Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5679 ggr
flikkan77
0

Flikkans Tråd Nr 5

Dags för en ny tråd igen då, den förra börjar bli lite lång och seg faktiskt.

Jag är 31 år, 175 cm lång och väger just nu 89.9 kilo. Började äta enligt lchf i september 2008 och gick ner sex kilo till julafton. Tyvärr har jag nu gått upp tre kilo igen men hoppas på att det tänker vända. Håller på att sluta med mina mediciner, är bipolär, och jag vet inte om det kan ställa till det.

I en massa år så var jag anorektiker och i ännu fler år var jag vegetarian. Jag har fortfarande svårt för mat i bland, särskilt kött. Mitt stora problem är att jag väldigt lätt bli äcklad av mat och sen inte klarar av att äta det. Har nu börjat våga testa lite kött igen och det går rätt bra, bättre än jag trodde det skulle gå faktiskt. Glad

Försöker att ligga under 20 kolhydrater om dagen och det går faktiskt utan några större problem.

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Ska snart gå och provsmaka glassen som står i frysen. Är dock rädd att den smakar mest grädde… har kryddat med en massa vaniljpulver och en liten, liten gnutta stevia. Håller tummarna för att det blir bra för just nu är jag väldigt sugen på glass.

Om den nu är färdig…

jobi55
0

mmmm glass är gott…..själv har jag gått tillbaks till min vanliga diet att räkna kalorier….började förra söndagen och idag hade jag gått ner 1 kilo men det är fortfarande drygt 6 kvar tills jag är nere där jag var då började med lchf. Tycker det är trist att jag var tvungen att sluta med den men jag klarar inte av att känna att jag blir större.

Inser att mycket är mycket lättare när man äter vanlig kost igen och jag tänker fortsätta dricka äggmjölk vardagsmornar då ag ska till jobbet…..

kramar om trollungen

Caena
0

åhh.. glass.. *dreggel*
nej nej ska inte…. 

lycka till Flikkan!

kaisakavat
0

Hejj i nya tråden! Skrattande Du blev inte av med tjatiga tanten, haha, jag hittade dig!!!

Låter gott med glass, trots att jag aldrig direkt varit nån "glassoman". Jag ska sluka min sista lilla snutt av kesoostkaka.. tillsammans med några hallon. Mumset står här nu.. *dreglar*

flikkan77
0

Glassen blev inte så jättegod, och det är kanske tur det. Oskyldig Smakade mest fryst grädde, förstår inte vart vaniljsmaken tog vägen för jag hade i massor med vaniljpulver. Sen tog stevian överhand också, trots att det är den utan bismak, vill faktiskt inte veta hur den med bismak smakar då…

jobi: Kul att du är kvar här ändå! Trodde du lämnade oss när du slutade äta så här. Hoppas verkligen du får ordning på dig igen. Glad Äggmjölken är superbra till frukost, det tycker jag med.

caena: Måste hitta ett annat glassrecept tror jag, för som jag skrev ovan så blev det mest som fryst grädde fastän det var ägg i. Undra om inte sockret har något med konsistensen på glass att göra…

kaisakavat: Attans då! Jag som trodde att du skulle missa min nya tråd så jag slapp dig nu. Flört

Hoppas din kesoostkaka var godare än min glass. Glad Kanske skulle testa att göra en sådan istället, jag tycker inte om vanlig ostkaka men denna kan ju vara god för det. Min man älskar däremot ostkaka så det hade varit kul att hitta nått till honom. Han äter inte lchf alls och jag kommer nog aldrig kunna få honom att sluta äta bröd, men faktiskt… jag älskar honom ändå. FörvånadFlört

flikkan77
0

Idag känner jag inte alls för att äta. Är lite hungrig men jag vill liksom inte, bara tanken av mat får det att vända sig i magen på mig. Jag riktigt känna hur det skulle kännas att tugga på en broskbit i köttfärsen eller fettet på fläskkotletten. Vid sådana här tillfällen spelar det liksom ingen roll hur mycket jag är skär rent köttet, jag är ändå alltid rädd att jag ska tugg på nått otäckt.

Ska testa att göra en äggmjölk och vispa den noga, noga, det får inte finnas risk för någon förlupen äggvitetråd att kännas slemmig.

Åt, med stor övertalning från min egen sida, blomkålsmos med fläskkotlett och löksås till frukost. Det gick gick ner men det var jobbigt.

Men jag måste äta, jag vet det.Glad

kaisakavat
0

Så bra att du vet, då slipper jag tjata!! Glad 

Nog känner jag igen den där äckelkänslan.. INTE trevligt alls. Som tur är har jag lyckats vänja mig.

Min kesoostkaka VAR god och nu är den FÖRSVUNNEN… Fattar inget.. Oskyldig

flikkan77
0

Det är konstigt att goda saker försvinner… undra vem det egentligen är som äter upp dem. För fatet eller skålen brukar ju vara kvar, odiskad.

Äckelkänslan är jobbig, utan den hade jag aldrig varit anorektiskt, egentligen var det inte så mycket smalheten jag jagade som att jag försökte sluta äta för att det var äckligt. Det smala blev liksom en "bonus".

jobi55
0

Nej trollungen min…..

Jag lämnar inte den här sidan och jag kommer inte att äta lightprodukter utan mer leva ett normalt liv men räkna kalorier o så får vi se vad som händer…….just nu är det mest besvärligt att jag är mer orörlig o har svårt att böja mig ner o ta mig upp…du vet väl att i mitt jobb måste man kunna vara rörlig *ler* o springa snabbt ibland

flikkan77
0

jobi- Jo, är det någon som behöver vara rörlig så är det väl du, och mamma då. Flört Samma jobb ju!

Om jag någon gång skulle orka så ska jag utbilda mig till det jag med, tror jag skulle trivas att jobba så.

kaisakavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta en lite urspårning i din tråd flikkan?

Erat skriv om att behöva kunna springa och vara rörlig på jobbet gjorde att jag mindes bifogade lilla informationsbild. Hoppas ni ser vad det står.. bilden är gammal..

Och kaisakavat har jobbat bl a som kanslist i ett antal år..

flikkan77
0

kasiakavat: I min tråd är alla urspårningar tillåtna! Glad Särskilt de som är roliga!

Tur det är förskolelärare vi pratar om, det känns inte alls lika farligt som att vara kanslist. Flört

jobi55
0

kajsakavat…den var bra men som sagt springa ifrån chefer det behöver jag inte än ….men att springa ikapp barnen det behöver jag kunna o det går inte i nuläget dessutom behöver jag kunna ta mig upp o ner från golvet på ett smidigare sätt…..

trollungen …..att jobba på förskola kan  va nog så häftigt men det vet ju du…idag var det en liten kille som upptäckte min  nya piercing i ögonbrynet o så utbrister han …man kan spricka när man har såna där taggar……

Jaha svarade jag snabbt ……vem har sagt det? Det har  pappa fick jag till svar och ja …kanske kommmer jag att spricka sen *s*

flikkan77
0

jobi: Vi får väl verkligen hoppas att du inte spricker! Förvånad Flört

Undra hur många frågor om det den stackars pappan kommer att få nu! Så kan gå när man kommer med lögner till barnen.

flikkan77
0

Idag har jag fuskat! Köpte lite paranötter i affären när vi handlade nu. Var så otroligt sugen på nått som inte var fett. Kunde inte låtabli att köpa en med vit choklad på också då.

Supergod var den!… en nöt är inte så stor heller och jag kände att jag faktiskt var värd det. Efter chokladnöten har dessutom sötsuget försvunnit helt.

Köpte även fläskotlett för halva priset för det var kort datum. Blev till två måltider till mig. Steker det med lite gul lök i pannan och gör sen sås på skyn med en gräddskvätt. Också supergott! Var dock extra noga med att skära bort fett och sånt idag. Vill inte råka på någon äckelkänsla. Lite synd, men vovvarna blir glada!

kaisakavat
0

Så mycket gott  på samma dag. Bra!

Jag har råkat på Marabous mörka choklad med hallon i… stöön, det var länge sedan något satte käppar i hjulen för mig, men den choklade gör det.

33 kh per 100 g. Det blir fort endel kh och jag har ju tänkt hålla mig kring max 10. Om jag tar en liten bit så vill jag ha mer - mysko! Obestämd

Caena
0

flikkan, bättre att du skär bort kanterna än att skippar köttet helt!.. 
du steker det väl i fett iaf? även om kött inte t ar åt sig speciellt mycket om alls, så kan man ju lägga lite smör på.. det gjorde jag idag med min karre, för jag kom på igår att jag åt lite lite av fettet.. och idag blev det nog ca 20 gram smör på köttet.. =)..

lägg på lite i början, så hinner det smälta, och du måste ju ta en bit så att du ser, då blir det lite till.. och så fortsätter det.. tihi.. =)

kram på dig!

Kaisa, vad har vi sagt om hallonchoklad? no no no!
gör hellre bounty som ja!!

flikkan77
0

kaisakavat: Ja, idag är det mycket gott på menyn! Gjorde varma smörgåsar på oopsies också. Hade på korv och skinka och ost, supergott det med. Det gäller helt enkelt att komma på det bara.

Lillasyster har haft hemma hallonchoklad och jag tycker den luktar mer hallon än den smakar. Jag tycker bättre om ren choklad, möjligen med kokossmak.

caena: Jag steker i massor med smör och sen gör jag sås på det. Supergott! Fett i form av smör går nästan för lätt att få i mig, det går att gömma på så många sätt. Håller med det där om att man måste ta mer smör så att man ser det med.

Bounty förresten, hur gör du det?

Caena
0

har skrivit om de lite i min tråd.. det e första ggn jag provar nu så det e väldigt nyfiket.. sen e receptet från den engelska, och det är i cups.. så jag har ungefärligt.. och det e mer än 1 dl iaf.. och sen över till gram?.. hmm.. får nog göra en omgång till för att ta grammen.. =)

blev lite sugen på jätteostig pizza..

flikkan77
0

Då ska jag kolla upp det! Det låter liksom gott  bara namnet. Glad

Caena
0

mitt blev lite.. fettigt.. alltså inte dåligt alls, men inte alls som riktig bounty.. för litek okosflingor listade jag ut efter en titt till på recepetet.. 
men måste köpa mera imorgon för att kunna göra.. 
blir väldigt lite choklad iaf.. men gott gott gott.. 
funderar på om man kan använda mintessens i chokladen.. alt i fettet.. och så blir det nog supergott.. 

vi andra behöver ju inte speciellt mycket sött så sötningsmedlet kan nog skippas.. mixade bara med lite varmt fett med stavmixern..

flikkan77
0

caena: Blev jättesugen nu när jag läste om det igen. Är inte alls lika sugen på fläskkotletten jag äter men den är god den med. På ett annat sätt bara… är dessutom tveksam på att det skulle passa med mint till den. Flört Till kokosen skulle det nog passa bättre!

flikkan77
0

Har varit på promenad med maken och vovvarna idag. Vi gick i 1 timme och 27 minuter. Riktigt skönt att orka göra nått sånt ibland! Fast gammelvovvan var nästan lite för trött den sista kilometern…

Caena
0

ahhaha!! ja kan tänka mig att det fungerar bättre till bountyn än till kotletten.. haha.. 

