Hamburgare - 1g kolhydrat/100g!
Jag trodde inte det var sant när jag hittade hamburgare med 1g kolhydrat per 100g. (en burgare väger 90g) De flesta innehåller ju mycket mer än så.
Märket är Eldorado och det finns väl både på Hemköp och Willys.

Ännu färre kolhydrater blir det om man köper ett paket köttfärs, tar en klutt, plattar till den och steker!

Är det inte bättre att köpa nötfärs och göra burgare av?

… och vill man ha några hamburgare i frysen kan man antingen platta ut köttfärs och frysa in, eller steka dem innan man fryser in.

… åsså salt och peppar förstås!

blanda currypasta o sambal oelek i blandfärs, forma burgare å frys in….mums!!!
Blanda med gulor, phili eller cf och massa svartpeppar, salt o vitlök. Kan styckfrysas till matlåda eller en snabb måltid hemma. Dessutom kan tillbehören varieras oändligt. Broccoli, coleslaw, ratatouille, blomkålsmos, kryddsmör, saltgurka and you name it! Inte ska du köpa färdiga, ät så ren mat som det går och som du gör själv! Ge dig den tiden och din kropp den fördelen istället för en massa tillsatser! Tror nästan att du skämtade med ditt inlägg!!??
såklart, men ibland känns det bra med färdiga alternativ - tycker jag! :)
Jag använder mig redan av färdigportionerade kycklingpåsar och nötfärspåsar. Har gjort så i över 2 år.
Som jag skrev, ibland är det smidigt när man hittar ett färdigalternativ som funkar, man böhöver inte bara manisk 7 dagar i veckan.. jag kommer inte bli det iallafall.

Men det är ju varken tidsvinst eller knappt ens en ekonomisk vinst om man köper blandfärs eller köttfärs på extrapris och gör egna? Näringsmäsigt är det ju också bättre med "hemgjorda" burgare. Ok om du snackar långkok osv eller att göra egen pastej och korv osv 7 dagar i veckan, då kan man snacka "mani" men här är det ju knappast tidsvinst eller annat som spelar in.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Jag tycker det är jättebra att ha Hamburgare i frysen på lager, bara att ta fram och steka och t ex ta med till jobbet nästa dag. Köttfärs är ju en färskvara och man har kanske inte lust att gå till affären alltid. Man har kanske inte lust att köpa köttfärs och fixa till och platta till och frysa in. Jag har lagat ordentlig mat hela livet känns det som, och vill nu (på gamla dar) vara lite latare och bekvämare.

Hur lyckas ni så lätt göra hamburgare av köttfärs?
Det är något man hört jämt, men så fort jag försökt har det blivit en vanlig köttfärsbiff… Visst är hamburgare en platt, stekt sak gjord av malet kött. Men det sätter automatiskt inte ett likhetstecken mellan burgare=biff. För det ÄR skillnad på dom.
Jag tycker också det är bra att ha köpta hamburgare i frysen. Visst går det snabbare ibland. Att tina 1 kg köttfärs ta lååång tid!

Hamburgare = en rund utplattad bit köttfärs = köttfärsbiff
Att sedan "fabriksgjorda, stansade saker, fyllda med potatispulver och E ämnen både håller formen bättre och blir plattare är ju ingen fördel i det hela enligt mig iaf.
Platta ut köttfärsen så mycket dubara kan utan att den faller isär och stek i smör på rätt hög värme och du får en så "äkta" hamburgare du kan få!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hamburgare
//Suss

Man kan köpa en billig hamburgerpress om man inte får till plattheten på hamburgarna. Och dessutom får man ju faktiskt ännu en härligt onödig pryl..som är kul att ha!
Tack för alla tips!
Jag gör egna köttfärsbiffar varje vecka. Men ibland är det bra att ha färdiga hamburgare i frysen också. Olika människor tycker olika saker. Är väl inte så mycket att orda över…eller?

Det jag iaf ordar över är nog det faktum att jag "antar" att Eldorado (Axfood) burgare har mer än bara köttfärs i sina burgare.Samt att man anger enkelheten i att köpa färdiga hamburgare då enkelheten i att göra egna är minst lika stor.
Någon som har innehållsförteckningen tillgänglig?
//Suss
Givetvis innehåller de tillsatser som inte är bra om man nu vill äta optimalt.
Men om JAG ska följa LCHF kost resten av livet och aldrig "får" använda mig av ALTERNATIV, kommer jag ju aldrig kunna äta något utanför hemmet. Så istället för att lägga ner alltighop o se det som omöjligt, så ser jag tex en hamburgare som ett bra ALTERNATIV när jag inte kan ta med en hemmagjord burgare.

