Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3239 ggr
pyre-lena
0

Hjälp mig med siffrorna...

Jag har totalt hjärnsläpp och fattar ingenting, det spelar ingen roll hur mycket jag försöker läsa för jag förstår i alla fall inte. Skäms

Så snälla vänner hjälp mig!

Hur räknar ni kolhydraterna, i procent eller i gram?

Jag har provat på minmat några dagar nu och funderar över fördelningen. Just nu, idag, ligger jag på 3% kolhydrater, 32% protein och 65% fett, är det helt fel? Det var 1% kolhydrater innan jag åt 20 gram 86% choklad Rynkar på näsan

Om jag ätit 262 gram grillade revbensspjäll och benen som blir kvar väger 72 gram ska jag då lägga in 190 g kött eller 262?

Hur mycket proteiner bör jag äta som minst/mest?

Jag väger 82 kg och är 165 cm lång. Jag känner mig helt vilse trots att jag vet att det tidigare varit glasklart för mig eller så har jag bara trott det Obestämd Hur ska jag räkna för att det ska bli rätt?

Johannika
0

Visst är det litet förvirrande allt detta med procent och gram.

Jag vet inte hur många gram kolhydrater du har bestämt dig för att ligga på, men om jag tar mig själv som exempel; jag vill ligga på ungefär 20 gram per dag. Jag har också lagt en gramnivå för mina proteiner på ungefär 70-80 gram. Detta för att jag tycker mig ha läst att man ska äta ungefär 1 gram kolhydrater per kroppskilo. Sen blir det svårare eftersom det finns de som säger ett gram per kilo önskad kroppsvikt. Det vill säga om man vill ner till 65 sklulle man bara äta 65 gram proteiner. Andra säger att det handlat om ett gram per kroppkilo man har nu. Åter andra säger att om man tränar mycket bör man öka på antalet gram…. Så jag tränar en del och har bestämt mig för att nivån får ligga på 70-80 gram trots att jag ska ner till 65 kilo.

Så jag väger och för in på MinMat. När jag trycket på "total-knappen" i minmat får jag ju fram precis hur många gram jag ätit, men jag får också fram hur energiprocenten totalt sett fördelar sig efter dagens intag. Det är intressant mest ur ett övergripande perspektiv. För jag vill också hålla antalet kalorier nere. När jag äter 1500 kalorier betyder 7% kolhydrater kanske just en ca 20 gram. Men om jag ätit 2500 kalorier betyder ju 7% kolhydrater betydligt fler! Mycket mer än jag vill äta.

Den procentuella fördelningen, alltså energiprocenten, brukar man ju vilja att den ligger på ca 80-17-03 eller så. eller 75-20-05 eller däromkring. Nu vet jag inte om det blev himla mycket krångligare… Glad

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

kaisakavat
0

Din fördelning ser ju ganska bra ut.. Ett sorts LHCF-ideal är: Max 5 % kh, ca 20 % protein och 75 % fett. Möjligen kunde du alltså öka fettet.

Om du redan äter mycket, d v s är nöjd med lite marginal, då skulle du kunna dra ner på proteinet lite.

Protein bör man äta minst 1g per kilo önskad kroppsvikt. Fast det finns dem som tycker att det räcker med att äta 0,8 g.

När det gäller kött med ben brukar jag göra såhär:

Tar köttets vikt utan ben och registrerar t ex som skivat fläskkött eller stekt/kokt kött. Det är tillräckligt noga för mig. Mina gram brukar hamna runt 90 g protein, 140 g fett och ca 10 g kh. Är 165 cm lång.

Hoppas du känner dig hjälpt! Vet att det är förvirrande i början. Skrattande

kolis
0

Jag har gett upp det där räknandet, tycker bara att det blir krångligt och tråkigt av att räkna, man ska ju njuta av att äta lixom :) Håller bara igen på kolhydraterna, så jag ligger kanske (om jag trots allt räknar efter) på ca 20 - 30 gr per dag. Annars skriver jag inte upp något längre…

Anna - www.noweightgain.com