Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4989 ggr
Bysen
0

Köpt bearnaise

Har hittat en Färdig bearnaise på Ica-Maxi som inte innehåller socker, men den innehåller en del andra ämnen som jag inte vet om de är bra när man äter lchf-kost.

Ämnena är:

Betakaroten

E160a,E330,E472c,E322,E202 och E211

Någon som vet om den här såsen passar lchf?

Zepp
0

E160a = Betakaroten är en antioxidant som är ett förstadium till A-vitamin. Betakaroten finns i vegetabilier, som till exempel morötter.

E330 =  Citronsyra

E472c = Mono- och diglyceriders citronsyraestrar

E322 = Lecitin

E202 = Kaliumsorbat

E211 = Natriumbensoat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bysen
0

Tack för svaret Zepp.

Vet du om det är något av det här som är mindre bra att få i sig när man äter lchf-kost.

Margareta
0

De tillhör inte de värsta E-numren och allt är ju beroende av hur mycket man äter och hur ofta.

Jag skulle välja den beasåsen (bad heter den?) ibland om jag behövde något snabbt och försöka laga den hemma så ofta jag kunde.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bysen
0

ok, tack för svar Skrattande

Zepp
0

Altså.. egentligen är det mest några några smakförstärkare och färgämnen som man bör undvika till varje pris!

Men.. man bör fundera på varför tillverkaren har stoppat kemikalier i matvaran.. det behöver inte vara till konsumentens fördel.. utan kan vara till din nackdel.. för att varan kan stå längre på butikshyllan, man kan använda sämre biligare råvaror, mindre av råvarorna, mera av vatten och andra utfyllnader????

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#2 När det handlar om farliga ämnen, ämnen som skadar kroppen, så skyddar inte lite spannmål…alltså skall man undvika farliga ämnen oavsett vilken kost man äter.Flört

Det enda man direkt kan klaga på i den kemikaliedekokten är väl bensoat som med C-vitamin bildar en del bensen som kan påverka cancerrisk länk.
Hur/om det reagerar med sorbat eller annat i dekokten, vet jag inte.

keja01
0

Pulverbernaise innehåller härdat vegetabiliskt fett. Allt som det står "vegetabiliskt fett" på i innehållsföreteckningen kommer från en margarinfabrik och är inte lchf.