Linda-Pindas tråd 2009
Hej hopp alla glada!
Efter att ha återgått till vanlig svenssonkost, med allt vad det innebär, under lååång tid, har jag nu äntligen börjat om med lchf!
Under min svenssontid har jag dock hela tiden hållit fast vid några saker: inget sötningsmedel och bara naturligt helfeta produkter. Dessa två faktorer har gjort att jag inte har blivit lika illa däran som tidigare vad gäller mina störda ätbeteenden och att jag inte heller ätit lika stora mängder kolhydrater som tidigare.
Nu är jag taggad och redo att köra på riktigt igen! Mina mål är flera, men syftar allihop på samma sak: att må bra! Jag vill få kontroll över mitt blodsocker och mina humörsvängningar, få mer energi samt minska en del i omfång. Därifrån tror jag att resten av välbefinnandet till största delen löser sig per automatik! :-)
Jag siktar inte på superstikt lchf, inget ufo här! Grönsaker och mjölkprodukter finns med på min lista över godkända matvaror, i valfri mängd.
Inte heller tänker jag, om det inte blir nödvändigt, att räkna en massa på procenten. Jag har en lång historik av jojobantande och matfixeringar bakom mig och vill inte överföra mitt tidigare, något besatta, beteende på lchf-tänket. Den mängd kolhydrater som jag hamnar på med grönsaker och mjölkprodukter som en del av min kost, ja, där får jag ligga helt enkelt.
Sådan är åtminstone planen nu i början. Vi får se om den behöver modifieras allt eftersom.
Så, önska mig lycka till: nu kör jag!
/Linda

Välkommen och lycka till.
Måndag 13 april: start!
Torsdag 16 april: Idag är det dag fyra och hittills går allt lysande! Jag mår bra och har inte gett efter för sockersuget. *glad*
Igår lagade jag en underbart god fiskgryta (tänk kokt torsk med äggsås: en absolut favorit för min del!) och den åt jag till middag igår samt till frukost idag. I övrigt blir det mycket ägg och kött, smör, grädde etc.
Något viktras tycks det inte bli fråga om: jag har minskat 6 hekto sedan i söndags. Men det är okej. Jag har ökat i vikt under mågna år, så varför skulle det försvinna på nolltid?
Det viktigaste är att jag kan få kontroll över mitt sockerberoende och därmed mitt humör, som följer blodsockerkurvan till punkt och pricka.
Det var allt för stunden! Återkommer!
/Linda
Igår var det nära: jag bakade bröd till familjen och himmel vad gott det doftade! Nybakat bröd med massor av smältande smör och ost ovanpå… Mmmm. Jag hade redan bestämt mig för att det var okej att äta en bit bröd och skulle just göra det, när jag ombestämde mig i sista stund: minsann, det var inga problem att låta bli alls! Skönt! Känns klart bättre att inte trilla dit redan fjärde dagen! Längre fram kan jag nog tänka mig att tillåta mig en bit hembakat bröd någon gång, men helst inte nu i början.
Nu är frågan hur jag skall göra med de två röda grapefrukter osm ligger i kylen. Slänga eller äta upp? Ingen annan i familjen gillar sådana. Men det gör jag! :-)
/Linda

Grape är ju inte så farligt med kh. om du inte är superstrikt såhär i början tycker jag iaf att du kan äta dem.
Jo, det tycker nog jag med. Jag är inte speciellt strikt, äter det mesta i grönsaksväg och mjölkprodukter. Och grapen är inte tillräckligt söt för att trigga igång mig, vilket är bra. Det blir nog en grapefrukt i kväll! :-)
Hej och vad roligt att du är åter i LCHF! Jag tycker du gör helt rätt som inte bekymrar dig så mycket om procenten så här i början. Ät så att du är mätt och nöjd och glad. Låt kroppen vänja in sig vid detta och ta det lugnt och bry dig inte så mycket om vikten till att börja med. Huvudsaken att du mår bra och att du blir av med sötsug och störda ätbeteenden. Och framförallt, ge det tid och tålamod! Lycka till!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Lördag 18 april:
Ok, jag har bra nyheter och dåliga nyheter.
Dålig nyhet är att jag igår kväll var på kalas och då åt och drack det som bjöds (= underbart goda hembakade kakor och bullar samt köpesaft). Men jag hoppade faktiskt över de köpta kakorna , godiset och chipsen! Och det är ju bra!
Bra nyhet är att jag sedan i söndags minskat ett kilo.
Skön helg på er allihop!
/Linda
Välkommen tillbaka säger jag, såhär lite sent :-)
Hoppas det går bra nu trots de dåliga nyheterna, haha! Tillbaka i rätt vanor nu direkt så ska du se att vikten fortsätter ner om ett tåg när sockret är ur kroppen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack för välkomnanden och glada tillrop!
Här sitter jag med frukostäggen (3 stekta ägg med 6 skivor gräddost på, samt en burk makrill i tomatsås). Mätt och belåten!
Resten av faniljen som äter flingor till frukost slår redan lovar kring kyl och skafferi för att hitta något mer att äta…
Nej, dags att sätta fart!
/Linda