Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 2609 ggr
rifla
0

Skaldjursfond eller buljong

• räkskal från 1kg räkor
  • 2kg skal från andra skaldjur (jag hade ryskkrabba)
  • 2 gula lökar
  • 5 vitlöksklyftor
  • 15st starka små inlagda kebabpepperoni
  • 2 stora morötter
  • 4 st medelstora färska rödbetor
  • 400 gr jordärtskocka
  • 4 msk tomatpure
  • 1 flaska vittvin
  • 6 liter vatten
  • 5 msk havssalt grovt
  • 5 msk fiskkrydda
  • 2 msk torkad dill
  • 10 st kryddpeppar korn
  • 5 cm färsk ingefära
  • 3 st hela och delade limefrukter
  • 50 gr smör

Fräste alla skalen i smöret först ca 15 min och skalade i löken i stora klyftor och delade de andra grönsakerna och hade i allt utom de torra kryddorna och kokade upp och skummade av ordentligt. hade sedan i kryddorna och koka ca 3 tim. Sila av allt sedan och häll tillbaka spadet som du kokar ordentligt så det reduceras till mer än hälften. låt svalna och häll tex i istärningspåsar för infrysning. sen är det bara att ta upp några isbitar när man behöver det..

Jag hade dessa ingredienser i kylskåpet så jag bara la i. och det blev underbart gott..och en röd och fin färg..

mejram
0

Men jösses, vilken ingredienslista! Jag orkade inte ens läsa allt Cool

Säkert jättegott.

Jag kom att tänka på Viveca Lärn som berättade en så rolig historia om  när hon skulle bjuda vänner på flådig fisksoppa och kokade buljong halva dagen. Sen stod det i receptet att man skulle sila av den och hon satte silen över diskhon och silade….Förvånad

kricko1
0

Rifla - vilket kanonrecept. Tar ju sin lilla tid att göra (för att inte tala om doften inomhus efteråt Flört) men är säkert värt besväret mtp. smaken.

Är "rysk krabba" detsamma som den där groteska mastodontrackaren som kommit promenarandes från Ryssland via norska ishavet och som snart har invaderat hela norska kusten??

VH!/Kricko.

rifla
0

#2 ja just den..den är helt enormt god..ett ben å man är mätt…

listan blev lång för det fanns förmycket i kylen när jag började..men det blev underbart gott denna buljong av kylskåprens…