Varför är jag yr?
Hej!
Ny här, har kört en variant av GI-inspirerad (LCHF/mot Atkins) i 3 veckor, gått ner (ej vägt mig men klädstorlek). Jag har helt enkelt ätit allt utom spannmål, ris och potatis. I början var jag lite mer Atkins-hård och åt inte morötter och bara ytterst lite frukt och mer fett, men senaste 1,5 veckan har jag ätit morötter (råa) och frukt också (och mindre fett). En vanlig dag äter jag:
Frukost: 1 rivet äpple, vanlig 3% youhurt och hackade nötter eller solrosfrön
Lunch: en skål med råa grönsaker (ex morot, selleri, blomkål), ost i bitar och 1-2 ägg, ev en frukt efteråt
Em: en bit skinka eller en frukt, lite nötter
Middag: ungefär det samma som lunchen, fast mer varierat, ex kyckling, ost och sallad. Frukt på kvällen.
Jag tränar inte speciellt men har varit på en veckas resa då jag gått ca 4-5 timmar om dagen. Under den senaste veckan har jag blivit allt mer yr. Jag mår bra för övrigt, men blir trött av yrseln och känner mig trögtänkt, det kräver lite ansträngning hela tiden att fokusera blicken.
Jag börjar misstänka när jag läser min egen lista att jag kanske inte äter tillräckligt med fett ELLER lågt GI-kolhydrater (ej bägge förstås). Min tanke med att inte äta så mycket fett är att jag gärna vill fasa in kolhydraterna igen (dock helst inte gluten då jag tror mig vara känslig för det) och är rädd att hamna i läget där jag vant mig vid mycket fett och sedan lägger till kolhydrater och sväller upp igen…
Varför är jag yr? Vad tror ni?
Sorry att inlägget blev lite långt men jag tänkte att jag skulle försöka förklara bakgrunden till frågan så bra jag kunde…
Tacksam för råd?
Råder dig att gå till vårdcentralen o kolla ditt Blodtryck o blodvärde(Hb). Många får lägre Blodtryck o själv har jag föredragit lax, kyckling o fläskkött o detta tillsammans med minskat intag av grönsaker o stora menstruationsblödningar medförde blodbrist för min del. Har börjat äta mer rött kött o gör biffar av mald lever en gång i veckan. Dessutom infört broccoli varje dag o röd paprika så att c-vit ska underlätta järnupptaget.

Klart du är yr.. du äter förmodligen på tok för lite enligt vad du har uppgivit!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, vad ska jag öka? Ännu mer grönsaker? Mer protein eller fett eller ska jag börja plocka in kolhydrater som potatis eller ris (är lite rädd för dem)? Känner mig rätt vilsen och förstås rädd för att börja gå upp…

Mer protein och fett antagligen!
Minst ett gram protein per kilo kroppsvikt och dag.. så lite kolhydrater som du anser rimligt och resten av energin från bra fett.. speciellt animaliskt fett!!
Har du lagt in din mat i minmat??
http://www.minmat.net/counter.php
Det går himla bra att uppskatta så man behöver ingen våg.. oftast så står vikt o sådant på förpackningarna.
Nej, det har jag inte…. Är det en bra sida? Är som sagt rätt ny på det här. :)

Jovars det är en bra sida.. speciellt med tanke på att den är gratis!
En medlem har gjort den.. ursprungligen för sin mor.. men han låter oss fritt använda den!
I början kan det vara mödan värt att lägga in sin matdagar så man ser hur man äter.. ögat kan man inte alltid lita på!
Ja, det är en bra sida - ett bra program att använda sig av för att förstå hur mycket av vad man plockar i sig.
Jag håller med Zepp och anar att du nog äter för lite!
Själv har jag ätit långt ner på "svältgränsskalan" i många år, utan att förstå det, som l-o-vegetarian. Med hjälp av www.minmat.net har jag insett hur lite jag faktiskt fått i mig!
Det ser inte ut som att du dragit ner på kolhydraterna till förmån för fett så mycket heller…
En del av dina besvär kan alltså höra till att du får i dig för lite näring, en del av besvären kan vara s k "Omställningsbesvär" som i så fall försvinner allt efter som din kropp ställer om sig.
Här lite anvisningar om hur man använder sig av MinMat: MinMat.net - så här gör du
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack för alla råd! Har börjat lägga in i min mat nu:)
Blev mot kvällen idag akut hungrig (vilket jag annars inte varit) och har över-ätit ost… :) Så idag knallade jag upp på 2300 kcal varav 13% kolhydrat 18% protein och 69%fett.
Men det är nog riktigt som ni påpekat att jag ätit för lite… Om jag räknar att jag tagit i idag och ätit mycket extra och då kommit upp 2300 kcal (som väl är normal-intag om man inte försöker viktminska?) så har jag säkert legat i underkant innan…