C-vitamin..
fick en fråga av en vän hur jag får i mig tillräckligt med c-vitamin och jag kände att jag ej hade något svar…hjälp mig. Blomkål och broccoli och citron men sen då, och i vilka mängder?
om du får tag på svarta vinbär så är det fullt med vitamin c i dem. 30g räcker för att täcka RDI.
Rå paprika främst röd och kul är även dem fulla med vitaminet, och en halv paprika räcker för att täcka dagsbehovet!
/larkspur

Väldigt lite c-vit krävs när man inte har den oxiderande effekten av stärkelse och härsknande oljor som belastar kroppen.
30mg per dag räcker antagligen.
Det motsvarar exv 100 gram lever, ett par skivor paprika eller 30gram broccoli.
Själv tar jag ibland en tesked nyponpulver för en extra kick.
Tillskott är för det mesta onödigt, dyrt och mynnar bara ut i en väldigt c-vitaminrik urin.
På Hertzman Frukt & Grönt kan du få inspiration till grönsaker med c-vitamin i.
Där ser du även hur mkt kolhydrater de olika produkterna innehåller.
(Klickar du på kolumnen "C-vitamin" så sorteras produkterna i fallande ordning baserat på c-vitamininnehållet - klicka en gång till och de sorteras i stigande ordning.
Du kan alltså "sortera" listan i fallande eller stigande ordning baserat på vilken som helst av "näringsinnehålls-kolumnerna".)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Är det inte så att c-vitamin är väldigt värme känsligt+ vad händer då om man värmer upp levern, vilket ju är nödvändigt? finns det några vitaminer kvar då?
#4:
Har du några referenser? Jag tror inte att C-vitamin är värmekänsligt, däremot är det vattenlösligt, så om du kokar broccoli eller lever och häller bort kokvattnet häller du bort det mesta av C-vitaminet också. Men om man kokar i grädde och sen gör mos av allt, eller wokar eller steker broccoli/ lever så tror jag att man tillgodogör sig c-vitaminet. Fast jag har heller inga referenser.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Lever ska bara brynas lite på ytan…*Mums* 
#5 "vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist. 3e utgåvan. I vitaminguiden står det "Är mycket känsligt för ljus, syre och värme samt löser sig lätt i vatten"
Har nåt minne av att jag läst det på fler ställen när jag var vegetarian och vegan för 6-7 år sen.
#8:
Ja, du tycks ha rätt. Det verkar vara värmekänsligt och börjar förstöras vid 70 grader. Men det verkar ta ett tag innan det är fullständigt sabbat, så ofta är det andra saker som är större problem än värmen.
Tack för alla svar!!!!! ni e´bäst 
Mvh Mia………..

Behövs för:
En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna).
Brist:
Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.
Rekommenderat dagligt intag:
Vuxna: 60 mg
Gravida kvinnor: 80 mg
Ammande: 100 mg
Finns i:
Färska bär, färsk frukt och de flesta grönsaker. Potatis har ganska låg halt, men eftersom vi äter den ofta och mycket blir den ändå en viktig C-vitaminkälla. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitaminet inte är särskilt lagringsdugligt.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd C-vitamin
per portion, mg
Svarta vinbär
100 g
210
Grönkål
100 g
120
Blomkål
100 g
70
Vitkål
100 g
60
Apelsin
110 g
60
Röd eller grön paprika
30 g
30
Potatis
200 g
22
http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.htm
l
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nypon har bäst kolhydrat/c-vitamin kvot 12,8g kolhydrater per gram c-vitamin (gul paprika har 24.9g kolhydrat per gram c-vitamin). Om man täcker RDI med 5 gram nypon får man i sig ca 0,6g kolhydrater.
Jag hittade nu faktiskt ett bär med något högre c-vitamin innehåll än nypon, Acerola. Acerola har 1,6 g c-vitamin per 100g bär jämfört med nyponets 1,25g. Det spelar dock ingen större roll då Acerola inte växer här medans nyponet gör det och båda innehåller med råge tillräckligt med c-vitamin.