Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3157 ggr
frejahelena
0

Helens nya tråd

Hej,

Nu gör jag en omstart av mitt LCHF liv och passar på att skapa en ny tråd eftersom det hjälper mig att hålla motivationen igång.

Jag har nu hållt på en vecka och mår finemang. Inga allvarliga övergångsbesvär och med maten går det också bra. 

Jag har inte vägt mig den här gången därför att jag inte vill fokusera för mycket på vikten. Förra gången syntes det iallafall mer på måttbandet än på vågen. Så den här gången mäter jag istället…

Om jag jämför den här veckan mot den förra gången som jag körde LCHF så äter jag mycket mindre mejeriprodukter. Ingen TY eller keso.  Jag vill nämligen hålla nere kolhydraterna så mycket det bara går. Tänkte försöka köra ganska så strikt iallafall fram till påsk. Har för det mesta legat under 5gr kolhydrater/ dag.

Min räddning är äggmjölken som jag dricker på morgonen. Gillar nämligen inte så jättemycket att bara äta kokta ägg eller att stå och steka på mogonen. Nej, äggmjölken är perfekt med lite kaffepulver, kardemumma och stevia i.

Igår såg min dag ut så här:

Kcal: 1600

proteiner: 90, Fett: 136, kolhydrater 3,30

Det ser väl ok ut? 

PS det är verkligen roligt att vara tillbaka här på forumet igen och få ta del av allas kloka kunskap.

mullis70
0

Det ser ju jättebra ut; vill gärna veta vad du åt så jag kan "härma",jag tycker det är jättesvårt att få så lite kolhydrater.

AnnaCecilia
0

Välkommen och lycka till!Glad

frejahelena
0

Så här åt jag:

Eftersom jag jobbade hemifrån och inte hade så mycket mat hemma så fick det bli äggmjölk både till frukost och lunch.

Jag gör äggmjölken av ett helt ägg, två äggulor och ca 30gr smör.

På kvällen så åt jag en stor bit oxfilé, en avocado med dressing gjort på olivolja, dijonsenap och vinäger. Plus lite ost framför TV:n.

Ja, kanske inte optimalt med två mål äggmjölk men nu fick det bli så… Annars så brukar jag äta köttfärslimpa, biffar eller så till lunch och middag. Gärna med lite mjölksyrad kål till. Och majonäs…

Ibland så tar jag också lite kokosfett i kaffet när jag misstänker att jag fått i mig för lite fett.

frejahelena
0

Min mat igår var inte alls lika bra som den har varit i övriga veckan. Lite för lite protein och lite för mycket kolhydrater eftersom jag försöker vara ganska så strikt. Anledningen till att det blev så var att jag inte fick till någon bra lunch. Men i gengäld så var jag ute och gick i lite drygt två timmar. Idag tar jag nya tag.

Igår åt jag:

Äggmjölk till frukost

Lunch: Avocado med två matskedar dressing (olivolja, vinäger, dijonsenap)

Middag: en halv fylld squash (Köttfärs, grädde, oliver, mozzarellaost)

Plus framför TV:n några mandlar och lite 70% choklad.

Summa sumarum:

Kcal: 1500

Kolhydrater: 11gr

fett: 133 gr

protein: 59

frejahelena
0

Nej nu måste jag skärpa till mig när det gäller proteiner… Kollade dagens intag i minmat och kom upp i ynka 41g.

Vad händer egentligen med för lågt proteinintag? Bromsas viktnedgång upp?

Dagen började inte så bra heller. Inte ett enda ägg hemma när jag öppnade kylskåpsdörren. Jag hörde till och med mig själv säga högt "INGA ÄGG!". -Ungefär som först den ekonomiska krisen och nu detta!  Jag som alltid börjar min dag med äggmjölk!

Ja, ja, bättre brödlös än rådlös. Grädde fanns ju och frysta hallon så det fick bli "hallonglass". Jättegott! …..Men kanske inte optimalt!

Dagen blev iallafall så här: Kcal: 1500, kolhydrater 7, proteiner 41 och fett 144

Det blir en ny dag imorgon med mycket mer proteiner i forma av köttfärsbiffar. God natt!

frejahelena
0

Nu har jag hållt på i nästan två veckor och mår bra för utom att jag har blivit helt omänskligt trött. speciellt på mornarna. Känner mig helt medvetslös! Första veckan var jag tvärtom jättepigg och uppe innan väckarklockan ringde…. men nu är jag mera som en zombie.

