Kryddor - Inspiration?
Jag har "idé-torka" när det gäller kryddor och kryddblandningar. För tillfället har jag nojat in mig på Santa Marias "Vitlök/Örter"… jag tror jag har det till nästan allt snart… :)
Jag älskar att 'experimentera' med kryddor - men, som sagt, fantasin har gått och lagt sig nu…
Har du nå'n favoritkrydda eller favoritkryddblandning?
Och till vad använder du den då?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag odlar örter och använder mycket. Timjan (olika sorter), basilika, oregano, vinterkyndel, salvia, dragon, rosmarin, persilja och gräslök. Till desserter och drinkar citronmeliss och krusmynta.
Pepparmynta till te, vilket man också kan göra på timjan och citrontimjan (bra vid förkylning) och basilika (gott efter maten med lite citron i).
Även om man bara har en balkong funkar det mesta att övervintra om man bäddar in krukorna på vintern, utom basilika som man måste ta in. Ett gott råd om basilika är att ta skott av köpeplanta och rotslå och plantera. De plantorna blir mycket tåligare.
Skördar och torkar på sommaren. Basilika, mynta, persilja och gräslök fryses.
För att inte tala om johannesörten som ger den vackra goda snapsen.
Ingen örtkrydda precis, men odlar också all min vitlök själv, helt underbart att ha fin året runt. Stjälkarna klipper jag i smala strimlor när jag skördar, fryser och har i grytor, soppor mm.
Åh, vad härligt många kryddor - nu börjar fantasin vakna lite igen… :)
Det låter intressant att rotslå basilikan - det har jag aldrig gjort. Däremot har jag försökt att hålla basilikan vid liv i kruka. Det fungerar ett bra tag ibland, men inte alltid.
Att hålla Thai-basilika vid liv lyckades väldigt bra på det sättet, den höll i ett par års tid innan den tappade 'gnibban'.
Har alla möjligheter att odla kryddor - men har bara inte kommit till skott… (har inte så gröna fingrar som man kan önska…). Som ung odlade jag (inomhus) kryddväxter av olika slag ett tag.
Det är nog dags att skapa sin lilla kryddträdgård!
Tack Sindri! Du har fått fart på inspirationen!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Här har jag hämtat inspiration till egna kryddblandningar
Jag gillar lite starkare smaker så mina huvudsakliga kryddor är chili (olika varianter), färsk ingefära, salt o peppar.
Basilika ffa som färsk. Det är för mig en sommarkrydda tillsammans med någon liten solvarm tomat. Mums!
Torkad pulvriserad svamp funkar som krydda också. Någon smakrik såsom trattkantarell.
Chili + mörk choklad smakar finfint i köttgryta.

sambal oelek och olika currypastor är stapelvaror hemma hos mej, cant live without them!
Åh, vad glad jag blir! Tack allihop - nu blir jag så sugen på att göra massvis med god kryddad mat!!!
Jättebra länk också, masen - bra idégivare.
Extrastarkt kryddade Tack Tack Tack!
Sambal olek gillar jag stark, och även piri-piri ger en god söt hetta. Finns inget godare än 'vitlök och örter', den färdiga kryddblandningen på kyckling.
Jag saknar den gamla sötsura thai såsen jag brukade köpa innan LCHF, är det någon som har ett recept på en ersättning på det?