åhh! va sköönt, försökte övertyga killen om att komma förbi så kunde vi iaf ta en kortis, ingen av mina killar skulle vilja ut i skogen.. joo vilja skulle de nog, men inte jag.. redan blöta skor och sen kalla blöta hundar på de.. =/. en e naken och en blir en tovmaskin..

kaisakavat
0

Bounty - Ni e inte kloka - eller har ni bildat en pakt som går ut på att dra ner mig i fördärvet??!!

Snart måste jag ha nåt sorts frestelsefilter på mig när jag läser era trådar… undrar om det räcker med Cool ?

Caena
0

jag tycker att vi tre kan ha en helt egen bountypakt!!:cool:

flikkan77
0

caena: Gammeltanten jag har, en Saluki på snart 11 år, skulle inte får för sig att gå i skogen om det inte finns fina stigar. Hon är rätt frusen av sig med så täcke är ett måste.

Lillskruttan, en Cane Corso på 1 år, går hellre i leran än på vägen och ju snårigare det är desto roligare. Hon plöjer fram som en mindre bulldozer ibland. Så här såg hon ut i sommras när Salukin hittat en vattenpöl att dricka ur… fast när Lillskruttan hade röjt klart var det mer lera än vatten i vattnet. Oskyldig 

Kan tänka mig att dina ena blir tovig av att vara ute i fukt, har för mig att Powder Puffarna kan bli sådana och visst är det en sådan du har?

flikkan77
0

kaisakavat: Ät lite ost så ska du se att det blir bra. Flört

Kokosost kanske? … finns det ost med chokaldsmak? Det kanske är gott bara det att ingen har kommit på det.

kaisakavat
0

Bra ide! Går genast och hämtar ost!! Skrattande

flikkan77
0

Du är duktig du, kaisakavat! Glad

Själv dricker jag äggmjölk. Hade tänkt göra fler oopsies innan men philadelphian var slut, sen tänkte jag steka korv men då var den slut också… Förstår inte vart allt tar vägen ibland. Så det blir äggmjölk och kanske någon paranöt till kvällsmat nu.

kaisakavat
0

Jag e inge duktig alls egentligen - ligger efter med fettet trots att jag försööker som sjutton och jag vill inte äta fett på kvällen!! Rynkar på näsan

Söt vovv-gris i alla fall! Glad

Caena
0

Flikkan, fin flicka du har där! en kollega ska få en i födelsedagspresent från sin kille nu i slutet av mars.. jättekul! en liten kille!

,, Kaisa, kan lova att de där bountyna går superbra som fettinägg.., hehe.. 

men Flikkan! det låter ju jättebra om maten tar slut.. då måste du ju säkert få i dig precis det du ska!.. 
på min ica hade de 2 för 30 på philadelphian.. great!!! 
och 10% rabatt på ekologiska kokosflingor.. köpte upp mig till två! bara för att…. tänkte göra pizza nån dag här.. eller mer kyckling i gjutjärnsgryta.. mjumma.. *dreggel*

kaisakavat
0

Caena - Förstår det där med "fettinlägg" via LCHF-bounty, men jag mår tyvärr inte riktigt OK på kokosfett.. Kanske försöker jag med smält smör..

Caena o Flikkan - Jag vill åxå ha en vovv - en berner sennen vovv. Men jag skulle inte orka, så jag kan inte. Men sen kanske - när jag blir frisk!! Glad

Träffade en valp idag. Den var sju månader - hjälp!? Tänk å ligga på golvet å kramas med en sån…

Caena
0

Kaisa
förstår också.. efter typ 2 bitar e man såååå less!!!.. men samtidigt e de sååå gott.. =) ska köra resten i choklad vid nästa batch.. 

vovve e verkligen underbart, trodde att det skulle bli så mycket jobb med två.. men det e verkligen teraputiskt med en pälsvovve, så länge man inte tappar tålamodet.. har inte kommit till den berömda fällningsperioden, tack och lov.. fram till dess ska jag nog försöka bada ca 2 ggn/vecka.. 

Flikkan
inte bara av att vara ute, men just när man går i slask, helst den svartgråa sörjan som finns på vägarna efter snöfall och fullt med grus och sand.. suck. följer med överallt.. duschen blir grååå efteråt.. 
men jupp det e en powderpuff.. en helt otrolig en!.. får visa bild nån annan ggn… sitter på fel dator..

flikkan77
0

kaisakavat: Bernersennen är urmysiga! Fast lite för loja för min smak. Jag vill ha vovvar med fart i och det fick jag. Har haft border collie-korsningar innan och de har varit aktiva men Cane Corson jag har nu är faktiskt värre!

Hennes uppfödare har aldrig varit med om en sådan aktiv Cane förr… och jag blir alldeles matt nästan jämt.

Caena: En bild hade varit kul! Tycker om djurbilder. Glad

Är glad att jag bara har korthåriga vovvar faktiskt. Vi har mest åkrar runt omkring oss och de kan bli ganska lerigt när de busat runt ett tag. Särskilt Lillskruttan är förtjust i vattenpölar och is, och just nu är det faktiskt lerigt och isigt samtidigt… och glashalt!

Caena
0

Flikkan, ja du, nakenkillen har ju varit en dröm att ha.. 
samlar inte på sig smuts, hårar inte, e inte superförtjust i kyla eller regn och älskar att ligga inne och mysa.. hehe.. 

stackare.. Higge gillar dock inte när det blir slask, som det börjat bli nu.. ursch..

flikkan77
0

Har varit lite offig hela dagen idag. Vaknade sån och sen har det suttit i. Har inte orkat det jag borde och fick ställa in mötet med psykologen för jag klarade inte av att köra dit helt enkelt. Är så trött på att inte orka göra saker.

Får tvinga mig att göra allt från att ens resa mig ur stolen och gå och kissa till att ta hand om mina djur. Jag hoppas att hösten kommer snart!

Ska först ta mig igenom vårdepressionen och sen sommardepressionen, så jag kan må bra under hösten tills vintern kommer. Glad

Inte meningen att gnälla men jag behövde bara få ur mig det lite…

anki1
0

36, Jag skulle oxå vilja ha en nakenhund, helst en powder puff. De är så mysiga tycker jag. Men jag har en son som är allergisk mot hundar och katter. Vi fick placera om de kater vi hade. en av dom bor hos dottern, och den andra fick somna in. De var båda hittekatter. Jag tycker mig ha märkt att han reagerar om han trycker in näsan i pälsen på katter och hundar, men riktigt säker är jag ju inte. Jag skulle vilja ha en hund som är rätt så liten och mjuk till sättet, en ren sällskapshund alltså typ avalier eller tibbetansk spaniel (fast dom är ju framtagna som vakthundar till buddistiska tempel. Och så chinese crested förståss, som jag förälskat mig i.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Caena
0

försökt ta reda på nån uppfödare som kanske bara har kineser för att kunna komma dit och kolla hur han reagerar.. ofta så får de sånna förfrågningar då och då.. 

sök tex via www.ccclub.se som är våran specialklubb! 

har både nakenvovve och powderpuff. underbara hundar båda två, olika men ändå lika..

flikkan77
0

Fryser som tja… en naken hund i snö! Vill ha sommar och mer än 15 grader varmt inomhus, jag är inte byggd för det här! Eller jo, med mitt fettlager så borde jag väl vara byggd för lite kyla men jag fryser faktiskt…

Blir en hel del kolhydrater idag märker jag. Började med nötbröd till frukost. Vet visserligen inte riktigt hur jag ska räkna mandlarna, på påsen står det 5 kolhydrater och på MinMat har jag för mig det är 13. Det är rätt stor skillnad det.

Har ätit 7 gram choklad med, tillsammans med 5 paranötter. Supergott! Men som sagt, en hel del kolhydrater blir det… är redan uppe i 10 idag och klockan är bara 14. Får se hur resten av dagen går. Gjorde ost, skinka och korv i ugnen och åt som pizza till lunch.

Nu vet jag inte om jag är hungrig för att jag är hungrig eller om jag är hungrig för att jag fryser. Har i alla fall satt på elementen så till i kväll bör det väl vara varmt i huset igen. Eller ja, varmare än 19-20 blir det aldrig. Men det är bättre än 15.

kaisakavat
0

Flikkan - Har du provat att lägga nötterna kallt och sedan doppa dem i smält choklad med kokosflingor i..?

Jag orkar inte heller kriga mot kh, käkade bl a en stor bit nötbröd till frukost och redan efter den måltiden blev det redan över 7 kh i minmat.

Frusen blir jag när jag är hungrig eller trött. Eller när det är 15 grader inomhus.. Flört

Jennix
0

Jag låste din gamla tråd. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

kaisakavat: Nä, det har jag inte testat, men choklad, kokos och nöt bara måste vara gott. Kanske blir i morgon för idag får det vara slutätet när detr gäller choklad.

Nötbröd är farligt! Nu drack jag äggmjölk till så det blev "bara" ett halvt bröd men det innehåller ju ändå en hel del. Vet inte riktigt vad jag ska göra med andra halvan, har inte "råd" att äta det idag…

15 grader inomhus är inte alls varmt… men varmare än 13 som vi hade när det var kallt ute. Man ska se det positivt. Nu har vi 19 grader och det är acceptabelt! Sen fryser jag också när jag är hungrig och trött… och trött är jag nästan jämt just nu. Inte lätt att veta vad allt beror på ibland. Vilken symptom kom först? Obestämd

flikkan77
0

Jennix: Tack! Hade nästan glömt den redan… Oskyldig

Caena
0

flickor flickor.. 

jag e iinte den att kasta sten i glashus, har fuskat idag med naturgodis.. usch!!.. slängde i mig fort som fanken när ja kom hem.. ser ingen har jag inte ätit.. =/.. 

gör dessutom pizza till middag! riktig, efter Pams amerikanska.. ska skvallra sen hur de blev.. =)

flikkan77
0

Caena: Det är väl i glashus man ska kasta… krasar så roligt. Flört (Dock mindre roligt att städa.)

Har ätit ett naturgodis idag jag med. Köpte paranötter i affären och på nått mystiskt sätt så slank det ner ett bananchips doppat i mörk choklad. Fast det var inte gott… Rynkar på näsan Paranötterna var däremot goda!

Hoppas din pizza blir god! Jag gör broccoligratäng just nu. Bara broccoli, philadelphia, grädde och ost i. Känner att jag måste äta lite mer fast föda idag helt enkelt.

Caena
0

Flikkan, Hittade macademia i min påse.. och müslibitar och jordgubbar i yoghurt, och lakrits i yoghurt och paranötter i yoghurt och cashew i nyoghurt.. 

inte på långa vägar så gott som man kan tro.. men jävlar va svårt de e att slänga eller ge bort det.. )

flikkan77
0

Lakrits i yoghurt höll jag på att köpa jag med… men en viss make stoppade mig. Skrikandes (Fast egentligen är det ju bra att han gör det, jag fick välja en godisbit utöver de rena paranötterna så då blev det en bananchipschokladbit, men mer än så fick jag inte.) Kände mig nästan som ett barn i godisaffären eller nått… välja EN bit! Oskyldig

flikkan77
0

Tror min mage har växt… ska se om jag kommer ihåg att testa att mäta den imorgon. Fast det är svårt att mäta… bara jag står lite annorlunda eller andas in eller ut så blir det olika. Känner mig dock tjock…

Caena
0

aaw.. men va svinigt.. BRA de vill säga.. =) var glad överatt han stoppade dig, hade ingen som stoppade mig.. inte ens mitt huvud!.. de var inne i pizzan jag skulle göra.. =/.. 

vill inte mäta idag. ursch..

flikkan77
0

Ja, det var bra att han stoppade mig. Fast exakt just då var det frustrerande! På detta sättet så har jag ändå lyckats sluta under 20 kolhydrater idag, 19.46 för att vara petig.

