Ägg - omega3 eller ekologiska?????
Har länge köpt Coops ekologiska ägg, men börjat snegla på deras Omega3-ägg. Dessa höns får vegetabiliskt foder med linfrön. Men vegetabiliskt betyder ju inte ekologiskt. Och innehåller själva äggen verkligen mer omega3?
Vilka tror ni är nyttigast?

ingen aning men jag tror faktiskt att ekologiska ägg ändå är naturligare och därmed bättre.
Men det hade varit bra att veta fakta…
Jag köper ekologiska ägg. Omega 3 äggen vet jag inget om och och tror att de ekologiska är bättre.

Ekologiska ägg: Från höns som får gå ute på sommaren (hur de har det i stallet där de vistas på vintern vet jag tyvärr inte..). Får ekologiskt foder som håller en något högre kvalite än vanligt. Bla får man inte tillsätta syntetiska aminosyror som i vanligt föda för att få rätt balans till hönornas äggproduktion. Istället får hönorna lite fiskmjöl eller sojamjöl exempelvis. Detta kan påverka fettsammansättningen något men inte mycket vad jag förstått.
Omega 3 ägg: Från höns som har ett tillskott av linfrön eller fiskmjöl i kosten. Ökar andelen omega 3 något men frågan är hur pass hög kvalite denna håller då fettsyrorna i fiskmjöl ofta är oxiderat och DHA och EPA (det omega 3 vi egentligen bör få i oss) ej finns i linfrön. Någon som vet om hönorna konverterar kortkedjade fettsyror till långkedjade?
Vad jag har förstått det skiljer sig inte fettsyrasammansättningen jättemycket mellan olika ägg så vad man väljer är mer en etik/kostnadsfråga. Själv köper jag ekologiska för att det gör minst ont i själen 
Du har nog rätt, det blir nog det i fortsättningen också. På Coops ekologiska ägg står det att hönorna har möjlighet till utevistele, men det behvöer ju inte betyda att de kan picka mask och insekter och äta nässlor som man ju helst vill att de skall.
Får väl hitta Omega3 någon annanstans. Speciellt ett av barnen behöver mycket, tror jag. Flaskorna från hälsokosten blir bara stående.

#3 Hönorna kan konvertera en del av det vegetabiliska omega-3 till animaliskt…de är nog bättre på det än människan beroende på att frön/vegetabilier är en naturlig del av deras kost.
Att ev fiskmjöl är oxiderat gör nog ingenting (för vår hälsa alltså)….

Nu på sommarhalvåret så köper jag äggen hos en bonde i närheten. Jag vet inte vad hönsen får för mat, men de går löst ute på gården och äggen är betydligt godare och mer smak på än de som jag köper i affären - även de ekologiska.