Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3439 ggr
sophiebirken
0

PCOS, ångest & LCHF

Det är så intressant att läsa här, har precis blivit medlem för på många sätt är vi alla så lika varandra och det känns skönt att läsa andras historier och upplevelser kring den här kostresan!

Jag började med LCHF den 18nde mars i år, samkörde det med att jag även började äta antidepressiva tabletter mot ångest och orkeslöshet. Det är min tredje gång med tabletter och jag äter dom för att jag har i perioder lite svårt för att leva annars.

De två första veckorna var lite halvkassa för att jag inte hade någon ordentlig koll på vad jag fick äta och hur jag skulle lägga upp kosten. Efter det har jag varit benhård… Förutom kanske en gång varannan vecka då jag "bara varit tvungen" att äta något dåligt. De första gångerna gick det bra, jag fortsatte minska i vikt men i förra veckan åt jag en _hamburgertallrik_ och kroppen sa hejdå och jag gick upp ett halvt kilo och sen var det stopp, varken upp eller ner.

Nu har det lättat igen och jag har gått ner det halva och ytterligare ett halvt. I början åt jag ägg till frukost/lunch med majonäs, men under viktstoppet åt jag fil istället, nu när jag började äta ägg igen började jag tappa vikt igen. Plus att jag är SÅ mycket mättare och gladare när jag äter äggen, trots att det ibland tar emot.

Mitt problem har inte varit godis & sötsockret, att sluta med det har varit en barnlek, utan det är kolhydraterna som verkligen lever sitt eget liv i min kropp. PCOS:en har jag att tacka för det. Men jag hade min första regelbundna mens sen jag var 17 tre veckor in i kosten! Jag började nästan gråta när den kom. Helt otroligt! Hoppas verkligen att den kommer i tid nästa månad också…

Jag bryr mig inte så mycket om kalorierna och proteinet, men jag äter _ingenting_ som innehåller mer än 5gr kolhydrater per 100 och inga nötter eller bär. Jag äter tills jag blir mätt och glad.

För gladare har jag nog fasen aldrig varit! Varje dag när jag ätit middag är en lyckostund! Tänk att man får äta så god mat utan dåligt samvete!

Så jag vill bara säga att alla är jätteduktiga och det är så roligt att vara här! :)

Lava
0

Välkommen! Kul att du upplever så positiva effekter av kosten :)

Mcshep
0

Välkommen! Glad

Jag blir så rörd när jag läser om din och andras upplevelser att ni mår så mycket bättre med denna kost. Jag var säkert på väg i en Depression själv när jag började med denna kost och nu tycker jag livet leker för det mesta, visst ibland blir man ledsen men inte för småsaker mer och jag har mycket längre stubin innan jag blir arg.

Samtidigt lider jag med alla ungdomar som mår så dåligt och jag funderar om inte den fettsnåla kosten tillsammans med alla tillsatser i"maten" är en orsak. Naturligtvis kanske inte den enda.

Karin

Ann72
0

Hej och välkommen.

Här är en till som tills helt nyligen var ledsen, orkeslös och mådde i allmänhet dåligt. Har också PCO-S som gjort mig ohyggligt stor …

Igår var det på dagen en månad sedan jag började med LCHF och jag mår så otroligt bra! Har gått ner 8 kg/13 cm i midjan på dessa fyra veckor, fått livskraft och livsenergi som jag aldrig känt maken till. Och jag är så glad hela tiden, sprudlande glad. Som en helt annan människa på bara fyra veckor.

Så det går att få till en stor förändring på kort tid. Lycka till! Glad

PS Hoppas också få tillbaka min mens som varit ur lag sen jag var fjorton år .. vill så gärna ha barn. Snart! DS