Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5908 ggr
pyre-lena
0

Mystiska åkommor...

I går när jag skulle lägga mig så tog jag som vanligt mina tabletter ( 1 alvedon forte & en dalacin) innan tandborstningen. Vi gick och lade oss och precis när jag var på väg att somna så började det bränna och trycka i magen ,ungefär där magsäcken sitter, och upp till bröstet. Det spelade ingen roll vilket håll jag la mig åt utan det blev bara värre och värre. Jag hade så en gång förra veckan med och då gick jag upp och drack ett stort glas lactosfri mjölk men igår fanns det bara vanlig mjölk hemma så jag drack bara ett litet glas. Det gick inte över helt men det blev iaf så bra att jag kunde sova. Det kändes nästan som om antibiotikakapseln fastnade på vägen ner trots att jag drack ett stort glas vatten till Rynkar på näsan jag har fortfarande lite tryck och svid kvar trots att hag ätit en ordentlig frukost och druckit en hel del.

Jag har haft liknande besvär tidigare i slutet på mina graviditeter & en gång då jag hade magkatarr men inget alls de senaste 4.5 åren. Kan det vara de mediciner jag äter ( morgon: 1 alvedon forte, 1 arthrotech, 1 rimactan 600 mg, 15 mg oxycontin lunch: 1 alvedon forte, 1 arthrotech, 1 dalacin 300 mg och 2 st kalcium + magnesium tabletter middag: 1 alvedon forte, 1 arthrotech, 15 mg oxycontin och 1 dalacin 300 mg till natten: 1 alvedon forte och 1 dalacin 300 mg ). Jag dricker också ett glas med en påse forlax före frukosten för att motverka förstoppning.

Arthrotechen fick jag för att förhindra magbesvär eftersom jag har ätit det under lång tid. Kan det vara så att jag helt enkelt ätit för lite under dagen? Jag var inte hungrig till lunch så det blev bara ett litet mellanmål och sedan middagen. Jag drack inget kaffe igår så det kan inte bero på det heller. Kan det vara magkatarr? Under graviditeterna så hjälpte en banan och ett glas mjölk eller en proteindrink.

Någon som känt samma sak eller har några tips och ideér?

Balanserad
0

Kanske att det kan vara gallbesvär? Låter som hur jag kände det innan jag blev opererad.

pyre-lena
0

Jag har tidigare haft gallstensbesvär som gett med sig av sig själv men inte alls känt så här. Då hade jag fruktansvärt ont i ryggen under skulderbladen och mådde jätte dåligt. Första gången jag fick det trodde jag att jag skulle dö Rynkar på näsan

Hur tar man reda på om det ät gallbesvär?

LatMask
0

Oj, du har väldigt många och starka mediciner, och det verkar som om den vanligaste biverkningen är mag- och tarmbesvär!

Är det din läkare som rekommenderat kalcium/magnesiumtabletterna? Jag läste i FASS att när man äter Dalacin ska man undvika antacida med magnesium.  

Mitt standardråd när det gäller att ta tabletter är ju att ta dem med något "fetare" än vatten: mjölk, yoghurt el dyl.

pyre-lena
0

Näe har bara fortsatt att ta kalcim/magnesium tebletterna av gammalk vana. Jag dricker inte mjölk och började därför äta dessa tabletter men då är det ju bättre att sluta med dem. Det stod inget om just magnesium i den bipacksedel jag fick med och har faktiskt inte läst om just den medicinen i fass, ska nog ta som vana att kolla alla mediciner där.

Det är en massa mediciner pga att jag har en infektion i ryggraden efter en diskbråcksoperation Rynkar på näsan har starka smärtor men börjar bli rörligare. Ska äta bägge antibiotikorna i minst 6 månader sammanlagt och började med dessa i slutet på februari/ början av mars.

Nu när jag tänker efter så började besvären efter att jag på nytt började med kalcium/magnesium tabletterna efter ett uppehåll när de tog slut.

Tack för tipset och att du kollade i fass Glad

LatMask
0

Fort och fel…delvis.

Det är inte Dalacin som varnar om magnesium, det är Arthotec.

Så här står det i FASS:

"Antacida kan fördröja absorptionen av diklofenak. Antacida innehållande magnesium har visats förvärra misoprostol-orsakad diarré."

Så det är kanske bara om du har problem med diarré som du bör undvika kalcium/magnesiumtabletterna?

gluffgluff
0

Prata med din läkare. En del antibiotika kan ge otrevliga sporinfektioner som biverkning, tex, och då måste man ta en odling på avföring för att veta om det är så.

Maerion
0

Artotech fick jag mot mitt ryggskott och det fick jag magsårsbesvär av trots att den ska vara snällare mot magen än diklofenak. Så min högst amatörmässiga åsikt är att du fått magkatarr av Artotechen. Har en kompis som är läkare som talat om att man visst kan få magbesvär av Artotechen trots att den läkare som skrev ut det påstod motsatsen.

pyre-lena
0

Tack för alla svar!

Jag ska prata med min läkare om problemet så får vi se vad han säger. Det verkar som det kan vara en massa saker, jag har ätit arthrotech i ca 3 år men besvären kan väl komma när som antar jag. Provade diklofenac ett tag istället men då ville inte magen vara med alls så jag bytte tillbaka. jag kanske är lite känsligate nu när jag tar en massa andra mediciner samtidigt förut var det ju bara alvedon forte och arthrotech och då funkade magen på alla sätt.

fridelfina
0

Jag fick Celebra istället för diklofenak pga att jag har lätt för att få magkatarrsbesvär.