Nytt bränsle i socker/fett debatten ?
Appropå studien SR hänvisar till
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=2780869
Glukos eller Fruktos: http://www.the-jci.org/article.php?id=37385
Om det skulle vara korrekt att glukos i blodet INTE kan ombildas till fett (i levern) så glömmer glömmer man ett par saker när man säger att det är fritt fram att äta komplexa kolhydrater utan att riskera viktuppgång.
1. Glukos höjer blodsocker vilket höjer insulinnivån vilket stänger ner fettförbränningen (liposysen)
2. Även fett i kosten kan lagras som fett i kroppen vid förhöjda insulinivåer och överskott på fett
Möjligen kan man säga att, om det är korrekt…, att det är ett belägg för Montaignac och Jan Kwasniewski:s principer att aldrig samtidigt äta både fett och kolhydater i mängd (Don´t mix your fuel´s)
Medarbeterare på Kost
Jag ögnade bara genom studien, tyckte att båda grupperna hade ökat i vikt, skillnaden var väl att fruktos ökade det viskerala fettet, glukosfettet placerade sig ngn annanstans. Så påståendet att glukos inte kan ombildas till fett tycker jag är fel.
Men -Skall läsa lite mer.

Om det är korrekt att glukos inte kan ombildas till fett så skulle även icke insulinresistenta få farligt högt blodsocker då de åt stärkelse och glykogenlagrena var fulla.
100g överskott av glukos skulle höja blodsockret till nästan 100.
Har inte riktigt klart för mig vad som händer med fettet när vi äter det, kanske någon kan förklara.
Är det inte tre fria fettsyror som kan användas som ketoner och en glycerol som med en glycerol till kan bilda glukos vi saknad av kolhydrater (till muskler och hjärna)?
Dock är väl protein förstahandsval vid glukosbildning med glukoneogenes?
Lagrar vi inte fett hela tiden när vi ätit det?
Fått för mig att det är först vid ganska höga blodsocker nivåer som LPL (Lipoproteinlipas) utsöndras som stoppar fettförbränningen som annars pågår hela tiden så vi får energi till musklerna. Protein höjer ju insulin men det är väl bara tillräckligt för att musklerna ska få in näring inte tillräckligt för att LPL ska bildas i avsevärda mängder?

Har inte läst den själv. Bara lite snabbt tittat på deras "föreslagna" leverförklaringsmodell på sid10. Observera att det är författarnas teori och inget faktum 
Men…. idag fyller jag år och läser varken studier eller följer några råd !
Medarbeterare på Kost

#4 Grattis!
#3 tre fettsyror och en glycerol = ketoner och glukos - RIKTIGT
Kroppen använder aminosyror och glycerol efter vad som finns tillgängligt.
Fett lagras och släpps ut ur fettcellerna kontinuerligt kan man nog säga.
Så fort man äter fett så lagras det in eftersom det är kroppens viktigaste energidepå, eller skafferi om vi så vill. Tråkigt då skafferiet är låst pga av insulin!;-)
Det är insulin som aktiverar LPL vid fettcellerna (inte blodsocker)….men hela fettförbränningsbegränsningen av insulin beror på flera samverkande faktorer.
Protein stimulerar en frisättning av både insulin och glukagon…verkar som de tar ut varandra (balans).