Getmjölk, är det bra?
Hejsan Kifare!
Jag har följt diskussionen om mjölkprodukter och är fortfarande osäker på om jag ska klara mig utan dem eller inte. Jag har förstått att problemet med mjölkprodukter för en del kan vara att de trots att de har "tillåtna" mängder kolhydrat pga kaseinet ändå kan höja insulinet. Så långt är jag med.Jag köper teorin och får helt enkelt göra en avvägning mellan min önskan att gå ner i vikt (mjölk verkar inte påverka mina andra hälsovinster alls, så jag behöver inte för deras skull undvika mjölkprodukter)
Min nästa fråga är då: gäller detta alla sorters mjölk? I min lokala butik har jag tillgång till getmjölk, getyoghurt, fårost och buffelost. Särskilt getprodukter är lättillgängliga - och jag tycker dessutom att de smakar gott.
Är det någon som har en aning om hur det ligger till med getmjölk?

Getmjölk kan du tar som komjölk. Här kan du läse om mjölken
Vänliga hälsningar Stephan
Tack så mycket, det var bra och begripligt om innehållet. Vet nån om proteinet i getmjölk orsakar samma insulinpåslag som komjölk.
#2 vet du möjligtvis om det finns nån återförsäljare av getmjölk i göteborgstrakten?

Tyvärr, det vet jag inte.
Vänliga hälsningar Stephan
#2 Kanske beror på vilket av proteinerna som ger insulinpåslaget, vissa proteiner finns nämligen i både get och komjölk.