Förstår att du inte vill mäta idag. Undra varför det ska vara så svårt att låta bli det man inte ska äta.

Jag har i alla fall kommit på att jag är mindre godissugen om jag har choklad hemma. Behöver inte äta det utan det räcker att det ligger i lådan. Sen är det nästan godare när jag inte är hysteriskt sugen på det. Nu tar jag en liten bit de gånger jag råkar komma på att jag har choklad och samtidigt har tid att sätta mig och njuta av det.  Egentligen är första tuggan bäst. Glad

Caena
0

jag håller med flikkan, ang chokladen.. 
har nu 2 kakor 86% lindts i kylskåpet.. ligger det framme e det lättare att bara stoppa i sig.. 
nu måste jag göra ett effort.. 

tur att du hamnade på under!! grattis!!!!
!

flikkan77
0

Tack för grattiset caena! Idag har jag glömt att räkna men är rätt säker på att jag är ganska långt under 20 i alla fall. Har en hel kotlettbit i ugnen som bara vägrar bli klar… har väntat i minst 17 evigheter och det blir aldrig 75 grader.

Caena
0

aaw.. 

har gjort klart min mat.. (kycklingcurrygryta med "ris")
tips:
stek lite rå finhackad blomkål i smör, häll över 3 äggvitor och en liten klutt grädde.. rör .. 
salta lite peppra lite, riven muskot e gott!

wow.. mjumma!!

flikkan77
0

Förkyld!

Förstår inte alls hur det gick till. Jag blir aldrig förkyld längre, inte sen jag blev sjukskriven för snart 7 år sedan.

Har i alla fall hysteriskt ont i halsen och i muskler, leder och hud. Suck! … vill ha glass… riktig glass… men får nöja mig med vispad grädde och frysta hallon. Just nu är det inte lika gott.

flikkan77
0

Kan väl inte påstå att det går så bra med ätandet idag. Behöver ha nått i munnen nästan hela tiden så det blir mycket mandlar och paranötter.

Har ätit broccoligratäng till frukost och fläskkotlett till lunch, frågan är vad det blir sen… orkar inte laga mat och jag vet inte om jag fixar äggmjölk. Har svårt att svälja vätska men inte mat. Mysko!

kaisakavat
0

Idag är jag inne på att göra ungsomelett, med grönsaker i, att ha som tillbehör till annan mat. Kan det vara nåt som funkar för dig?

Om man kokar upp grädde+mjölken som ska vara i och låter den svalna innan man vispar ihop, då blir omeletten len som samment i konsistensen..

Du får en bild ur min f.d. trädgård för att du är så sööööööööt!

flikkan77
0

Tack kaisakavat! Både för mattips och bild. Vad är det för sorts blomma? Ser lite ut som en dahlia på nått sätt… tror jag… är urkass på blommor. Kan mest maskros! Glad 

Nu när vi har egen trädgård så ska jag ha en rabatt med bara maskrosor i. Har inte helt bestämt placeringen på det än bara… sen måste jag få tag på rätt sorst maskrosfrön med, vill inte ha vilken maskros som helst. Men det betyder att jag måste ut och titta på dem sen när de blommar så jag kan plocka frön. Invecklat när det inte finns att köpa!

Ungsomelett låter inte fel faktiskt, kanske med champinjoner i, det är nog det närmaste grönsak vi har hemma. Oskyldig

kaisakavat
0

Har du kollat hos Impecta på nätet om maskrosfrön - de har det mesta? Annars är det ju bara att plocka i naturen när du ser rätt sort. Fördelen med maskrosor är dock att man sällan behöver så dem, det ordnar de så bra själva.

Blommorna på bilden är Höstrudbekia. De blir 3 m höga (i min vård i alla fall), kraftiga stjälkar, vissnar ner sent på hösten och hinner upp igen och blomma länge varje år. Helt otroliga! 

Här har du plantan bredvid - Älggräs - blir också höga och ståndaktiga.

flikkan77
0

Jag är rätt säker på att Impecta inte har maskros faktiskt, vi ska beställa fröer därifrån snart och jag har lusläst deras katalog från alla håll hela vintern. Tyvärr är vi inte så rika som vi skulle vilja vara så det går ju inte att beställa allt.

Höstrudbekia lät kul! Jag tycker om höga blommor, det blir solrosor längs en gavel i år. Tyckte om älggräset med, tycker om nästan allt som har "älg" i sig. Glad

Det ska bli lite kul att se hur det blir med min maskrosrabatt, se om man kan odla dem med vilje eller om de trivs bäst där de själva väljer… Jag är totalt nybörjare på trädgård så just nu är det roligt att bara se att det växer ute. Oskyldig Är visserligen uppväxt i hus med trädgård men det är inte samma sak som att ha en alldeles egen.

flikkan77
0

Vägde mig i morse och har gått upp 1 kilo sen i förrgår. Tycker det är så tråkigt att jag inte ens kan slarva inom den tillåtna ramen utan att det märks.

Jag åt mycket mandlar och paranötter igår men har även druckit några glas (kanske 3) men hälften grädde och hälften mjölk i. Åt glass på äggulor och grädde med. Kan tänka mig att jag hamnade rätt högt upp på kolhydraterna, men de var ju ändå "godkända".

Jag hade mycket lättare förstått viktuppgången om jag fuskat med riktig köpt glass eller smörgåsar. Eller ätit massa halstabletter. Känns faktiskt litet motigt just nu.

kaisakavat
0

Har ni nån naturligt halvskuggig (inte hel-, de vill ha endel sol ändå)smått fuktig plats på tomten, då trivs höstrudbekia och älggräs förträffligt och då slipper man vattna. Maskrosor däremot, de trivs ALLTID. Visst är det bra!! Flört

Det där med kilon hit och dit.. det är ju hopplöst! Jag gick ju nyss ner ett kilo och det var borta i en vecka säkert. Nu har jag gått upp åtminstone halva igen. Tror jag ger attan i vågen ett tag nu, den är ju knäpp!!

(obs, det är inte min vikt, eller mitt intag som det är fel på, det är vågen!!)

flikkan77
0

Vi har allt mellan hel sol och hel skugga och fukt har vi överallt. Just nu tjippar det om skorna när man går över gräsmattan. Attans vad blött det är just nu!

Satt och tittade i Impectas katalog idag. Vi ska odla grönsaker till oss, kaninerna och de förhoppningsvis blivande hönsen. Är lite kluven på ärtor, hönsen vill ha dem… men det vill jag med. Färska ärtor är så gott! Suck!

Tror jag ska försöka låtabli vågen på minst en vecka, äta så bra jag kan och se vad som händer. Glad

Caena
0

åhh!!! jag vill också ha höns!!.. jag kan flytta till dig flikkan och bli piga!!! =) får ja skaffa bin också så blir det komplett..

(nästan iaf, saknas några saker.. )

har försökt övertyga pojkvännen om att bestämma vad han vill ha hur länge som helst.. snart beställer jag själv så får han ordna sitt själv.. 
(vi får odla hos hans föräldrar , vi båda bor i lägenhet)

flikkan77
0

Klart du får skaffa bin om du bor hos mig, caena! Färsk honung är supergott… fast inte så lchf-igt förstås. Tycker om bin med de ser så gulligt lurviga ut.

Du får gärna sponsra med en kossa eller två med. Vår dröm är att kunna ha två kossor och ta kalv på dem och få eget kött, och lite mjölk. Färsk mjölk är också gott! Färskt kött är kanske inte så gott men hemma "odlat" skulle det ju bli!Flört

Möjligen så skaffar vi en större kaninras med. Magert kött men det går ju att fetta upp sen. Vi började i somras med att föda upp lite småkaniner till ormmat, men varför inte öka upp storleken och äta själv. Kaniner är ganska billiga i drift med. I somras var jag dessutom fortfarande vegetarian så då var det inte aktuellt att äta djuren själv, även om jag nog skulle ha smakat…

flikkan77
0

Jag har hittat drömaffären… de har enbart lakris! Glad

Caena
0

har smakat assabesi från det där märket som dyker upp i webbshoppen.. supergott, men smått sockrigt.. 
gott gott"!!!

åhh! låter suveränt.. var var det du bodde nu då, Flikkan? =)

måste ju kunna planera.. 
hur mycket landyta har ni??
har ni plats för pojkvännen också? =)
(har funderat på gris också…
e du, eller karln duktig på nedladdning av film osv, ta ner serierna från RIVER COTTAGE (tex www.isohunt.com)
suveränt mysigt och informativt!

har funderat på angorakaniner själv, mest för att angoraullen är rätt mysig och kaninerna är stooora!.. vet dock inte om dom är just köttiga.. 
har du kollat in forumet www.alternativ.nu? där finns maaasssor med ifnormation.. 

honung e inte lchf mässigt direkt, men! det är iaf naturligt och på det sättet väldigt välidgt bra!

flikkan77
0

Lillasyster flyttar ut till sommaren så då blir det ett hel rum ledigt. Vi bor utanför Grästorp. Flört

Om jag inte minns fel så har vi 3-4 tunnland som tillhör gården men just nu är de ut arrenderade… eller nått. Gris har jag funderat lite på med, men kossor ligger mig varmare om hjärtat. De luktar godare och är muuuusigare. Oskyldig Vill ha Higland Cattle och Jersey. Fördelen med HC är att de vill gå ute året om så vi skulle slippa bygga om stallet till dem.

Vi får bredband under våren och sen ska här laddas ner film! (Fast sånt ska man väl inte säge högt… Tyst) Maken är bra på allt som har med datorer att göra. Jag får mer fram knasiga fel som han se svär åt. Förvånad

Jag skulle vilja ha angorakanin jag med, fast jag har lite dålig koll på hur "köttiga" de är. Vet inte vad jag skulle göra med pälsen men jag har faktiskt haft en när jag gick i gymnasiet.  Har var så himla söt och glad när han var nyklippt. Just nu lutar det åt Belgisk Jätte, minimivikten är 7 kilo, inte den bästa köttkaninen egentligen men jag tycker den är så cool!

Har varit inne på alternativ.nu och tittat lite förr. Tror jag fick avlivningstips till kanin därifrån. Fick ta bort min ena hona i höstas för hon blev så himla nervös när hon fått ungar. Så fort hon hörde nått som hon tyckte var otäckt så rusade hon in i boet och tryckte ut ungen i stället. Ungen hade dessutom gravt benfel så den fick jag ta bort när den var 4 veckor. Jättetråkigt för den var så söt!

Caena
0

.. du förstår väl att jag e till iaf 50 % allvarlig?.. gud vilken dröm de skulle vara.. e dock det där med kosingen då.. =/ hur försörjer man sig.. 

