Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5596 ggr
mamski
0

Ekologiska bär?

Vår egen blåbärssylt är slut så vi har köpt ekologisk blåbärssylt till yngste sonen (den kräsne). Därefter har en tanke slagit mig, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Finns det icke-ekologiska blåbär och lingon? Ligger det inte i bärens natur att vara just ekologiska; att de inte kan växa på annat sätt än ekologiskt? Man kan ju inte odla blåbär och lingon vad jag vet…

Nån som vet mer om detta?

Wildrat
0

De besprutar faktiskt vissa skogar så det kanske är det som de menar?

mazen
0

Skilj på bär och sylt. Ekologisk sylt innebär en begränsning av tillsatser som inte gäller vanlig sylt. Har aldrig köpt bär men det finns frysta så det är väl bara att läsa på förpackningen

mamski
0

#2 Att ekologisk sylt består av färre ingredienser och bl.a ekologiskt socker vet jag redan.

Frågan gällde om det finns andra blåbär och lingon än ekologiska? Har Wildrat rätt som skriver att icke-ekologiska bär kanske finns för att man besprutar vissa skogar?

För mig är nämligen alla bär i skogen ekologiska, men det kanske inte är så?

(Hur det ligger till med bär som kan odlas av människor, t.ex hallon, björnbär etc., fattar jag; att det där finns ekologiska och icke-ekologiska. Frågan gäller blåbär o lingon.)

[Pennylane1]
0

blåbär odlas väl ibland, iallafall de amerikanska

Andina
0

Från Torfolk Gård finns att läsa:

EKOLOGISKA BLÅBÄR

Ekologiska blåbär ska uppfylla KRAVs regler för vildväxande produktion. Det innebär bland annat att det ska finnas dokumentation om var bären är plockade och att de ska märkas så att man kan gå tillbaka och ta reda på varifrån bären kommer genom alla led. Därför vet vi att de blåbär som vi använder är plockade i Sverige. Blåbären måste inte vara svenska för att KRAV-godkännas, men vi har valt att bara köpa svenska bär. När det gäller konventionella vilda bär finns ingen rutin för att hålla isär olika leveranser utan allt blandas vid rensningen. Därför kan inte ursprungsland anges för de flesta blåbär som används i syltindustrin.

Andra regler för ekologiska vildväxande bär handlar om gödsling och sprutning av skogen, avstånd från hårt trafikerad väg, nedfall av andra föroreningar och ceciumhalt. Det är också viktigt att skogplantor, som har behandlats med kemiska bekämpningsmedel, inte får ha planterats i området under de senaste tre åren.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wildrat
0

Tack Andina för det utomordentligt bra svaret. Tänk vad man kan hitta när man letar lite Skrattande.

Medlem
0

Jag får lust ibland att odla bär, grönsaker och andra bra frukter i vår trädgård. Det finns bara äpple och plummon som jag inte äter, resten är hallon, svarta vinbär, röda vinbär och krusbär som jag äter sällan av. Synd bara att jag inte vet hur man odlar annars hade jag gjort det.