Tips från "Kräftan"
Jag läste några tips från "Kräftan" på www.javalia.se/wiktsnacks/forums/list.page om enkel och bra lunchmat och tyckte de var bra, så jag frågade och fick tillåtelse att kopiera in hennes inlägg här:
"Förslag på menyer
Torkat kött med majonnäs (lOm du gör det själv så köp lite finare kött ex. rostbiff Skär i tunna skivor. Salta och krydda med valfri krydda ex. chili eller peppar. Torka i ugn på 50 grader i 10 timmat (varmluftsugn). lite nyttigare majonnäs (inbillar jag mig) är att göra majonnäs på kokosolja, värm kokosoljan precis så att den har smält, den ska inte bli varm, innan du droppar den i ägguleblandningen. (Alla äggvitor som blir över blandar du med en kryddstark färs som du steker som "färspannkaka" -mums)
Kotlett, entrecöte, karré, kyckling med sallad. Jag har alltid en burk med surkål hemma som jag köper billigt i en invandrarbutik. Har jag bråttom så tar jag bara lite kött och lägger upp surkål och eventuellt skär lite paprika till. Det är grymt lätt att göra LC-matsäckar om man har bråttom, man behöver aldrig stå och koka pasta på morgonen som tar tid.
En favorit. Röklåda är en fantastiskt investering. Jag brukar röka lax som jag sen förvarar i kylskåpet. På morgonen om jag har bråttom delar jag den rökta laxen i kokosmajonnäsen (vanlig majonnäs går också bra) och stoppar med en avokado i väskan. Glöm inte kniv och sked sen och du har en perfekt laxsallad med avokado.
Ostkaka. Jag köpte skållad mandelmassa på burk en gång (bara mandlar inget annat). Skitdyrt, men det var kul att testa. Jag gjorde typ ostkaka på det. Helst hade jag velat göra det i ugn, men saknade ugn då. Blandade ägg och mandelmassa (några skedar bara) och stekte i kokosolja. Det blev sanslöst gott, Shyst att ha med sig med lite bär. Även om det är lite mer efterrättsaktigt.
Glass på kokosgrädde. Köp inte kokosgrädden till det här, jag testade och det var som att äta paraffin när den stelnade, däremot den lite mer krämigare kokosmjölken. Det här blir som glass om du äter med en gång, men tar du med dig det så blir det mer som milkshake. Det mättar bra och går att göra på nolltid. Häll upp kokosmjölken i en burk och lägg i frysta bär. Ska du äta det med en gång så ta en gaffel och rör runt, det blir som glass. Ska du äta det senare så kan du blanda runt senare."
Uj, vad mkt låter gott, det är bara tyvärr så att jag inte vågar mig på vare sig kokos eller mandel längre.
Har ganska nyligt upptäckt att jag bör avstå även från kokos (magen sväller), fettet går bra i MÅTTLIGA mängder, men jag får magknip av för mycket.
Mandel visste jag sen innan att det är för mkt kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nejmen, då måste du alltså sluta med ditt cocosfett-thé/kaffe?! Vad synd:( Mandel kan inte jag heller äta- jag har inte provat på regelbunden basis men vet att det blir för mycket kolisar. Hade tänkt prova paranötter i helgen, men det blev aldrig av.
Jag fixar kokosfettet i te ett par gånger om dagen det är ok om jag inte använder mer i annat.
Kokosflingor/mjölk/grädde går inte lika bra, det gör mig svälld.
Smöret i kaffet är fortfarande en HIT, tycks inte kunna få för mkt av det…
*haha* Det där smörkaffet, det har jag inte vågat försöka mig på än..! Kokosfett i kaffe/thé har det inte blivit på två dagar nu, måste skärpa mig! "Det tar tre veckor att etablera en ny vana" påstår Paulun ;) Det vete hundan men jag ska försöka ivartfall.
Smör-kaffet är gott. Men jag blir jättelös i magen. Så det blir inte smör i varje kaffekopp.
Den hjälpen behöver jag…