Du får äta precis det du vill, diskussionen här gäller ju mer för, vs nackdelar med köpta vs hemgjorda hamburgare.
Du och några andra ser fördelarna med att köpa färdiga halvfabrikat och jag och några andra föredrar att köpa ren köttfärs och platta till den själv och därmed veta vad vi stoppar i oss i fråga om ev tillsatser osv.
//Suss
Jag ser fördelar med att ha ett alternativ då den hemmagjorda inte finns till hands ;)

Just där som jag inte riktigt hajar resonemanget.Hur då inte till hands? Du måste köpa bägge produkterna i en butik, du måste också tillaga den. Inget av detta tar längre tid än det andra. Att plocka fram en färdigköpt burgare från frysen eller att ta fram en hemgjord utplattad färsbit ur frysen tar också samma tid.
Tidsmässigt kanske det tar max 5 minuter att platta till 10 rundlar av köpt köttfärs som du sedan kan steka eller frysa till senare tillfälle.
På köpta hamburgare sparar du ju in de ca 5 minutrarna det tar att platta köttfärsen på ett enkilos paket. MEN du får en sämre produkt och innehålls/näringsmässigt troligen dessutom en dyrare produkt.
Dvs vad är skillnaden? För det var väl just fördelen med halvfabrikatet TS ville framhålla när hon startade tråden antar jag?! För 5 min i tidsbesparande med att slippa platta ut köttfärsen kan ju knappast göra varken till eller från.
//Suss
Ja det skulle väl vara om jag köper bara den mängd jag ska ha då.
Tex när jag åker till mamma på landet.. vilket jag gör typ en gång varannna månad.
Du har säkert rätt :)
Detta börjar snart bli lite larvigt, men jag vill upplysa om dom hamburgare jag köper ibland av märket tulip
Innehåll;
kj 1150 / kcal 275
Protein 17g
Kolhydrat 0-1g
fett 23g
Ingredienser; Nötkött (99%)
(senap, peppar, salt)
I mina ögon är det helt Ok! Inget sämre än Bacon.
Kvällar när barnen skriker efetr mat och man har 1000 saker att ordna, då tycker jag att det är bra att bara lägga dom i stekpappan. Det tar trots allt lite mindre tid, lite mindre disk mm.
Det kan jag väl få tycka?
Jag trodde inte ens det fick HETA hamburgare om det inte var bara ren nötfärs (och kryddor) i , var kommer kolisarna ifrån! Skulle inte köpa om det inte var noll…
#24 Ofta är det socker i senap…..
ja jag menade inte i dessa utan i dem som har så mycket mer än 1 gram eftersom TS blev så till sig över att hitta sådana som "bara" hade det!
Fitnesstjej och Sarag - Jag håller helt med Er även om jag personligen sällan köper just färdiga hamburgare då jag inte är så förtjust i den maträtten. Dessutom så tycker jag att den gång jag själv ev. skulle vilja ha hamburgare så är det antingen en stenkolsgrillad naturell restauranghammis med hel saltgurka, eller en kletig, smaskig dressingdrypare från MAX som gäller för mig. Det klår alla andra "hamburgare" i smakhänseende…. inklusive de hemmagjorda
Men jag köper andra halvfabrikat emellanåt, speciellt på sommaren kan det hända.
Så… vad jag ville säga var att jag personligen tycker att det är helt okej med köpes halvfabrikat _ibland_. Precis som bla. ni två så bra har beskrivit så finns det tillfällen i de allra flesta människors liv där man bara inte orkar, hinner eller har lust att göra allt från rena råvaror hemma.
Inte det minsta att skämmas för eller ha dåligt samvete över och jag tycker personligen att du resonerar helt rätt Sarag… man får välja sina strider och alla små skitsaker/tillfällen är inte värda att ävla sig blå inför.
För mycket och för lite skämmer allt och allt har också både sin tid och sin plats… både präktigheten och den relativa slappheten. Att sänka garden och tillåta sig att slappna av, lite iaf.. det gör livet mindre kravfyllt, lite lättsammare och roligare att leva. Det är bara dumt att skapa sig tillfällen till dåligt samvete och tillkortakommande. Dom kommer ändå, oavsett om man vill eller ej. Men absolut ingenting av vikt och värde som spelar någon roll i slutänden blir sämre av några enstaka tillfällen nu och då med frysta köpeshamburgare 
Trevlig kväll! /Kricko.
Tack Kricko1!
Nu läste jag så rolig stavning det blev i mitt inlägg.
"Kvällar när barnen skriker efetr mat och man har 1000 saker att ordna, då tycker jag att det är bra att bara lägga dom i stekpappan."
Så tokigt!

#28 Helt rätt, låt stekpappan fixa middagen! Och eftersom du skrev att det blev mindre disk så antar jag att han fixar det också?
Javisst, så är det!