åhhh… det gör de visserligen, men bådas avföring går att använda i sitt eget jordbruk om ja inte missminner mig.. 
aaah! ja de vore ju smart! 
e smått sugen på får också.. päls där också visserligen men det kan man nog fixa på nått vis.. =P

aaah! skriv ner och notera, för serien är helt underbar!!!

angora, hehe.. syrran hade uppfödning på över 100 st förr om tiden.. 
och jag har nära vän som är stickfanatiker, så så länge jag lär mig att spinna bra och det finns folk som är intresserade så tror jag nog att det ska gå att få snurr på omsättning på päls iaf. synd att deinte ger mer än ca 1 kg ull per år.. =/.. 

aaw.. stackare.. låter inte alls roligt..

flikkan77
0

Nä, det är ju det där med pengar också. Både maken och jag är sjukskrivna så vi har det rätt knapert. Med lite tur så har vi dock råd att skaffa höns i år, kossor är en framtidsdröm.

Ja, vad gör man av fårpäls om man bara skulle ha ett eller två? Var urlänge sen jag klippte får också vet inte om jag minns hur man gör… Lättare att vrida och vända på en kanin än ett får liksom. Glad Men det är nått speciellt med pälsiga djur helt enkelt! (Fast korthåriga hundar är lättare att hålla rena.)

Jag vet inte om jag skulle kunna ha samvete till stor kaninuppfödning. Hur hinner man med att klappa lite och rasta dem ordentligt. Bara släppa ut 100 kaniner i hage skulle ju ta hur lång tid som helst, för att inte tala om att fånga dem igen… Vet bara hur kul jag har med mina två ute kaniner när de inte vill in från sin hage. Fast angoror kanske inte ska gå ut och smutsa ner pälsen?

Spinna hade däremot varit roligt att kunna.

Om någon skulle vilja sponsra mig skulle jag kunna tänka mig en gård med kor, höns, gris, get, får… och säkert nått djur till. Hade det varit lagligt hade jag velat ha en älg. Glad

Avliva djur är inte roligt alls. Vi fick ta bort en av våra ormbebisar i går med, men vad gör man?

Ska skriva upp och komma ihåg serien! Eller i alla fall skriva upp, komma ihåg kan jag inte garantera. Flört

Caena
0

.. har svårt att helt och fullt ge efter för min dröm att vara självförsörjande på landet just på grund av min otrygghet i just pengar.. djävulenspåfund! det är vad detär.. 

oja, svårt att ta bort, men är smått van vid smådjur iaf.. men vet inte riktigt hur jag skulle göra med stora djur, om nån "utbildade mig" kanske det skulle vara lättare.. man vill ju göra det rätta, på ett lätt sätt för sig själv och för djuret, ABSOLUT ALDRIG SMÄRTSAMT!.. dock känner man sig verkligen som en massmördare efter ett tjugotal möss.. =/

håller med, hur gör man egentligen med så många kaniner?!.. e väl som hönsuppfödning i stor skala.. ska göras så effektivt och tidsvinnande som möjligt.. inte roligt. 

spinna vill ja kunna, sticka vore kul också.. helst i kombination.. =)
spinna fårull borde inte vara så jobbigt heller.. host host..

flikkan77
0

Pengar är alltid invecklade och man har alltid för lite av det… eller ja, just nu har vi exakt lagom men det är tråkigt att inte kunna unna sig nått eller ibland inte kunna åka tillbaka till affären när man glömt köpa nått och precis varit där.

Jag är har blivit blödig på "äldre" dar när det gäller avlivning. Min man får stå för musavlivningen här hemma faktiskt. Jag kan välja ut vilka som ska nackas men han får göra det. Har inga problem att vara med och avliva djur i vilken storlek som helst. Tror problemet med mössen är man liksom måste hålla i dem… Obestämd Stora djur har jag aldrig avlivat själv men skulle jag få lära mig göra det rätt så skulle jag nog klara det. Sen är det alltid lika spännande att stå jämte hästen och hoppas att den ramlar åt rätt håll. Hade en bekant som nästan fick sin häst över sig och det hade ju inte varit så kul.

All uppfödning i stor skala är väl lite tråkig… Sökte jobb på en stor kossegård en gång, har för mig de har 900 mjölkkor, det var inte så personligt det heller. När alla kor är svartvita är de vääääldigt lika. Oskyldig

Det hade varit kul att bli riktigt duktig på nått handarbete och kunna spinna och sånt, bara det att man måste lära sig och vem i hela världen ska man göra det av? Nu är det ju svårt att hitta andra som kan… och som bor i lagom närhet för att man ska kunna träffas och lära sig.

kaisakavat
0

Ojojoj vad ni skrivs.. Läser och läser.. Trevlig idé med gemensamhetsgård. Kollektiv. Får man va me?? Utan pojkvän då..

Apropå gård med pojkvän och gris.. skickar med en liten illustration..

flikkan77
0

Klart du får vara med kaisakavat! Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Flört Har ju det som är mitt hobbyrum som du kan få sova i, så kan Caena med pojkvän ta det andra. Hmm, undra om jag ska inviga min man i detta… Oskyldig

Men visst hade det varit roligt?!! Jag längtar tills den dagen jag kan gå ut på morgonen och få en kossepuss. (Däremot längtar jag inte till att jaga nån förrymd kalv över åkrarna i spöregn eller nått sånt… eller stå i lera upp till knäna och försöka få med sig sista grisen in i stallet. Eller jo, det har sin charm det med. Skäms)

Supersöt grisbild! … hur ingen på nån ko? Kor är faktiskt sötare. Flört

kaisakavat
0

Klart jag har en ko - en nästan riktig en! Här kommer hon!

Caena
0

AAWW"!!! vilka söta bilder du kommer med Kaisa!
sparade ned den på grisen.. vill ha den kvar.. =)
Kaisa, självklart e du välkommen!!! (säger jag.. tihi)

Flikkan

tja strörre djur än hamster/råtta har jag nog inte avlivat.. känns så.. trist på nått vis.. har inte ens varit med när hundarna avlivats.. jag var väl för ung antar jag.. 
i mitt jobb så blir det tyvärr en del kontakt med döda djur och visst har man hjärta att tycka att det är synd om dem, men livet går vidare.. 
helst om man ska äta som vi gör också.. 
och att vara "självförsörjande" är faktiskt ett hårt jobb just på grund av detta.. (kan jag tänka mig)
fast  häst e ja lite osäker på om ja vill vara med att avliva faktiskt.. känns bättre vid tex kor och grisar (iaf i tanken)

jag har nästan alltid haft ett överflöd när det gäller pengar.. iaf sedan jag pluggade, har inte så stora krav på min omgivning eller annat, förutom att kunna köpa det jag behöver att äta, alternativt spara ihop till det jag vill ha materialistiskt.. köper jag nått dyrt på impuls får jag stå ut med att vara kort om cash ett tag.. 
skulle behöva gå på BUDGET för att lära mig leva lite mindre impulsivt även när det gäller maten. 

.. det borde väl finnas plats att "bygga" ett litet pigehus på gården? man får väl hjälpa till att betala så har man en början iaf.. 
vet att det finns kollektivgårdar sen tidigare.. men har inte så stor koll på dem tyvärr.. 

900 kor som ser likadana ut?!.. nej tack.. vill nog kunna känna igen mina djur.. =/.. 
när den där tv serien gick "bonde söker fru" blev jag akut sugen på att ansköka . bland annat till kossekillen!.. han var både fin och hade mysiga kossor!.. eller tjurar tror ja de var.. efter den serien har min längtan att komma till en gård och ta hand om mig själv ökat enormt.. 

.. fråga lite sött så kanske det ordnar sig.. =)

flikkan77
0

En sån ko vil jag med ha, kaisakavat, supersöt ju! Den hade passat perfekt i min trädgård. Hittade förresten rabarberknoppar idag. Knappt två centimeter höga och så där rabarberröda. Glad

Jennix
0

#76  Mm, jag också. Har nån naiv dröm om att ha en egen gård och egna djur. Skulle hellre jobba för maten än för pengar att köpa mat för.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Caena: Vad jobbar du med förnått?

Jag minns inte när jag började vara med och avliva djuren jag haft. Men jag tror jag var med när vi avlivade hos veterinär i alla fall, de gånger pappa gjorde det så var jag inte ens hemma. Nu får jag nästan ångest om jag inte har möjlighet att vara med om ett djur jag känner ska bort. Jag vill kunna vara helt säker på att allt gick rätt till och att det inte led nått.

Häst är inte så farligt faktiskt, det värsta tycker jag är när den som avlivat ska dra in hästen i bilen och gör det för brutalt. En häst fick näsan uppskrapad, okej hon var död men ändå…

När jag jobbade så hade jag ju råd att göra saker och köpa saker, nu får jag ut 7600 i månaden och det kommer jag inte så långt på. Det är lite frustrerande emellanåt men jag börjar vänja mig. Det jag tycker är jobbigast är när djuren behöver nått som inte är jätteakut men som man ändå vill köpa. I vintras hade jag velat ge Lillskruttan ett nytt täcke för 300 kr, men det får vänta till denna hösten. Salukin var viktigare.

Vi äger inte gården själva utan hyr av min mans pappa, men i mina ögon skulle det väl få plats att bygga ett litet hus till eller så… Oskyldig

Minns när jag började på travet, där är ju alla hästar bruna och har nästan inga tecken, stallet jag jobbade i hade ca 60 hästar och det var svårt i början. Kommer ihåg när jag en gång gick runt i stohagen och lyfte på vänster framben på alla 17 stona för att hitta den med den vita pricken på. Glad

Jag ville också söka till bonde söker fru… men jag tror inte min man hade uppskattat det. Men jag håller med dig, han med kossorna hade inte vart fel.Flört

kaisakavat
0

Om Bonde söker fru - Första gången jag fick se en skymt av senaste säsongens bönder, så föll jag stenhårt - för han som gillar killar! Suck.. typiskt mig .. har dålig koll alltså! Rynkar på näsan Men han är vacker den rackarn! Kanske vi hade kunnat bilda kollektiv, jag menar, hade ju inte behövt vara en kärleksgrejj, kunde ha vart en kompisgrejj där det ingick vacker omgivning, så att säga..

Stackars honom då.. han hade haft det mkt torftigare än jag..  Obestämd

Om vårt i-tråden-kollektiv. Jag funkar bra med kaniner, hästar, vovvar som jag vet. Säkert kossor åxå. Fåglar är jag lite sådär inför, behöver öva.. och ormar (som jag misstänker att ni har flikkan) det går inget vidare. Jag flippar nog ur av obehag.. Så jag vet inte - det får nog bli separat bostad, kanske enligt Caenas idé om en pigstuga. Låter bra tycker jag.. min kläpp kan följa med å bygga den åt oss. Bestämmer jag.. hehe..

Och - varför stressa upp din man med att berätta om våra planer? Han kan ju få för sig att det blir jobbigt! Nog märker han tids nog.. Oskyldig

flikkan77
0

Kaisakavat: Kompisgrejjer är ju inte fy skam det heller, så det hade kanske gått. Du får leta upp honom och fråga!

Jag är också "lite så där" inför höns, vet inte varför men jag har lite respekt för dem. Särskilt tuppar, ändå vill jag ha en tupp av en stor ras. Högst ologiskt…

Ormarna är inlåsta och dessutom har vi bara 4 ormar till sommaren. Då har lillasyster tagit med sig sin när hon flyttat och bebisarna är sålda. Sen behöver man ju inte umgås med dem heller om man inte vill, inte ens titta på dem för oftast ligger de gömda under en kruka och är tråkiga. Har ganska tråkiga ormar faktiskt.

Fast en pigstuga hade kanske varit bra ändå, inget fel med lite privatliv liksom. Vi har haft min lillasyster här sen mitten på juli och det ska bli skönt när hon flyttar.

