Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 549 ggr
navarro
0

en titt i kylskåpet

kom hem sent och skulle snabbt få ihop något att äta, en titt i kylen gav följande: Rest blomkålsmos fran igår + hemgjord kyclingbuljong(som jag gjorde i förrgår pa kokt kyckling. lök, purjo och morot. Tog bort kycklingen och mixade resten, detta använde jag nu med fett och allt) + grädde + nagra klickar potkäs + salt och det man själv vill ta till. Den dagliga bacontillskottet stekte jag och klippte i bitarna. Varmt och gott, nu nar det blir kyligare.

JohanW
0

Lät väldigt gott :) Hur gjorde du kycklingbuljongen?

Skulle gärna vilja pröva på något sånt själv, eftersom det man köper i affären mest verkar ha kemikalier och inte så mycket av det nyttiga kvar..

Amiechan
0

Här finns "husets" buljong :)

Buljong för nyfikna 

edit: länken är ändrad - tack för påpekandet JohanW!

navarro
0

Jag kokade farsk kyckling i vatten med salt och nagra pepparkorn,  purkolok, morot, lok och stjalkarna av farsklok, (jag spar dom i kylskapet tills det blivit nagra och for att inte kasta bort lagger jag dom i grytan ocksa). Detta kokar ett tag, har i Spanien anvander man mycket tryckkokare och da tar det 20- 25 minuter. Sen tar jag ur kycklingen och mixar spadet (buljongen) med purjoloken och loken, som kokt med (moroten blandar jag i hundens mat). Detta spar jag sedan och anvander for att fa god smak och fett. Forr har jag alltid latit det svalna och slangt bort fettet, som bildats ovanpa, men nu anvander jag allt. Jag gillar inte heller fardigkopt buljong, tror att det ofta ar glutamat i, for att smaksatta och jag ar antiglutamat sedan manga ar. Nar jag bodde i Sverige var det forbjudet, jag ar allergisk for det ocksa. Nar Sverige gick med i EU blev det helt plotsligt tillatet igen.

JohanW
0

Amiechan:

Den där länken verkar ha blivit lite fel.. eller så missar jag något :)

navarro:

Tack! Det hamnar i receptsamlingen.. så får man pröva nån gång!