Läste i en annan tråd att kanske är det D-viatamin som fattas. jag ska testa!

När jag började så ville/vågade jag inte att väga mig utan mätte mig istället. Använde ett rött sidenband som blivit över i julas och tänka sig nu när jag ville se om det blivit någon förändring så var det borta… samlade därför mod och ställde mig på vågen. Byxorna sitter iallafall lite lösare. Ve och fasa, 20 kg måste bort!

Började pendla mellan hopp och förtvivlan, men vad har man för val? Käka pulver ett par månader för att tillfälligt gå ner i vikt eller att vara lite uthållig och köra LCHF. Det får bli det sista alternativet. Jag ska banne mig kunna ha mina superhäftiga jeans som jag köpte för små på julrean. I vår!

Maten går bra. Kör ju ganska så strikt, ligger mellan 5-10 g kolhydrater. Jobbar på att få i mig mer protein… Uthållighet, som sagt!

Maia
0

#6 Vad tråkigt att du inte vägde dig för två veckor sedan, för då hade du inte varit desperat utan troligen glad idag, med de proportionerna du har visat upp här, så har du absolut gått ner i fettviktt. Och det visar ju byxorna också! Grattis!

Håll dig lågt med kolhydraterna och ät dig mätt på fettet och kör på och var envis som en gammal get så ska du se att de för små jeansen glider på snart!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Ja, tack ska du ha…. Maia, du har ju lyckats så himla bra! Jag får tänka på dig när det känns motigt! Framöver ska jag nog unna mig lite TY med ditt supergoda strössel. :-)

Ikväll ska jag gå och lägga mig jättetidigt för att se om jag är lika trött imorgon när jag vaknar. Känner mig mycket piggare nu när jag har varit ute och tagit en lång härlig promenad i skogen.

Träffade en bekant härom dagen som gått ner 14 kg på 8 veckor med Itrim. Hon hade bara käkat pulver… Instinktivt så känner jag att det inte kan vara bra att rasa för mycket i vikt på kort tid. Jag gick ju själv ner 7kg på två veckor med pulver och nu sitter jag här med ännu värre övervikt! Nej jag är helt säker på att det är kolhydraterna som jag inte tål… det är bara att köra på och vara uthållig!

Maia
0

#8 Tack! Men – haha! – jag själv unnar mig inte någon TY med strössel om jag vill gå ner i vikt… Faktiskt inte.  

Jag är väldigt känslig för kolhydrater och får ligga på UFO-nivå för att gå ner i vikt och då fungerar det inte med särskilt mycket mjölkprodukter. Riktigt tråkigt. Men så kanske det inte är för dig!

Hördu, Helen, tänk om ett tag då har du själv en "glad tråd" som berättar om hur du gick ner i vikt med LCHF, med bilder på "före" och "efter"!!!

[tillbakalutat]

frejahelena
0

ja, jag tror att jag också är känslig för mejeriprodukter. TY får det bara bli när det är fest. Påsk eller så! Men idag tog jag faktiskt en klick vispad grädde i mitt kaffe. En liten…

Jag är just nu i en fas då jag inte har så mycket matlust. Kommer ihåg att jag hade en sådan fas förra gången också. Känner mig inte alls hungrig…. men jag vet, det kommer att gå över!

Har därför bara fått i mig 1300 kcal fördelat på proteiner 51, kolhydrater 8, fett 116. Fortfarande lite för lite proteiner…

Imorgon får det bli en god biff eller så!

frejahelena
0

I morse ställde jag mig på vågen igen -fast jag inte skulle- och gissa? 7hg ned på två dagar…. Nu känner jag mig peppad som sjutton! Det funkar ju! :-)

Maia
0

#11 Bravo! Men ofta går det ju lite långsammare sedan, så låt inte vågen deppa dig när den inte peppar dig. Hoppas matlusten kommer tillbaka!

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Jaja… jag vet. Nu ska jag vänta en vecka med att väga mig och leta upp det där snöret som jag mätte mig med när jag började. Jag vet att jag lade det på ett supersäkert ställe!

Nu ska jag fira med ett glas härlig äggmjölk med kakao och vanilj!