Min man märker ju när vi börjar bygga pigstugan om inte annat. Oskyldig

Caena
0

Tyvärr Kaisa så följer faktiskt en slingrande sak med mig också i flytten.. 
vet inte om jag ska kalla den pojkvän eller om den riktiga PV blir upprörd!Oskyldig
2 vovvar följer med och 2 marsvin(pojkvännens) han skulle nog gilla iden om att bygga själv.. …. Flikkans karl får nog uppskatta att det blir mer folk på gården helt enkelt.. vi blir en av Pasis ekologiska leverantörer tycker jag.. =)

har alltid haft en ide om att jag ska kunna plocka min egen frukost iaf!.. och sen att jag knappt haft med ladugårdsdjur att göra överhuvudtaget är en annan femma.. =/ det ordnar sig säkerligen!.. 

Pigestuga tycker jag låter som en helt utmärkt ide isf, en ingång och två separerade levnadsutrymmen.. (för att göra livet lättare) 
själv bor ja ju inneboende med en killkompis och det e faktiskt lättare än ja trodde från början..  (nne på 3je året nu)

Flikkan, ang. frågan om vad jag jobbar med så jobbar jag i en stor zoobutik som "säljare".. 

Jennix,

du e säkert välkommen du också, eller vad säger du FLikkan?? vad har du för kunskaper att dela med dig av? .. gärna nått som kan skaffa inkomst utöver gården, för jag har för mig att du gjort nått med data? eller är jag helt ute och snurrar i minnet..

flikkan77
0

Caena: Vad har du för nått som slingrar? Kanske står på din press men den kan jag ju inte läsa nu när jag skriver. Flört 

Marsvin är också välkomna! Vi funderar på att föda upp sådana till ormmat men kaniner klarar sig bättre ute på vintern än marsvinen så det blidde kaniner. Annars är jag lite svag för marsvin också.

Klart vi kan bli leverantörer till Pasi! … fast snart behöver vi nog köpa mer mark då. Våra 3-4 tunnland räcker inte till så mycket liksom. Jag är faktiskt utbildad djurskötare med inriktning häst, visserligen minns jag inte så jättemycket om regler och näringsläran när det gäller kossor och grisar men ändå. 

Jennix: Missade ditt inlägg men visst får du också vara med! Glad

Jennix
0

Tja, kan och kan, jag siktar på att lära mig så mycket jag kan om växter och odling. Skulle vilja utbilda mig till trädgårdsmästare eller dyligt. Kan absolut tänka mig att lära mig sköta djur, snickra, gårdsskötsel osv.

Annars kanske jag ska bli massör men utbildningen är så jämrans dyr. Man kanske kan ha hunddagis i närheten? Hundpensionat? Skulle gärna utbilda mig till hundtränare också men det är också dyra utbildningar.

flikkan77
0

#84 Vi kan väl ha ett hunddagis/pensionat på gården? Jag är instruktör från SBK fast jag hade gärna gått fler kurser och andra utbildningar men då kostar det ju genast pengar…

För min del får du gärna bli massör. Oskyldig  Min rygg och nacke hade älskat det!  Flört

kaisakavat
0

Jag kan ganska mkt om trädgård och odling.. har ju varit trädgårdsnörd tills i somras då jag abrupt gjorde slut med min f.d. trädgård.. Skrattande

Har inte utbildning, men vissa kunskaper ändå. Kan odla för husbruk och kanske lite till. Kan inget om stordrift å sånt dock..

Det kommer att bli en mångfacetterad verksamhet på er gård, flikkan!

flikkan77
0

Kaisakavat: Det skulle bli den bästa gården som finns ju!

Kan du inte cykla hit och lära mig beskära fruktträden? Det är inte gjort på… tja… om jag fattat det rätt så är det nog aldrig gjort faktiskt. Tycker det ser ut att behövas dock för det är ingen ordning på dem.

Jag kan inget alls om trädgård faktiskt… än. För jag har tänkt att lära mig.

kaisakavat
0

Beskära fruktträd - hm, har en bok i ämnet faktiskt och har övat på några träd tidigare.

Jag tycker det är jättekul.. man kan ju forma å ha sig så det blir jättefint. Vad jag förstår är det viktigt att rensa ur, så luft kommer in bland grenarna, motverkar sjukdomar, skador och ger förstås ljus. Har dock mest terroriserat unga träd, inte gamla, men det blir nog bra.. Glad

Har en jättefin cykel… Du skriver att ni bor "utanför Grästorp".. har jag missat andra hänvisningar, var sjutton ligger det??

*cykel uppochner på service* Tungan ute

Jennix
0

Ligger Grästorp i VästerGötland? Skrattande

flikkan77
0

Kaisakavat: Har för mig att min mans farfar inte ville beskära nått alls så allt är lite vildvuxet. Det har beskurits lite i smyg med inte så mycket. Bland annat hade vi ett äppelträd där jag kunde plockat äpplen från sovrumsfönstret på andra våningen på, från marken nådde man inte en kvist. Det trädet sågade jag dock ner, gav mängder med frukt, äpplena växte i klasar på grenarna, och det var totalt livsfarligt att gå under det när äpplena var mogna och det blåste det minsta lilla. Dessutom så ruttnade äpplena i trädet när de växte så tätt. Också var stammen helt ihålig.

Om man skriver in Grästorp i hitta.se så dyker det upp mellan Trollhättan och Lidköping.

Jennix: Ja, det hoppas jag… annars bor jag på fel ställe. FörvånadFlört Har nästan precis lärt mig det, adressen kan jag bara halva av, flyttade hit i somras och sånt där tar tid för mig.

flikkan77
0

Fast jag bor inte i Grästorp utan 8 km utanför åt Lidköping till! Noga det där…

flikkan77
0

Så här blev mitt hår förresten! Innan jag klippte mig nådde det en bra bit nedanför axlarna så jag har nog fått bort ca 20 centimeter i nacken. (Undra om jag gått ner i vikt då… vad väger hår? Förvånad Skulle vägt mig i morse för nu blir det kanske knasigt. )

kaisakavat
0

Oh, så snyggt! Riktigt stiligt och färgen är ju helfrän!

Har själv en liknande variant egentligen, men inte så fräsigt som ditt, behöver snyggas till för det lutar åt fel håll, d v s är längre baktill, vilket jag inte vill..

Kollade med Route Planner - det är 714 engelska mil mellan Piteå och Grästorp. Måste börja cykla nu då för att hinna fram till vårbruket.. år..? Har stoppat ner katten i cykelkorgen.. Visst får han följa??

flikkan77
0

kaisakavat: Klart katten är välkommen! Vi har fyra egna och lillasyster har en, vet inte om den ska bo kvar här när hon flyttar till sommaren eller om den följer med henne. Men en katt mer eller mindre gör inget!

Cykla i i din takt så kommer du när du kommer. Flört Min man blev cykeltokig för ett år sedan och hittade ett motionslopp som går mellan Lund och Stockholm i sommar, det tyckte han vi kunde testa. Man får ta tio dagar på sig men näää, nån måtta får det vara på tokigheterna!

Jag är helnöjd med håret, det kom dock lite förskräckta rop från de andra som klippe sig samtidigt när de såg hur mycket som klipptes av. Så här såg det i morse.

Caena
0

JJAAAA!!!!! JAG VILL FLYYYYTTTTA TILL GRRÄÄÄÄÄÄÄSSTOOOOORRRP!!!
(TILL FLIKKAN! )

*glädjerop* *drar med mig Kaisa och Jennix och pojkvännen på vägen.. *

jag har en liten majsorm på säkert.. 10 år snart eller mer…. 160 slingrande centimetrar.. hon e väldigt vacker och har ibland en lika röd ton som ditt hår?!.. nästan iaf.. =)
vilket var vääääldigt snyggt Flikkan! visst är det skönt att få en helt ny frisyr!? lättskött.. 
hennar du ditt hår?? 

Marsvin klarar inte vinter ute, så kaniner var nog ett smartare drag.. 

åhhh, massös.. gääärna!.. och gärna trädgårdsarbetare, fast sånt kan man fixa lite mer privat.. pengainkomsten e nog viktigast.. hmm.. 

fast hundpensionat funkar nog bättre än hunddagis.. om jag förstått det rätt bor du lite avsides, och folk "brukar" vilja ha sina hundar ganska nära.. =/
(hundinstruktörer brukar kunna funka också.. =) 

Flikkan, har du berättat för karln din eller ska vi bara bestämma datum?

Caena
0

ppsst. 
har ni sett den här? från trädgård till tallrik

första avsnittet gjorde mig faktiskt glad, och sugen på potatis.. kände direkt hur den mosades i munnen på mig.. helt färsk och underbar..

Jennix
0

Tänkte se reprisen eftersom det går annat på TV just nu… Flört Men ajg älskar ju sånt, både att se på och att göra. Skulle gärna ha en hel odlingsträdgård.

kaisakavat
0

Ååå, såg lite, sen blev jag nästan ledsen.. Vill så gärna ha en jordplätt. Rynkar på näsan Men det går inte nu, sen istället! Glad

Caena
0

tihi.. går att titta på nätet också.. greeat!!.. 

fast Kaisa, jag blev också väldans avundsjuk.. vill också ha!.. 
i sommar skaaaa! jag odla.. har beställt, e bara att försöka få ner allt och kunna ta hand om det.. 
var lär man sig bäst?!

nattinatt mina vänner..

flikkan77
0

caena: Har också en majsorm, en svart/grå, hon heter Emma och är två år. Färgen heter ju nått hel annat på "ormspråk" men det ordet kan jag inte stava till. Flört

Hade ute min hankanin i trädgården i sele i dag. Han har inte varit ute sen i höstas men är totalt stencool. Först gick vi och tittade när min man högtryckstvättade och sen jagade vi lite katter. Han vill gärna hälsa på katterna men grannens katt tyckte det var högst otäckt. Han fick stor svans och sprang sin väg. Inte lätt att vara katt ibland!

Tror det skulle kunna gå att ha hunddagis här faktiskt, vi bor utmed den stora vägen som går mellan Trollhättan och Lidköping så folk som jobbar på ena stället och bor på andra kör förbi här då. Bara ca 500 meter till stora vägen. (Vilket ibland känns alldeles för nära…)

Jag tycker vi bestämmer ett datum så märker vi vad maken min säger då… Stora problemet blir kanske svärfar eftersom det är han som äger gården, vi bara hyr. Oskyldig

Tack för länken! Ska kolla det senare, fast inte i dag utan en annan dag.

flikkan77
0

Har upptäckt att ost innehåller mycket protein, fattar inte varför jag inte märkt det tidigare. Behöver ta lite paus från köttet och med ost och ägg går det rätt bra. Glad

kaisakavat
0

Apropå det där med att fråga man och svärfar om lov…

Ringde en gång till polisen för att fråga om man får köra nåt - vad det nu var - på släp efter vanlig bil.. Polisen blev tyst en stund och sa sen: Det där är en sån där sak som man nog får - om man inte frågar polisen.

