viktuppgång efter 1 år
Hej!
I somras träffade jag en bekant som tidigare åt lchf för att gå ned i vikt, och även gjorde detta - långt innan jag själv var intresserad av kosten. När vi sågs berättade han att han slutat med lchf, eftersom han börjat gå upp igen efter ett år. Vi resonerade lite om ev orsaker men kom ingen vart, själv misstänkte jag hans stora fruktätande (fast enligt honom själv hade han inte ändrat något före viktuppgången).
Nu har jag själv ätit lchf i drygt ett år. Började av nyfikenhet och hälsoskäl (motverka ev gränsdiabetes) och är mycket nöjd med det. Som en trevlig "biverkning" gick jag ner runt 8-10 kg, vilket jag också varit mycket nöjd med även om jag inte var medicinskt överviktig innan.
Viktnedgången upptäckte jag i början av hösten när jag vägde mig första gången efter kostomläggningen. Sedan dess har jag vägt mig rätt ofta, typ flera ggr/veckan, och har hela tiden hållit samma vikt.
Men nu har jag "plötsligt" gått upp ca 2 kilo, sedan ett par veckor, och jag fattar inte varför. Inte för att det gör så mycket, men jag blir rädd att det bara är början…
Har försökt tänka om jag gör något annorlunda, men har svårt att komma på det.
Jag är rätt strikt, fast kanske har det slunkit ner allt mer av jordnötter och mörk choklad, som jag hela tiden ätit lite då och då?
Har jag blivit allt mer ohämmad och ökat min totala matkonsumtion och fettkonsumtion, utan att egentligen tänka på det?
I början av lchf tänkte jag ju väldigt mycket på vad jag åt. Nu tänker jag inte så mycket, det går av sig självt och det är ju väldigt skönt - men kanske äter jag mer än jag tål?
Obs - äter *aldrig* potatis, ris, pasta eller bröd, eller ngt som jag vet nnehåller socker förutom den mörka chokladen då.
Äter ofta lunch ute och då vet man ju inte exakt vad som är i, men det har jag gjort på samma vis under hela tiden.
Eller kan det ha att göra med att jag promenerat mindre, på grund av en pressad situation i familjen under vintern/våren?
Jag undrar om någon annan har erfarenheter av detta? Eller några tankar?
Stress kan göra att man går upp i vikt. Just en sådan "pressad situation" som du antyder kan faktiskt ha med saken att göra.
Oavsett vikten är det bra om du kan försöka komma tillbaka till promenadvanan, eftersom det verkar vara en sak du gillar och den kan ju ge dig lite andhämtning i vardagen. Om det är något man ska "unna sig" i de situationerna så är det detta!
Varmt lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej, som jag ser det kan det finnas flera samverkande skäl till din oönskade viktuppgång (även om den är liten)
1. "fast kanske har det slunkit ner allt mer av jordnötter och mörk choklad" Det där kan vara litet lurigt eftersom choklad innehåller en del kolhydrater och nötter är väldigt energitätt. Om du inte har så väldigt många kilon att ta av kanske man ska försöka hålla litet koll på det dagliga intaget av kalorier också.
2. "en pressad situation i familjen under vintern/våren?" Stress och press ökar kortisolet i kroppen och kan definitivt ge viktpåslag.
3. Om du har rört på dig hyfsat ofta och sedan slutat med det kan detta också bidra.
Det känns som att dessa olika faktorer tillsammans gör att kroppen lägger på sig litet. Hoppas att du ska komma tillbaka på spåret igen! Lycka till!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Varmt tack för svar och uppmuntran! Det är ungefär så jag tänker också. Säkert kan stressen ha bidragit. Jag var rätt ordentligt uppstressad ett tag, lite bättre nu.
Min fasa är att man skulle kunna ha utvecklat något slags "metabol känslighet" som gör att man går upp *trots* att man äter och lever på samma sätt som tidigare. Och att detta skulle gälla vissa personer, då förstås.
Det känns lite löjligt att bråka om två kilo, men det är inte det jag menar - det obehagliga vore om det hade "vänt" för att gå stadigt uppåt.
Återigen - har någon liknande erfarenheeter?

Å andra sidan så är två kilo ingeting.. ligger mer ellerr mindre inom felmarginalen.. vi varierar 1-2 två kilo utan vidare.. det kan lika gärna vara att du binder mer vatten i kroppen.
Jag går alltid upp två kilo under vintern.. sen går jag ner dessa på sommaren.. önskar ioförsej att det blev lite mer ner.. men jag går iallafall inte upp mer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mindre motion & stress ….gissningsvis 

Jaa.. eller mindre motion o mera tristess!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.