Maia
0

#13 Det låter gott, det!

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Min matlust är som bortblåst och jag mår illa bara jag tänker på ägg och bacon. Vill istället helst av allt äta en saftig apelsin, ett gott äpple eller någon annan frukt…. Har kämpat i mig lite mat iallafall men lyckas inte få upp proteinmängden. Startar dagen med äggmjölk och det går hur bra som helst. Speciellt nu när jag kommit på att man kan ha kakao och pepparmintolja i. Det blir jättegott!

Till lunch, ja då åt jag hallon och grädde. Inte så jättebra, jag vet! och middagen blev bara en avocado med dressing gjord på olivolja.

Kcal: 1330

P: 18

F: 136

K: 9

Imorgon så blir det nya tag!

Maia
0

Nej, det låter ju inte som en dag med riktig mat, precis…

Hoppas du får till det bättre i morgon. Du kanske kan göra en omelett med ost?

[tillbakalutat]

frejahelena
0

ja jag vet… Min familj älskar mina köttfärslimpor med massor av grädde i smeten. Och min fettkrämda sambo menar på att han aldrig ätit så gott i hela sitt liv. fast han vet inte om grädden! :-) Själv så sitter jag och tvingar i mig en bit!

Jag kommer ihåg att jag var så här ett tag förra gången jag körde LCHF. Det kommer att gå över. Imorgon satsar jag på tonfisk och omelett!

tack för ditt stöd, Maia.

Jag blev också så himla orolig efter det där inslaget på Aktuellt igår. Det fick mig att känna mig tveksam till att äta så mycket fett så ikväll har jag googlat och försökt läsa så mycket fakta som möjligt. Har bestämt mig för att fortsätta min kost iallafall. tror att det är naturligt att komma in i perioder av tvivel. Det har vi väl alla gjort?

nyttigajag
0

man ska äta varierat.

Maia
0

#17 Ja, det har alla gjort. Och man gör det ju hela tiden. Tungan ute

Men det är tröttsamt att både lägga om kosten och behöva kämpa mot massa tankar om det ena och det andra. Försök att känna efter vad du skulle kunna tänkas vara sugen på – förutom frukt då Skrattande

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Idag känns det mycket bättre. Jag visste att det skulle vända! skönt! Och gissa, jag lyckades pressa ner mig i mina för små jeans som jag köpte i julas. Visst. de är fortfarande lite för små men jag kunde knäppa dom och hade dom faktiskt på mig hela dagen!

Jag har också varit och köpt lite D-vitamin så kanske det blir lite bättre med tröttheten också.

jag blev så himla förfärad när jag lyssnade på radion i morse om hur de hade misslyckats med slakten av grisar och skållat några ´levande. Herregud, det är ju inte klokt! Det fick mig att ringa och beställa kött från en gårdsbutik som slaktar sitt eget kött från kossor och grisar som har gått ute och levt ett naturligt liv. Det känns så himla bra. Men jag undrar hur jag ska få in allt i frysen. 13 kg nötkött och 14 kg gris! Nu jäklar har jag protein!

maten idag:

Kcal 1200

P 82

F 96

K 1

Lite för lite kalorier men jag är nöjd ändå!

jag tänker på dig Maia när det känns trögt! :-)

Maia
0

#20 Jeansgrattis! Hihi, den här tråden är nästan bara en dialog mellan dig och mig…

- Hallå ni andra! Kolla här vad det går bra för Helen! -

Jag är lite sugen på att beställa lamm, jag…

[tillbakalutat]

AnnaCecilia
0

Hej på er!Skrattande jag hittade precis tråden. frejahelena, grattis till minskningen!! Det är så kul när man får bevis på att det fungerar!

Har börjat fundera på mitt eget intag av kolhydrater, har egentligen inte satt mig in i alla siffror(10 v) förrän nu..när jag knappar in på minmat ser jag att jag äter för mycket kolhydrater,snyft!!Det är ju så himla svårt att undvika.

Min mat idag: kcal 2089, p 98, f 170, k 43…alltså 75% fett, 19% protein o 8% kolhydrater…helt kasst va?Skäms

Inte undra på att jag står still i vikt! Så jag tänkte att jag skulle hänga här med er, så kan vi peppa varandra!Glad

Nä, om man skulle gå och göra lite äggmjölk(blä..) för imorgon och skippa all mjölk.

frejahelena
0

Hej, det är klart att du ska vara med oss här så att vi kan peppa varandra. Maia har ju gått ner en massa och vet det mesta om LCHF. Du ska kolla hennes "glad tråd" om du känner att du behöver lite extra pepp ibland!

ja, jag tror att om du skippar mjölken så kommer din kolhydratvärlden att se bättre ut. De bör nog iallafall ligga under 20g om du vill gå ner i vikt. Vad äter du under en dag?

Äggmjölen är som sagt min räddning och om man har lite kakao och stevia i så tycker jag att det är riktigt gott. Speciellt om man spetsar med lite pepparmyntolja eller kanske arrakessens.

AnnaCecilia
0

Hej!Glad Jag har som sagt ätit i 10 veckor nu,önskade från början att gå ner ca 10 kg.jag har egentligen ätit likadant hela tiden, en "liberal" variant. Min akilleshäl är mjölkprodukter. De första veckorna gick jag ner ½ kg i veckan, så jag trodde det skulle funka, men icke!Rynkar på näsan

idag har jag ätit: frukost äggröra m grädde, 75gr bacon, och kaffe m mjölk (det börjar bra)

lunch: opsiees(eller vad det nu heter) 3 st m smör,skinka,ost och svampsoppa gjord på svamp,lite lök, grädde, phil. ost.

middag: kycklingwok m färska grönsaker, eferrätt TY m grädde, citron o ekologisk vanilj o sötningsmedel. Och ett antal koppar kaffe m mjölk(säkert ½l allt som allt)

Fy, jag ser själv när jag skriver att det är helt åt skogen..Nu ska jag inte ockupera din tråd med mina problem, men det känns bra att dela "problemen" med någon!

Jag kände mig peppad av att läsa det ni skrivit.Man skärper liksom till sig..

Jag håller med dig om grisarna, frunktansvärt!!Men det känns inte riktigt som att det är läge att bli vegetarian nu..Lyckost som kan köpa bra kött!

Jag har gjort äggmjölk för morgondagen..Skrattande

frejahelena
0

jag tycker att det ser riktigt bra ut! Men försök att ta bort mjölken. Det tror jag att du kommer att vinna mycket på!

Just nu försöker jag att dra ner alla mejeriprodukter för utom smör. fast ibland halkar jag dit på lite hallon och grädde. jag har bestämt att jag får äta det en gång i veckan, iallafall. Sedan är jag också svag för turkisk yoghurt men det blir också aldeles för många kalorier av det så just nu är det no, no…

Opsiees har jag aldrig testat men det ska jag nog göra i veckan. jag har bokmärkt receptet.

Det där med vikten. Förra gången jag gjorde LCHF så gick jag inte ner så mycket i kg men på måttbandet syntes det jättemycket. jag tror att det är samma nu. jag är iallafall mindre plufsig i kroppen. Jag tror nämligen att det är kolhydraterna som gör att jag samlar på mig vatten… Mitt råd är att mäta sig istället för att väga.

jag tror att det här kommer att bli jättebra! I morgon tar vi nya tag. ingen mjölk!

AnnaCecilia
0

Japp, äggmjölk imorgon!Skrattande

opsiess var inte gott i min mun..väldigt "äggigt". Hoppas du gillar det bättre, för det blir nästan som en macka. jag kommer nog att hålla mig till nötbrödet som jag älskar.

God Natt!

Maia
0

#26 Äggigt. Förstår precis.

I ett par dagar har jag gjort ett bröd på ett ägg, lite Fibrex och Fiberhusk, lite kokosflingor och sesamfrön. Och lite vatten för att det ska gå att breda ut smeten. Jag har stekt det till en stor platta i stekpannan och tagit halva till frukost och halva till kvällsmat. Det är väldigt lite kolhydrater i det och det blir ett trevligt underlag till stekt ägg, ost, skinka.

För mig leder nötbrödet ibland till överätande, men om man inte är av den typen så är det ju jättegott.

Ha en god dag Helen!

[tillbakalutat]

AnnaCecilia
0

Ska testa ditt bröd,Maia!Glad Jag håller med ang nötbrödet, det är fantastiskt gott, men inte för ofta. Provade en gång att göra det med fiberhusk istället för malda nötter, men det luktade så skumt när jag tog ut det från micron, att jag slängde det utan att smaka..det kanske funkar bättre att steka.

Maia, hur ser en dags ätande ut för dig?

Maia
0

Öh, med risk att kidnappa Helens tråd (Förlåt!), så svarar jag på detta:

Frukosten idag var nämnda bröd med hyvlat smör och ost och bra skinka. Annars blir det ofta en omelett på 2-3 ekologiska ägg stekt i kokosfett. Kanske lite ost och några msk grädde eller nån halv dl äggmjölk i kaffet.

Lunchen idag var överbliven kycklingfilé inrullad i bacon, med en stor klick med puck-ost och extra olivolja vid serveringen (man tager vad man haver).Annars blir det ofta omelett på lunchen också, ibland med lite svamp i eller purjo och Mossebergs hyvlingsbara getost som har 0,1 g kolhydrater/100 gram.

Och på eftermiddagen har jag ätit andra halvan av brödet med hyvlat smör och tre skramlade ägg på. Kanske blir det nån liten bit ost till kvällen på ett barnkalas, men just nu är jag rätt mätt.

Jag ser till att få i mig mycket vätska.

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Hej i vårsolen, vad kul att vi är några fler som peppar varandra nu! Maia, jag måste testa ditt bröd härframöver. Det låter supersmarrigt!

Min mat har gått bra hittills. Ska knappa in i min mat sedan när jag har ätit middag också.

Idag har jag varit på möte för nyföretagare. jag håller nämligen på att starta upp en egen firma för att sälja konsulttjänster i Marknadsföring och kommunikation. Spännande även om jag har så himla svårt för just det där säljmomentet: Att ringa upp företag och försöka sälja sig själv. Men man får väl bara bita i det sura äpplet och sätta igång…

Min webbsida är: www.larssoncommunication.com

Stärkt från gårdagen då jag lyckades få på mig mina nya jeans så testade jag idag en klänning som jag köpte i höstas. Supersnygg! Men det vara bara det att när jag  i julas, på ett glöggkalas, skulle ha den på mig såg det för jäkligt ut. jag såg ut som en strandad knubbsäl! Nåväl jag klämde iallafall in mig i en gördel och led kvällen igenom i min nya klänning.

Hursomhelst så har jag klänningen på mig idag och den sitter hur bra som helst. jag känner mig inte alls tjock. OK , jag är inte smal men helt ok mullig. Och det känns bra! Man är ju glad så länge man slipper känns sig som en strandad knubbsäl iallafall! :-)

min sambo påpekade också att det ser ut som om det har hänt något i kroppen. Och det har det också, även om det inte syns så mycket på vågen. jag tror att det är mycket vatten som har försvunnit. Känner mig inte alls lika uppsvullen.

Oj vilket lång inlägg….. ska skärpa mig!

Maia
0

#30 Klart du ska skriva långa inlägg, det är ju din tråd!!!

Jag känner igen det där "känner mig inte alls tjock"! Vad fint, eller hur?

Du kan också ha omfördelat och fett har ersatts av slankare muskler.

[tillbakalutat]

frejahelena
0

jamen det har ju hänt bara på knappa tre veckor sedan! Och idag fick jag en fantastisk känsla av att jag ville ut och jogga! Det är nästan så att man håller på att bli personlighetsförändrad! :-)

Imorgon knyter jag på mig joggingskorna och sticker ut på en tur. En väninna tipsade mig om att springa två lyktstolpar och gå två som lite intervallträning innan jag får upp flåset!

AnnaCecilia
0

Maya, jag tror vi båda ser dig som proffs, så det är spännande att se hur du gör!Glad Jag är imponerad av hur mycket ägg du lyckas få i dig. Jag är rädd för att tröttna om jag äter för mycket av det.

Puckost har nämnts i många trådar, hittar det inte i affären, vet inte hur den ser ut.

frejahelena, vad spännande med företaget,det gäller att vara tuff antar jag! Jag kom inte in på din webbsida, något fel?

Du måste känna dig supernöjd!! När man ser reultat på kläderna, så har det ju verkligen hänt något!SkrattandeHur mycket ska du ner? Jag tycker det låter lovande redan nu!

Själv har jag druckit kaffe med äggmjölk hela dagen.Så jag känner mig jättenöjd! Ska knappa in dagens mat om en stund, blir spännande..

AnnaCecilia
0

Det var inte ett dugg kul…Rynkar på näsan fattar inte vad som gått snett, ungefär samma siffror som igår, fast jag inte druckit mjölk och ätit jättebra, trodde jag..men det blir nya tag på lördag. Skall till malmö tors-lörd på roligheter.Glad

frejahelena
0

Puckost hittar jag inte heller. Har varit och letat i sex olika affärer….

Idag ser mina värden ut så här:

Kcal 1100

proteiner: 73

kolhydrater: 1

fett 85

Jag har ätit två mål äggmjölk och ett mål med två kycklingspett, Hummus och några salladsblad. tre skivor rökt skinka.

kalorimängden ät lite låg men jag håller mig mätt iallafall. Imorgon ska jag försöka öka upp den till 1500 iallafall.

Ägg går det åt i massor hemma hos mig. Just nu äter jag sex st om dagen.

Må gott alla och god natt!

Maia
0

Ja, det var nog lite väl lite det. Hoppas det blev bättre idag Cool

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Halloj, ja det går bättre och bättre men idag fick vi hem vår fruktlåda och jag kunde bara inte låta bli utan petade i mig fem vindruvor. Det var så himla sött och gott och om jag inte hade haft en tillfällig karaktär av stål så hade hela asken åkt i magen…. jag klarade mig med en dagsranson på 5g kolhydrater iallafall. tur!

Dagen såg ut så här:

Kcal 1500

proteiner 58

Fett 135

jag vägde mig i dag på morgonen och har inte gått ner ett enda gram sedan förra veckan MEN min 14 åriga dotter satt och tittade på mig och sedan sa hon "mamma, hur mycket har du gått ner egentligen?" … Ja, någonting har iallafall hänt även om det inte syns på vågen. kanske börjar det att hända mer på vågen om jag får i mig lite mer Kcal?

Imorgon kommer det att bli en prövningarnas dag. jag ska nämligen åka hem till en kompis som har flyttat ut på landet. Kommer att vara där hela dagen och naturligtvis bli bjuden på mat…  mmm jag har sagt att jag inte äter kolhydrater och sedan får vi väl se hur det blir med det. -för du äter väl iallafall färsk ananas? var det sista hon sa innan vi lade på luren.

jag har bestämt mig för att ta det som ett prov och se vad som händer i kroppen. Ska väga mig inan jag åker och se om det händer något med vikten. För naturligtvis kan jag ju inte sitta där och peta i maten. Sådana här situationer är svåra att tackla, tycker jag.

Ja sånt är livet? Hur går det för Maia och AnnaCecilia? Och alla andra?

frejahelena
0

Oj det blev riktiga utsvävningar igår… gick och lade mig med ont i magen och äckelpäckelkänsla. Men idag är jag back on track fast det tog emot imorse när jag skulle göra min äggmjölk. Slogs mot tanken att ge upp och istället sätta mig och äta en god macka och havregrynsgröt med lingon men jag lyckades stå imot och tyckte att äggmjölken var en helt okej frukost. Hur som helst så lärde jag mig: Börjar man äta kolhydrater så triggar det viljan att proppa i sig onyttigheter. Att överäta!

Som sagt, idag en ny dag och nya tag.

AnnaCecilia
0

Hej på er!

jag har som sagt varit i Malmö i helgen,tyvärr med rejäla utsvävningar..Fast det är rätt kul hur kosten "rotar sig" i medvetandet. Jag har egentligen inte inte fuskat något på 10 v.(bortsett från att jag äter för mycket kolhydrater i mjölk o grönsaker)

Det gick åt otroligt mycket energi att bestämma om jag skulle äta det underbara frukostbrödet eller inte(drömde om det på morgonen inan jag vaknade..)Så knasig man är!GladDet slutade med att jag åt ALLT jag saknat dessa veckor…hela dagen igår..

Ja, ja, det får bli nya tag! Idag har det funkat som vanligt, utan sug efter mer så jag ska kämpa på!

Jag funderar på om du är inne på rätt spår frejahelena! Det verkar som att du får så bra resultat. Kan det vara så att man ska hålla nere det totala kaloriintaget för att gå ner i vikt?

Jag får bara känslan av att om man inte har så stor övervikt så är det svårare att gå ner om man äter för mycket?

Jag kanske är fel ute, men jag grunnar otroligt mycket på vilken metod som funkar bäst..man vill ju så gärna få ett resultat!

Maia
0

Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Heja på!

[tillbakalutat]

frejahelena
0

ja jag funderar också över vilken metod som passar mig bäst… Sitter just nu och äter på ett äpple!

Igår funkade allt jättebra men så idag så kände jag mig så himla tveksam om det här verkligen är rätt. Fast jag har ju mått jättebra  hela tiden medan jag äter LCHF men så börjar jag diskutera med mg själv att det verkar så dumt att inte få äta grönsaker och frukt. Jag är ju egentligen inte en jättestor köttfantast.

Medan jag skriver det här tänker jag att vad sjutton, jag kör ett tag till! Äggmjölk imorgon igen alltså!

Idag har jag ätit: havregrynsgröt och mjölk till sen frukost. en apelsin och ett äpple. jag hade planerat för en grekisk sallad ikväll men nu får det väl bli något annat istället…

Ni andra här på forumet, blir ni aldrig någonsin tveksamma?

AnnaCecilia, Jag tror inte att det är optimalt att ligga så lågt kalorimässigt som jag gjorde i förra veckan. Jag snarare gick upp 4 hg än ned. Jag tror att man iallafall ska ligga på minst 1500. Och sedan så lågt som möjligt med kolhydraterna.

AnnaCecilia
0

Jag tänker precis likadant..man vill ju inte vara negativ, men jag har haft stora funderingar om det verkligen är rätt att inte äta "fräsch" mat som frukt o grönt.

Jag har ätit ganska mycket grönsaker ändå..I början gick jag ner ½ kg i veckan, och då åt jag massor med grönsaker i rent oförstånd. Men jag har stramat åt intaget allt eftersom. Jag vet inte om jag ska luta mer åt GI, men jag har svårt att släppa LCHF..Jag ska också prova ett tag till…Glad

frejahelena
0

Nu har jag bestämt mig för att köra en lite liberalare variant av LCHF. Tänkte tillåta mig att äta mer grönsaker och någon frukt per dag. Dessutom äter jag havregrynsgröt på morgonen.

Mitt mål är ändå att mitt totala intag av kolhydrater ska vara mindre än fett och protein tillsammans.

jag ska testa denna variant några veckor för att se vad som händer med vikten.

Min målsättning är:

Inget socker, vitt mjöl, pasta eller processad mat etc

Tre måltider per dag. Protein & fett varje måltid.

försöka få i mig så mycket IFD mat (Sanna Ehdin) som möjligt.

Inte vara fettskrämd.

jag kommer ändå att tassa omkring här på forumet och hämta inspiration och kanske ta en period av striktare LCHF då och då….. lycka till alla!

Maia
0

Hur har det gått?

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Halloj Maia, vad kul! Jo det går väl så där. Det där med oprocessad mat, inget socker, vitt mjöl har funkat bra.

Dessutom så har jag fyllt upp min frys med Jättefint ekologiskt nöt och griskött (26kg!). Ungarna får inte plats med sin glass i frysen längre.

Det där är den "braiga" sidan av mig men sedan så har jag den andra sidan, den mindre bra sidan.  Jag är så himla ätstörd. Det där det där missbrukarbeteendet som jag tidigare har varit inne på. Tack och lov gäller det inte tyngre droger som knark, alkohol och tobak… MEN godis! Om jag bara tillåter mig att ta en liten bit någon gång så helt plötsligt har mängden godis accelererat till ett ganska så stort intag varje dag. Förvisso ekologiskt och rättvisemärkt men inte gör det midjemåttet mindre.

Jo just nu är läget därför camebridge för att raskt gå ner några kg och sedan så blir det LCHF igen. Jag kan tycka att det är så himla träkigt att man inte kan klara av att äta lite av allt i måttliga mängder. Jag noterade nu de sista veckorna när jag inte har tänkt LCHF att jag äter väldigt lite, speciellt proteiner. Och jag tror att det är det som är boven, för lite proteiner på bekostnad av alldeles för mycket kolhydrater.

maia ochalla andra,  det är kul att vara här inne på forumet ibland och titta till er! Alltid lika trevligt! Jag är snart tillbaka med äggmjölken i högsta hugg!