Skrattande

Majsorm som heter Emma.. Hm nämnde jag att jag har en skorpion som heter Stickan och en korsspindel som jag kallar "Abbe".  Oskyldig

Apropå ost - har haft en period nyss då jag inte varit sugen på ost. Den har gått över - har massor av ost hemma! Gotti.

flikkan77
0

Ja, ibland ska man inte vara så duktig och fråga först. Det var en sak jag lärde mig när jag jobbade på travet. Gör först, fråga sen! Glad … fast gör abslout inget idag som du kan få någon annan att göra åt dig imorgon. Flört

Har du en skorpion? En riktig? Det står nämligen på min önskelista. Jag vill ha en kejsarskorpion. Det lite roliga i det hela är att jag faktiskt är rädd för dem, de är så spindellika och jag lider av lite lätt spindelfobi.

Hittade ett spindelbo som sitter fast på huset idag. Förslog för min man att vi borde kunna elda upp det. Bara hälla på lite bensin och tända på liksom… dock påpekade min kära make att vi faktiskt bor i ett trähus och att elda då kanske inte är så lämpligt. Oskyldig

Jag är lite halvt inne i en period när jag inte är så sugen på ost, men det är nog mest för att jag måste äta det om jag vill slippa äta kött.

kaisakavat
0

Näe - jag skämtade om "stickan och abbe", ville bara testa lite vad ni blir rädda för - eftersom jag inte fixar ormar..  Men det var ju korkat av mig - du GILLAR SKORPIONER - knasboll!! Flört

flikkan77
0

Men jag gillar inte spindlar! Skrattande Särskilt inte spindelnäten…  de är nästan värre än själva spindeln. Fast så har jag lite fobi för hårstrån med och spindelnär kan kännas som hårstrån. Oskyldig

Caena
0

e varkan spindel eller skorpion rädd.. har dembåda på jobbetr.. 

*full*

jobi55
0

wow…vilken snygg trollunge du bliddeFlört

flikkan77
0

Caena: Älskar din stavning i natt. Flört

Jobi: Tack! Det är jätteskönt att bli av med håret. Fast när jag duschade nu på morgonen så satte jag det mesta av balsamet i nacken. Det är ju där det långa håret började innan… nu blev det bara kladd istället. Oskyldig

Hur mår du nu för tiden?

kaisakavat
0

Caena - du verkar ju ha varit i "högform".. Trevligt att ha trevligt, hoppas du mår bra idag!

Flikkan - Din schampoo- och balsamförbrukning kommer gå ner. Sparar stålar!

flikkan77
0

kaisakavat: Ska bara komma ihåg att inte ta lika mycket schampo och balsam också… alltid så attans svårt att få in det i flaskan igen. Men sen när jag har lärt mig så blir det helt klart färre flaskor. Glad

Caena
0

Flikkan och Kaisa

jo då, nog var det högform i går.. ojojoj.. 
idag har jag fått skörda straffet, en enorm huvudvärk som inte försvunnit alls.. =/
sen var ja ju onyttig och fuskade gärnet.. (enligt mig alltså)
1½ flaska vin+ en liten drink
1 potatischips, och de där hemska naturgodisyoghurt sakerna.. 
(varför berättar jag här? =)

flikkan77
0

Caena: Har också ätit naturgodisyoghurt idag, slank ner fyra lakritsbitar i påsen med paranötter när vi var och handlade. Får börja be maken köpa istället. Han är mycket striktare åt mig än vad jag är!

Hoppas huvudvärken släppt i alla fall!

Själv så är jag ju förkyld och tror min hjärna känner sig lite väl skakad av alla hostningar. Känns som om huvudet ska explodera så fort jag hostar annars går det rätt bra.

(gör inget att du berättar här, då känns mitt fusk inte lika farligt. Flört Har ätit tre kanelchokladmandlar man kan köpa som naturgodis med. Rynkar på näsan Varför?)

Caena
0

Flikkan,

ja du.. känner mig bara hemsk.. och som en svikare för alla och mig själv.. de hade äppelkanelbitar i yoghurt, den var ny.., kunde inte låta bli.. älskar äppelbitarna.. snyft..
får göra egna då jag har en tork själv.. =)

vet inte heller varför.. suck..

skönt att ha någon som är strikt åt en.. . jag blev bjuden på mitt.. =/
finns dessutom sprite och chips hemma nu.. =/..

kaisakavat
0

Nu ska jag kläcka ur mig nåt "lent" (mesigt, mjäkigt Flört) - med risk för att förstöra min image som sträng tjat-tant:

Vad är en två tre godisbitar, när man betänker att t ex lilla jag kunde vräka i mig en inte liten påse blandgodis nån g per vecka - förr i tiden..?

Så länge ni klarar av att håller er till nån, ett par st, så tillåt det och kör så då en tid, istället för att vara besviken på er själva i ett!!

Fast inte vet jag - är jag dum när jag skriver så?? Skäms

flikkan77
0

Caena: Äppelbitarna har jag inte smakat, tror inte jag ska göra det heller. Tänk om de är goda. Förvånad

Min man hjälper mig så mycket han kan faktiskt. Sen krånglar jag och trilskas och ändrar mig stup i kvarten så det är inte så lätt, men han försöker. Stackarn!

Kaisakavat: Nä, ser man på det stora hela och hur det kunde vara förr så är det är supermycket bättre! Men ändå så känner jag att det är kanske de där 3-4 bitarna som gör att jag inte går ner i vikt… Jag kanske skulle behöva vara striktare. Inte för att jag vet hur det ska gå till men sen när jag får ordning på mig igen så ska jag vara striktare.

Du är inte dum när du skriver så, tror inte du kan vara dum. Glad

kaisakavat
0

Flikkan - Med risk för att låta präktig och jobbig…

Tänker att du har en väldans stor/knepig uppgift. Både äta överhuvudtaget och dessutom att äta väldans rätt. Tror du att det "blir för mkt"? För stor uppgift på en gång? Eller klarar du det?

Förlåt om jag jämför, vet att du har det mkt jobbigare än jag, men se det bara som ett exempel:

Trots att jag inte kan sägas ha ätstörningar, så blev jag skrämd på allvar av mitt jädrans svältsvammel i höst. Det var värre än att ha ett gäng extrakilon. Mådde ju pyton! Så jag struntar i dem, mina kvarvarande, åtminstone för en tid. Har liksom delat upp uppgiften i delmål.. kanske man kan säga..?

1. Lära mig/se till att äta gott och ordentligt

Verktyg är: minmatutmaningen, hjälpen av er här i forumet, att engagera mig i att handla/tillaga/komponera. 

2. Må så bra jag kan

3. Gå ner i vikt (händer när det händer..)

Så när det gäller min kommentar ovan om lite naturgodis så kunde den få komma in i punkt 1. under en period - några dagar, veckor, månader - tills ätandet blir stabilare. Då kanske det är bättre läge att vara strikt.

Har ingen aning om huruvida detta kan funka för dig..

Önskar jag kunde hjälpa dig - hitta en trollformel, vifta med ett spö och - vips får Flikkan allt som hon önskar!!

Kyss på dig!

Och jag kan visst vara dum - när det "behövs"! Oskyldig

Caena
0

flikkan
det är nog lika bra.. 
jag blev fast på torkat äpple tidigare då jag försökte dra ner på mina onyttigheter.. 
bättre, men inte helt superbt..

flikkan77
0

kaisakavat: Det är väl kanske det som är problemet, att jag vill äta helt rätt.

Har köpt fryst lax i dag, i portionsbitar. Det var extrapris på den i en affär vi råkade springa in i. Ska testa att äta det imorgon tror jag. Lax gick bra sist jag åt det och i portionsbit så blir det lagom mycket på en gång.

Du har så rätt i dina funderingar. Egentligen borde jag koncentrera mig på att äta först och främst och försöka att få det så bra som möjligt. Tror det är så att jag tar viktnedgång som bekräftelse på att jag äter rätt och just nu går jag inte ner i vikt alls.

Är lite otålig när det står still för det gick ju så bra i höstas och sen gick upp tre kilo och står och stampar där. Känns som om jag gör nått fel… Ska försöka släppa viktstressen, men det är svårt! Mina nästan 20 kg känns så stora ibland.

Caena: Ibland får man nöja sig med bättre! Idag köpte jag ett paket fil istället för naturgodis när vi handlade. Körde rätt långt idag och jag blev så himla matt och trött innan vi skulle hem. Men fil hjälpte! Inte det bästa men bättre än både inget ocha annat.

Caena
0

mycket bättre flikkan!!!.. !!

tycker mina bounty ska få cred också.. =)

http://svtplay.se/t/107516/fran_tradgard_till_tallrik

flikkan77
0

Blev bjuden på våfflor av grannen idag. Eftersom jag inte kan säga nej och tycker att det är jobbigt att inte äta som "alla andra" så dövar jag ångesten med ångestdämpande istället. Åt bara en våffla i alla fall, med mycket grädde och väldigt lite sylt.

Mår psykiskt riktigt dåligt. Skulle vilja stänga in mig i ett halvår och inte träffa någon över mat. Ska på bröllop i juni och det är redan en stor sressfaktor. Vill inte äta med andra.

Åt lax idag med och det var knappt jag fick ner det. Igår var det supergott och idag vände det nästan i magen. Det är så tråkigt och jag blir så trött på mig själv. Äggmjölk är det enda som går riktigt bra, men jag är så hungrig och trött och frusen. Vill äta mat men samtidigt inte.

kaisakavat
0

Det var jättebra att du kunde begränsa "våfflandet". Duktig tös!

Finns det nån mat alls förutom äggmjölk som du har lust till?

Vet du, jag känner igen det där med att nåt kan vara jättegott en dag och fullkomligt bläk en annan dag.. Känns helt prilligt jue att det är så stor skillnad.. Fast nu är det rätt länge sen jag kände så, tror jag.. Obestämd

flikkan77
0

Nä, faktiskt inte. Gjorde en köttfärslåda med champinjoner och lök i innan idag. 1.5 kg köttfärs… och jag klarar inte av att smaka på den ens. Maken intygar dock att det är jättegod och fullt ätbar. Flört

Jag försöker att komma på mat och lagar mat men jag får den inte i mig. Är inte ens sugen på potatis och det är en sån sak som jag nästan alltid har kunnat äta förr.

Sen hade det varit en sak om jag inte var hungrig men nu klättrar jag nästan på väggarna av ren hunger. Vet att det går över så småningom (3 dagar för att vara exakt) men dit vill jag ju inte heller.

Caena
0

låter definitivt inte bra om det går så långt att du itne längre är hungrig.. 
hunger är kroppens sätt att säga att vi behöver! kräver! näring!.. 

matenlåter ju jättegod iaf.. 

men kör med äggmjölk så långt du orkar.. alltid bättre än INGENTING, flikkan!

försök göra med mycket fett och med iaf några äggvitor så ska det nog ordna sig.. 

kram på dig flikkan!

flikkan77
0

Ja, maten låter jättegod, får den bara inte i mig. Helknäppt!

Ska på hundkurs med Lillskruttan ikväll och då måste jag faktiskt äta nått tills dess för att ha tillräckligt med energi för att ta hand om det monster hon kommer att bli.

Frukost blev äggmjölk med två ägg, 50 gram smör och 28 gram kokosfett. Funderar på att ha i ett ägg till i äggmjölken faktiskt, problemet är att det liksom blir för fullt i muggen snart. Den rymmer bara 5 dl.

