Resefjärilarna gör sig påminda. Nu håller jag på att packa. Skulle helst velat ha allt "normalt" med mig, men får nöja mig med kokosfettet. Trycka ner det i en plastburk, så att jag kan ha det i resväskan! Vad brukar ni ni ta med er på semester av ert LCHF-förråd???

keja01
0

Själv använder jag kostillskott med magnesium för säkerhets skull.

Magnesium och zink finns extra mycket i animaliskt som kött, mjölk, fisk, ägg. Zink finns också i skal och grodd i alla typer av hela fröer tillsammans med magnesium. Nötter, bönor är också fröer. Fullkornsmjöl också.

Men många fröer (framförallt fullkornsmjöl) innehåller också fytinsyra som hindrar upptagningen av mineraler. Fytinsyra bryts ned av blötläggning i åtminstone ett dygn, groddning också. Surdegsbröd gjort på fullkorn innehåller mycket av både magnesium och zink. Den långa jästiden fungerar som blötläggning mot fytinsyran och i fullkorn har inte skal och grodd tagits bort.

Kakaopulver och havregryn innehåller extra mycket magnesium också. Det har jag märkt själv tidigare på mina bristsymptom. Havregryn tillverkas genom att blöta upp havrekorn med het ånga och pressning vilket kanske reducerar fytinsyran.

Vetemjöl (pasta, vitt bröd, pannkakor med mera) och vanligt ris är extremt dåligt på dessa mineraler. Grovt bröd som inte är surdegsjäst under åtminstone ett dygn är inte heller bra. Oskalat ris är bättre vilket är det som äts i U-länder. Oskalad potatis är bättre på mineraler än skalad då det finns mineraler direkt under skalet.

Personer med försämrad upptagningsförmåga av mineraler får brist på zink och magnesium även med bra mat. Det är vanligt hos äldre personer vilket jag personligen tror ger ledproblem. Högt blodsocker, stress, diarree är exempel på saker som orsakar mineralbrist också.

Referens:

www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0020/2567/Vitamin_och_mineralguiden_07.pdf

Fytinsyra står om på wikipedia till exempel.

keja01
0

D-vitamin får man bäst via solljus på huden. Det är därför folk är mer ljushyade norrut. Även en kort stund per dag i solen ger väldigt mycket D-vitamin. D-vitamin lagras i kroppen i upp till 3 månader och tar därför slut först efter nyår varje år.

Det är låga nivåer i mat. Undantag ägg. Fyra ägg per dag ger hela dagsbehovet under vintern. Med mjölkprodukter också räcker det med färre ägg. Lättmjölk med tillsatt D-vitamin har sämre upptagningsförmåga och ger därmed inte mer D-vitamin i kroppen än mjölk med högre fetthalt trots att livsmedelsverket säger det.

seas
0

#15 & #16 Tack för jättebra information.

//e

Buppan
0

Okejnu vet jag att jag skall mer zink och magnesium. Hoppas att jag kan få in det i kostschemat under semestern, för nu sticker jag. Lanzarote nästa! Min väninna och min dotter har legat på luren hela dagen och frågat om ditten och datten. Flygnerver! Själv håller jag på med personlig omvårdnad. Packat ner Cocosa och Finn Crisp (ja jag vet det är kolhydrater, men än så länge har jag klarat det). Resväskan väger bly och jag letar fortfarande efter mitt lilla ficklexikon. Skall försöka hitta några quilttidningar eller böcker när jag är där.

Jag kommer att sakna er, men det finns Internetcaféer, så jag kommer att titta in!

Emea67
0

Trevlig resa! Skrattande

Buppan
0

Lanzarote är sig likt, sol, shopping, och lite mat! Lever tillsammans med en viktväktare och en halvanorektiker! Till frukost äter de tre rostade med Flora och marmelad, godis och glass under förmiddagen soppa till lunch, med bröd och Flora igen och sa fortsätter dagarna! Sedan ifragasätter de min diet, med cocosfett, riktigt smör, finn crisp och feta ostar. Kan nagon första??????

Jag har det gott, simmar dagligen och gar langa shoppingrundor dagligen, hahha!

Buppan
0

Var och lyssnade på Annikas föreläsning i torsdags, 23/4. Det var kul att få se Annika irl. Mycket av det hon berättade har jag redan lärt mig här eller genom Annikas och de andras böcker, men det var spännande att se henne trollbinda publiken. Förtäring bjöds det på, nötter mandel, äpplen och Skånemejeriers mjölk. Har varit en strid mellan Arla och Skånemejerier på Coop i lilla Eslöv.

Annika är alltför väluppfostrad och skulle kunnat drämma till etablissemanget lite hårdare tycker jag, så jag tycker det är fult av viss press och andra att kalla henne argbigga osv. Hon har ju rätt. Lär ut det på ett så lättfattligt sätt. Jämförelsen med den gödda grisen och kolhydraternas omvandling till fett rockar! Drog dessutom ner skratt när hon berättade om variationerna på mellanmål, att man kunde både rulla smörostskivan eller vika den. Skrattande