Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6084 ggr
SirfalasEmy
0

Ekologiskt Bregott?

Jag hittade ekologiskt bregott för några veckor sen och sen dess har jag använt det på Oopsiesarna (varje dag). Igår sa en väninna att det ekologiska var sämre än det vanliga. Mer olja eller vad det var. Någon som vet mer? Hon hade hört det från någon LCHF-kunnig.

Har ju haft liiite mer inflammationer den senaste tiden…(som ju nådde klimax när jag åt 30 g 85 procentig choklad förra onsdagen) Kan det bero på det ekologiska Bregottet tro? Eller…hmm, låter ju nästan konstigt. Är det mer Omega 6 i då eller hur funkar det?

Lotte
0

Har du möjligen två askar att jämföra med på ingredienserna? Alltså en vanlig grön och den här som är ekologisk? I mina öron låter det konstigt, för min tanke är ju bara att det är bättre gjort då det är ekologiskt, att det är enda skillnaden. Men kanske nån vet riktigt?

SirfalasEmy
0

Hmm, får ner i sopsorteringspåsen och se om jag kan hitta en "grön låda". Det är ju dock ett tag sen, och oftare än så försöker vi slänga det vi sorterat. {#emotions_dlg.cool} Hade samma tanke som du, det var därför jag inte ens läste på förpackningen när jag bestämde mig för att byta… {#emotions_dlg.embarassed} {#emotions_dlg.innocent}

SirfalasEmy
0

Hittade ingen, men den ekologiska innehåller 30% vegetabilisk olja (raps) Visserligen ska ju raps vara godkänt för oss.

Andina
0

Så här ser det ut på Arla's sida om Bregott Normal och Ekologisk.

Det är inte mkt info om hur mycket av rapsoljan som ingår i de olika produkterna.
Men tittar man på Näringsinnehållet så ser man lite skillnader i "Fett". Säger detta något för den som förstår sig på?

Ur Arlas produktinfo:

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bregott, Normalsaltat

Smaksatt av naturen.

Bregott kommer direkt från naturen. Det är en helt naturlig produkt, utan konserveringsmedel, emulgeringsmedel eller andra tillsatser.

Vi har kärnat det av färsk svenskt grädde och rapsolja, och sedan adderat en nypa salt. Grädden finns med för den goda smakens skull, och rapsoljan för bredbarheten.

Bregott är allra bäst på smörgås, men går också bra att baka med och steka i.

Produktinformation

Fetthalt

75%

Frysning

Det går bra att frysa Bregott, men helst inte längre än 2 månader.

Förpackningsstorlek

Bordsask 300 g samt 600 g samt 10 g

Förvaring

Förvaras vid högst +8°C.

Hållbarhet

Datum på locket anger bäst före dag samt förpackningsdag.

Ingredienser

Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D

Källsortering

Bägaren och skyddsoblaten sorteras som pappersförpackning och locket som hård plastförpackning.

Näringsvärde

Energivärde: 2800kj/680 kcal
Protein: 0,5g
Kolhydrat 0,5g
Fett 75 g
Varav mättat fett 37g
Och fleromättat fett 9 g
Vitamin A 900 ug
Vitamin D 7,5 ug

Smaker Normalsaltat och extrasaltat

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bregott Ekologisk

En naturlig utveckling. Bregott Ekologisk är som vanlig Bregott, fast ännu naturligare. Vi har kärnat det av KRAV-godkänd färsk svensk grädde och rapsolja, och sedan adderat en nypa salt. Grädden finns med för den goda smakens skull, rapsoljan för bredbarheten. Alla råvaror är förstås svenska. Bregott Ekologisk är allra bäst på smörgås, men går också bra att baka med och steka i.

Produktinformation

Hållbarhet

Datum på locket anger bäst-före-dag och förpackningsdag.

Ingredienser

Grädde*
Rapsolja *
Salt 1,2%
Mjölksyrakultur
Vitamin A o D
*Kravgodkänd råvara.

Kylvara

Förvaras vid högst +8 grader.

Källsortering

Ytterkartongen och skyddspapperet sorteras som papper. Innerasken och locket sorteras som hårdplast.

Näringsvärde

Näringsvärde per 100 gram och vitaminer i procent av Rekommenderat Dagligt Intag:

Energivärde: 2800kj/680 kcal
Protein: 0,5g
Kolhydrat 0,5g
Fett 75 g
Varav mättat fett 36g , enkelomättat fett 25 g Och fleromättat fett 7,5 g
Vitamin A 900 ug
Vitamin D 7,5 ug

Storlek

300 g

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

SirfalasEmy
0

hmm, är inte så duktig på detta med enkelomättat och fleromättat.

Men tack för att du kollade Skrattande Tror jag kom på vem det var som sa detta till min väninna. Ska höra med den personen.

Lisabet
0

Det är samma mängd fett, 75 g

"vanligt":    mättat 37g, enkelomättat fett 29 g, fleromättat fett 9 g

ekologiskt: mättat 36g, enkelomättat fett 25 g, fleromättat fett 7,5

På kartongen på den ekologiska står dessutom att fettet består till 70% av mjölkfett och 30% vegetabiliskt fett.

Jag köper helst ekologiskt bregott (till min man, själv använder jag inte mjölkprodukter).