Trots våfflan så har jag gått ner 0.5 kg sen igår, men de siffrorna tar jag inte på helt allvar. Vet att vikten skuttar rundor när jag inte äter bra.

flikkan77
0

Sovit middag i nån timme nu och det var så skönt! Jag hade en vovve på var sida så det var varmt och mysigt. Somnade visserligen på grund ut av att jag hade tagit en ångestdämpande för att kunna äta, men att ha ro att sova är inte fel det heller.

Åt lax med grädde, c.f. och purjo som jag gjort i ugnen och det gick faktiskt bra. Det var min läkare som tyckte att jag innan varje måltid ska ta en ångestdämpande ett tag och se om det hjälper. Inte den helt bästa lösningen men jag tror att kommer jag bara igång och börja äta vettigt igen så kommer det att rulla på av bara farten.

Idag hade jag och maken tänkt att så lite frön ute och bygga ett litet drivhus av gammla fönster som står över allt på gården och dräller. Men så var det nästan 1 dm snö när vi vaknade så det få vänta…

Vem beställde den här snön? Jag vill ha snö till jul inte till påsk! (För visst är det påsk snart?)

kaisakavat
0

Så skönt det låter, men en vilostund. Tog en igår efter långpromenad. Själv hade jag dock inte två hundar, utan en katt som ville pussas - d v s slickade mig ihärdigt på näsan, tror han gillar min fuktkräm (L300) - samt ett par stora mjuka kuddar som jag bökade in runtomkring mig..

Man får försöka ordna det för sig..

Om snön.. Vi har jättemycket snö kvar.. blir lite avunds att ni snart kan vårbruka för fullt.

Bättre väderlycka på nån dag!!

Caena
0

#125 Flikkan

åhh! jag såg ett sånt där drivhussak i boken jag köpte idag!! handbok för köksträdgården (en bibel verkar det som !) köpt på coop.
har dock tänkt så i fönstret först.. 
men vi har också fått snö, och JAG OCH MINA VOVVAR hade då beställt vår.. helst sommar, INTE mera snö.. 

(lyssna in lifehouse..tex storm, hanging by a moment)

det e helmysigt med vovvar i sängen tycker jag, men inte min pojkvän.. =/
men om det går bra att äta en tablett innan maten, kanske det är rätt väg att gå.. ett tag har nu har det ju gått bra(två steg framåt), innan det togs ett litet steg bakåt (om man kan säga så?)
önskar dig lycka till iaf.. det ordnar sig!.. du har vårt fulla stöd!
kram!

flikkan77
0

kaisakavat: Vi har en katt som gärna ligger på min bröstkorg på morgonen och petar in morrhåren i min näsa. Inte alls skönt. Skrikandes  Fast en av de andra sover mellan min och makens huvudkudde och är mysig att lägga handen på på nätterna. Jag fryser lätt och då är det skönt att ha nått varmt i närheten. Maken gillar inte vovvarna i sängen på nätterna nämligen. Maken gillar inte mina kalla händer heller… Förvånad

Var ute och lekte med Lillskruttan i snön på eftermiddagen och det var roligt. Hon ligger mest på rygg och ålar runt. Salukin sicksackar däremot mellan de snöfria plättarna. I år är jag extra ivrig att få komma igång och göra nått i trädgården, första året med trädgård ju! Sen kanske jag tröttnar det vet man inte…

Köpte en dahliaknöl idag med, det är ju så attans dyra att det bara blev en. Men en är mer än ingen i alla fall! Glad

flikkan77
0

Caena: Vi har så mycket att så så det skulle kräva alla våra fönster om vi skulle göra det inne. Dessutom så skulle nog katterna krafsa upp jorden. Kruka med blomma går bra, men kruka där et bara syns jord går inte. Dumma djur! Flört

Min Saluki var rolig imorse när vi öppnade dörren och hon såg snön. Hon bara tvärvände och skulle gå in och lägga sig igen. Det var inte alls vad hon täknt sig. Lillskruttan däremot kan inte gå när det är snö. Hon skuttar fram med rund rygg och ser lätt galen ut. Helst vill hon köra ner näsan och plöja sig fram. Morgonrundan tog helt plötsligt mycket längre tid än vanligt.

Våra vovvar får vara i sängen på dagen men inte på natten. Vilket Salukin struntar blankt i och lägger sig i min säng ändå. Jag har haft hund i sängen i ungefär 17år så jag märker henne inte. Ett tag hade jag 4 hundar på runt 20 kilo var i sängen. Helt utan problem! Maken tyckte det var lite roligt när vi träffades och jag gav honom en knuff och sa till honom att lägga sig när han ville gosa på nätterna. Trodde ju att han var en hund… Förvånad

Jag vet att jag har ert fulla stöd i mina matproblem och det känns så otroligt skönt! Människor som inte känner mig alls men som ändå bryr sig. Det värmer! Ska testa det här med pillret när det gäller att äta mat. Äggmjölken går bra ändå, som tur är. Annars skulle jag ju vara konstant drogad. Flört

flikkan77
0

Mina ångestdämpande hjälper fast kanske inte på det sättet som det riktigt var meningen. Jag är rätt känslig för de flesta former av avslappnande så idag har jag fått äta för att hålla mig vaken. Fungerar det med! … och i halvsovande läge har jag ingen ångest och det är också bra.

Däremot får jag inte så mycket gjort, men man kan inte göra allt på en gång heller. Nu satsar jag på maten så kan jag försöka få saker gjort när jag kan äta.

Nu skulle jag dock vilja gå och sova. Inte ens en koffeintablett har riktigt hjälpt. Lite tidigt dock.

SKa komma ihåg att ställa om klockan med. Ställer jag om den nu så blir det dessutom lagom tid att gå och sova… tror jag.. för visst är det framåt den ska?

kaisakavat
0

Flikkan - Dahlior - underbart. Det finns så många superhäftiga, vackra!

Visst är de dyra men en knöl i år = många nästa år. Knölarna "knölar av sig", växer och går att dela till nästa säsong. Men måste grävas upp och förvaras över vintern; svalt mörkt torrt och frostfritt.

flikkan77
0

Dahlia är en favorit! Nu har vi dessutom en jordkällare där jag tror de kan övervintra. Kaninernas äpplen klarade sig bra även när det var som kallas i alla fall så jag tror en knöl skulle klara sig med.

Har två dahliaknölar i min ägo nu. Den ena köpte jag i en blomsterbutik och den andra på överskottsbolaget, för halva priset av den första. Typiskt! Samma sort är det med. Förstår inte hur ena knölen kan kosta 39 och den andra 17, de ligger i likadana förpackningar med så de kommer ursprungligen från samma ställe. Knas!

Nu ska jag gå och hitta på nått till frukost. Troligtvis blir det äggmjölk men jag brukar alltid titta i kylskåpet först för att se om jag är sugen på nått annat. Glad

kaisakavat
0

Jordkällare är perfekt!!!

Du kanske redan kan allt om Dahlior - ursäkta om jag "föreläser" för dig "i onödan". Tycker ba de e så himla roligt.. lever ut min odlar-psykos genom andra..

När man tar upp knölarna på hösten ska de först ligga och torka upp. Sen kan man t ex lägga dem i hinkar med sand runtom. Där mår de gotti!

Vilken färg är blomman??

*avunds*

flikkan77
0

Jag kan ingenting om nästan några blommor alls faktiskt. Är nästan bäst på maskrosor.

Arabian Night heter dahlian och är mörkt röd. Ser superfina ut på bilden. Har inte riktigt bestämt mig för var jag ska sätta alla mina två knölar än. Tror de får stå bland rosorna jag gallrade ut i höstas.

Har en blåbärsbuske där med än så länge. Fick den i flyttpresent av en kompis, den ska tydligen kunna befrukta sig själv. Är inte helt säker på att jag är nöjd med plaseringen bara…

Måste städa lite i jordkällaren sen till sommaren med, eller ja, min man får städa där för jag är helt säker på att det bor massor med spindlar där och då tänkar minsann inte jag gå dit.

Någon dag ska jag gräva upp hälften av rabbatten med prästkragar som går längs ena långsidan av huset med. Har tänkt blanda upp den med blåklint. Det är så jobbigt att gräva för det är så otroligt med rötter över allt bara. Det är inte så mycket gjort med rabatterna de senaste tio åren tror jag. Bara vattnat och rensat.

Caena
0

sådde mina frön igår.. 
3 sorters basilika, 2 chili 1 sockerplanta, 1 physalis och 1 paprika (choklad)… och så vild ruccola.. hoppas på respons från fröna nu bara.. =)

flikkan77
0

Det tar lååååång tid för frön att gro har jag lärt mig, minst flera dagar. Skrikandes

Vi har sått morötter till kaninerna, majs till de blivande hönsen och sen sallad, broccoli, vitkål, grönkål, dill, persilja, gräslök, blomkål också lite blommor av olika slag. En del testar vi två sorter av med så det blev en himla massa påsar.

Katterna hittade äggkartongen med kattmynta på tre sekunder efter att vi stället ut den utanför dörren. Glad

Caena
0

åhh! ni skaffar höns i sommar Flikkan?!.. 
gu va roligt!!!

ska så babypumpa, mini vitkål och sommarsquash också hade ja tänkt.. =)

Jennix
0

Ahh, jag måste också så frön NU NU NU!! Skrattande

flikkan77
0

Caena: Ja, förhoppningsvis så skaffar vi pärlhöns till sommaren. Glad

Ska bara bona om den gamla lekstugan och lite sånt. Ska bli jättekul om det blir som vi hoppas!

Jennix: Det är skönt att ha fröna sådda! Vi har sått hälften av det som fanns i varje påse nu och resten sår vi direkt när vi fått ordning på landet.

Kom på att vi sår röd och gul lök med och squash också. Har säkert missat nått mer, känns som om det var massor med frön!

Caena
0

hade jag gillat rädisor hade jag slängt ner dem med pojkvännens morötter..men ja gillar ju inte dem.. (inte än iaf)

lycka till allihopa med sådden.. =)

flikkan77
0

Just det! Rädisor sår vi med, visste att jag glömt nått.

En sak jag konstaterade när vi pysslade med fröna är att många frän är väldigt väldigt lika… och väldigt väldigt små. Majs och solrosfrön är bäst. De är stora och hamnar där man vill. Glad

Caena
0

chilin var faktistk ganska stor aockså.. squash också faktiskt.. =)

tack och lov köpte jag sånna där små vita flärpar att visa var jag hade sått vad.. opch gula för att ha ute i landet.. (blev lite för många dock.. =/)

flikkan77
0

Vi har också gula små flärpar som vi satt vid fröna. Annars skulle jag aldrig se skillnad på dem!

När jag gick i gymnasiet kunde jag se skillnad på vissa gräs när de bara var 4-5 cm höga, särskilt sädeslagen. Nu vågar jag knappt ränsa nått alls i landet av rädsla för att ränsa bort det som ska vara där… Det enda jag känner igen är maskros och dem vill jag ju ha kvar!Oskyldig

flikkan77
0

Är så trött, och jag är så trött på att alltid vara trött och inte orka allt jag vill.

Jag blir trött i alla musklerna av ingenting, även av minst lilla psykiska motgång. Känner mig matt och orkeslös och emellanåt ganska värdelös. Det finns så mycket jag vill göra men inte orkar. Fattar inte var felet är!

Åt en jättegod lax idag i alla fall. Blandade ihop c.f. och grädde och hällde det över skivade färska champinjoner och purjolök sen la jag på en laxbit ovanpå det och strödde på lite dill jag hittade i frysen.

