Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4448 ggr
Jennix
0

Undran över sur mjölk

Ja…jag har googlat men inte riktigt blivit klokare. Vad händer egentligen med ett glas mjölk som får stå i rumstemperatur? Jag tog bort ett lager som blivit gult, nu ser det ut som bubblor däri.

Kan det bli som yogurt? Går det att äta? Jag vet, jag är lite barnsligt förtjust i att experimentera. Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

raphanus
0

Läter lite som "famous last words…"

bazz
0

Är mjölken pastöriserad (vanlig köpemjölk alltså) så är det en förruttnelseprocess som pågår. Bubblorna är gaser. Blir INTE yoghurt. Får du överhuvudtaget i dig skiten (varför man nu ska äta rutten mjölk) så kommer din mage troligen att försöka snabbt kasta tillbaka sörjan (kräkning alltså).

Filbunke (en äldre typ av yoghurt) kan man göra själv men måste vara opastöriserad mjölk. Ympas med lite filmjölk eller yoghurt för att få igång rätt slags bakterietillväxt.

Internettan
0

Jag har fattat det som att opastöriserad naturlig mjölk som får stå blir typ fil. Men vår moderna behandling av mjölken har dödat de bakterier som behövs, så mjölken ruttnar istället för surnar.

"Every point of view is a view from a point."

Wildrat
0

#2 Filbunke behöver inte göras på opastöriserad mjölk men däremot måste man tillsätta bakterierna nånstansifrån, förslagsvis filmjölk. Här finns recept på filbunke: http://www.tasteline.com/recept/Filbunke

raphanus
0

Här är ett annat fint recept.

Zepp
0

Det handlar mest om vilka bakterier som får kalasa på laktosen!

"Filmjölk har syrats av bakterier av släktena Streptococcus, Lactococcus (en underavdelning av Streptococcus) och Leuconostoc. Bakteriernas metabolism ger mjölken en syrlig smak, och bakterierna gör även att mjölkens proteiner, främst kasein, koagulerar, vilket gör filmjölken trögflytande."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Filmj%C3%B6lk

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

Aha!  Tack, nu blev jag lite klokare. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Oj - man lär sig även denna sena timme

Numer pensionär i Nynäshamn