Längtar dock tills min egna dill tänker komma upp för jag tror den är godare!

flikkan77
0

Får ont i magen när jag har ätit nu. Främjar inte direkt aptiten det minsta. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas vända det hela.

Det är med nöd och näppe jag lyckas ta mig över 1000 kcal om dagen just nu och jag mår där efter, vilket betyder inte så jättebra. Ska jag nu dessutom få ont i magen så fort jag ätit så blir det ännu jobbigare.

Är lite trött på mig själv… Hoppas det vänder snart.

kaisakavat
0

Men söta lilla du vad jobbigt! Och du som kör jordfräs å allt, då är det bra att ha tankat me lite mat.. Tycker väldans synd om dig ju.

Psst… säg till när du vill att jag ska börja tjata… Tyst

Gott med laxen hursomhelst!! Glad

Greddelin
0

Mysigt det låter med din sådd! Jag har satt blomsterlökar och sått frön på min balkong. Det är tidigt, men jag har ju bråttom att få upp nåt!

flikkan77
0

Går sakta ner i vikt, det är lite tråkigt att inte kunna glädjas av det bara. Vet ju att det kommer att komma tillbaka när jag börjar äta normalt igen.

87.6 väger jag i alla fall. Bara 0.6 kilo kvar tills jag väger 87 igen och det är skönt.

Våran broccoli växer så det nästan knakar i den. Men de andra fröna är segare… Fast det gör inget för vi måste bäddarna de ska planteras i sen med. Gräva och fixas ska det. Skönt med så underbart väder i alla fall! Glad

flikkan77
0

Har hittat nått som jag vill äta!

50 gram riven ost, 50 gram creme fraiche och 20 gram grädde, blandas och kryddas med salt och peppar.

Inte helt onyttigt heller ju! Blir väl aningens för mycket kolhydrater om jag ska leva på det sen när jag äter normalt igen. Men för första gången på längre var jag sugen på nästan måltid.

Nu kanske jag snart äter som vanligt igen! Glad

Greddelin
0

Jag åt nåt liknande till frukost idag! Två kokta ägg, smör, créme fraiche, ost och en klick svart kaviar för att kröna verket.

(Egentligen hade jag velat byta ut äggen mot bakad potatis, men jag var duktig och tog ägg istället.)

flikkan77
0

Har en dålig dag idag och hade gått upp 0.5 kilo sen igår, förstår inte vart de kom ifrån. Har ändå ätit två gånger av ost och c.f. röran idag så lite mat går ju ner ändå.

Finns dock en liten röst i huvudet som säger att jag nog får i mig för mycket kcal för att gå ner i vikt. Besvärlig situation just nu…

flikkan77
0

Funderar på det här med mjölkprodukter (skrev lite om det i den här tråden med).

Skulle jag ta bort creme fraiche och grädde från dagens mat skulle jag ha ätit 633 kcal och kolhydraterna skulle minskat med 3 gram. Nu kom jag upp i 1088 kcal och 7.43 kolhydrater.

Är inte helt säker på om jag skulle klara av att äta mat utan sås men om grädden hindrar min viktnedgång så vill jag ju ta bort den. Är lite rädd att det blir alldeles för lite energi i maten då… svårt det här.

kaisakavat
0

Här kommer stränga tjat-tanten… trallallaaaaa..

Flikkan - Läste lite här och i din andra tråd. Blir så bekymrad för dig.. Du vet så väl, men orkar/lyckas inte få till det ändå. Jobbigt. 

Du äter ju väldigt lite just nu. Kanske skulle du inte jaga kh.

Man kan ju åxå se det hela såhär: Du har en väldans vettig kropp som vägrar släppa kilon. Heja kroppen!! Det skulle ju i hög grad vara fel saker som bröts ner. Istället håller den hårt på kilona för att svälttider råder.

Och flikkan - inte sjutton är det nå fel på ditt utseende inte. Du skriver i andra tråden om det.. om hur överviktigt du är eller inte är.. Men - vi får ju då och då se bilder du lägger ut här - du är ju jättefin!!

Som jag ser det - Inte sjutton är det kh som är problemet, flikkan. Problemet är ju att du går på svält. Jag tycker du ska äta såser - Se bara till att den är fet.

Va ba de jag ville säga.. Sorry om jag e jobbig!! Tungan ute

flikkan77
0

Du är inte det minsta jobbig, kaisakavat! … bara lite. Flört

Faktiskt så har kroppen nu börjat släppa ifrån sig lite. Ungefär 0.2 kilo om dagen de senaste 3-4 dagarn… fast jag vet ju att det kommer att komma tillbaka sen så det räknas knappt.

Såg film på mig själv och vovvan alldeles nyss och konstaterade att jag faktiskt inte ser så tjock ut som jag tycker att jag är. Konstigt det där!

Jag ska fortsätta äta såser och ost… tror risken att jag slutar äta helt annars är väldigt stor och dit vill jag inte. En kort period i mitt liv så levde jag på sokerbitar på jobbet. 2-3 om dagen när jag kände att kroppen höll på att ge upp. Saknar känslan av sockerkicken som poppar i då men jag vill inte dit igen ändå.

Idag har jag ätit ganska mycket faktiskt. Dels ost och c.f. två gånger och till frukosten var det två skivor falukorv med. Sen fikade jag och maken och jag åt ½ chokladmuffinsgrej, lite glass och mycket grädde. Chokladmuffinsgrejen var inte så god dock… Glad

flikkan77
0

Träffade min socialutredningsgubbe igår. Han utreder väldigt noga och ställer frågor om både det ena och det andra. Igår pratade vi lite om mat och jag kunde inte säga annat än att jag äter väldigt dåligt just nu. Följd frågan var: "Tycker du att du är överviktig?"

I mina ögon en helt befängd fråga. Väger man 87.2 till 175 cm så är man överviktig… och det syns på mig. Han tyckte dock inte att jag såg överviktig ut.

Kommer nog att få någon sorts boendestöd så småningom. Så jag får hjälp att komma ut på egen hand. Eller ja, inte helt egen hand men utan maken i alla fall. Just nu kör jag inte ens och handlar själv… går helst inte utanför dörren själv heller.

Har ätit fläsksvålar, 1 korv, lite ost med c.f. och kanske 10 mandlar hittills idag. Och två koffeintabletter, är så trött så annars somnar jag. Funderar på om jag ska lära mig dricka kaffe men eftersom jag tycker det är rätt vidrigt så föredrar jag koffeintabletter.Glad

Mer mat hade säkert varit ännu bättre förstås…

flikkan77
0

Läste början på tråden nu och har faktiskt gått ner 2.7 kilo sen trådstarten. Inte helt illa.

Funderar lite på min målvikt med. Först och främst vill jag ner under 80 kilo sen vet jag inte vad som är rimligt längre. Faktiskt så blir jag normalvikt när jag väger 79 om jag går efter BMI. Litar inte på BMI bara så jag vet inte…

Men egentligen så har jag "bara" 7.2 kilo kvar att gå ner och det är ju inte så mycket. Eller är det det?

kaisakavat
0

Bra att du får endel hjälp - hoppas det blir nån jättevettig!

Visst ska man vara lite skeptisk till BMI, som är ett rätt knasigt mått.

Men - Ifall du inte är särskilt långt från att vara "normalviktig" enligt BMI - så säger det väl ändå nånting. D v s att din vikt inte är något stort problem.

Tror nog du kan säga samma som jag: att LCHF ger kontroll - man går definitivt inte uppåt och uppåt och uppåt. När det så småningom händer att det går neråt, det får vi se, men tills vidare så är det väl rätt ok som det är… tycker jag alltså!

Å ja sa ju det innan ju: Du är jättefin ju!!! Glad

flikkan77
0

Ja, jag hoppas också på att det blir någon vettig. Ska bli kul att se vad jag kan få för hjälp med. Socialgubben håller på med sammanställning så nästa möte, när det nu blir, lär innehålla svaret.

Nä, min vikt är nog inget jättestort problem. Nog mest jag som inte ser mig själv så som jag ser ut. Har bara inte förstått det innan. Jag blir liksom förvånad över att man faktiskt kan väga mer än jag gör…

Tack för din komplimang med, litar faktiskt mer på att du menar vad du säger än min socialgubbe. Glad

kaisakavat
0

Du kan def lita på, att skriver jag nåt så menar jag det.

Men socialgubben tyckte säkert åxå att du är fin! Flört

Caena
0

håller med kaisa flickan.. du e fin!!!.. 

och jag håller med vidare, ät.. ät ät ät.. spelar egentligen ingen roll vad du äter nu iom att kroppen håller fast vid det du äter ändå.. 

varma kramar till dig.. 

hur går det med trädgårdsprojektet???

mina chilis har omplanterats 1 ggn, (de flesta iaf)

flikkan77
0

Har faktiskt ätit tre gånger om dagen i två dagar nu och nått bottenrekord i vikt på många år. 86.6 kilo stod vågen på både igår och idag.

Till frukost blev det c.f. med kokosflingor och lite hackad mandel i dag.

Jag har inte planterat om något av mina frön än. Tror inte vi gör det förrän de är så stora att de klarar sig i bädden. Men de växer så de nästan knakar. Särskilt broccolin. Ser dock inte helt fram emot all omplantering som kommer att bli… Pilliga saker tröttnar på efter ett tag. Tur jag har en make som har allt det där tålamodet som jag inte har. Glad

Fick fler frön i veckan med, kom på att jag nog saknar lite blommor bland alla grönsakerna. Beställde även pelargon och palettblad att ha i krukor på trappan. Skulle dock behöva en längre trappa för att få plats med allt… Oskyldig

Hur går det med dina sockerplantor?

Greddelin
0

Mina fröer är blyga och vill inte komma upp. Har sått sallad, spenat och sockerärtor. Blommorna verkar lite ivrigare dock.

Men vad är det för bilder alla pratar om? Jag vill också se hur fin du är! Glad

flikkan77
0

#162 Har också viss fröer som är blyga och inte vill komma fram. Jag får bita ihop för att inte övermannas av min nyfikenhet där och gräva upp dem för att se om de gror alls… Tror nämligen inte att det skulle gynna fröet alls. Oskyldig

Jag har lagt upp en och annan bilden i mina andra trådar. Inget märkvärdigt alls.

Hittade en bild tagen i vintras på mig och vovvarna. Syns ju visserligen inte hur jag ser ut men vi hade mysigt i alla fall. Glad Det är lite liknande sådana bilder som kommit ut i föregående trådar med.

Greddelin
0

Åh, vad mysigt ni har det! Jag och min hund delar också soffa, men han vågar inte lägga sig på mej utan ligger vid mina fötter eller bakom ryggen så det blir riktigt trångt!

Men du, gör du smygreklam för Annika Dahlqvists bok?!? hihi!

flikkan77
0

Salukin skulle aldrig få för sig att ligga på mig utan hon ligger alltid som på bilden, nere vid fötterna. Lillskruttan däremot ligger gärna nära och helst ovanpå. Tyvärr ligger hon allra helst åt andra hållet men jag föredrar att ha hennes huvud vid mitt. Oskyldig

Såg inte ens boken men det har du ju rätt! Tror jag läste den på två dagar eller så… Glad

flikkan77
0

Tänkte stara en Ny Tråd!

Så denna går nu att låsa ifall någon kan det. Glad

kaisakavat
0

Lååååååååååååås..

Jag försökte i a f! Flört

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer