Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3012 ggr
niloss
0

topphälsa

Satt o bläddrade i nyaste topphälsa o där på en sida dyker vår "vän" fredrik paulun upp,under rubriken "nya rön om näring o hälsa" jag undrar om detta är ett okunnigt påhopp eller vad??

"Skörare skelett med LCHF"

"Ditt skelett riskerar att kalkas ur, det blir skört och du drabbas lättare av benbrott om du äter LCHF under en lång tid, visar en studie."

Vidare står det oxå att, vilket ju va bra att kosten visat på minsakt antal anfall hos epileptiska barn.

Men jag undrar hur detta kan va sant, vi äter ju massor av kalkrik mat ju. Nån som har nån teori??

nobban7
0

Säger han nåt mer om vilken studie som visar det?

ebet
0

Min 'teori' är att han her fel helt enkelt. Det vore ju inte första gången Skrattande Vi äter ju ingen spannmål, vilket hindrar Dvitamin upptag, vi äter så bra för övrigt som inga andra 'dieter'. Blir man av med så många sjukdomar och krämpor, ja, det måste ju vara livsfarligt, det kan ju inte vara hälsosamt att må så bra och slippa mediciner….

niloss
0

han skriver att ketonerna försurar blodet så kroppen så att kroppen jobar hårt på att upprätthålla phvärdet o därför tar kalcium från skelettet för att väga upp…..

#1 nej hann skriver inget om vilken studie det gäller

Ulf-S
0

Bara blaj. Paulun gör sitt bästa för att svartmåla lågkolhydratkost, men han gör det genom att dra väldigt drastiska och långtgående slutsatser av mer eller mindre obskyra studier. Rena rama skrivbordsspekulationerna.

Hans påståenden håller inte om man kastar ett öga på verkligheten.

dufva
0

Jaså, han fortsätter att baktala oss Förvånad

Jag trodde vi hade en "vapenvila" med Paulun om än en skör sådan.

Undrar om intevjun är nygjord eller gammal skåpmat?

nenna31
0

Han var på -Efter tio i 4.an igår morse 16/4-09……

http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9017

Här är en länk….han var med ca en timme in i programmat…..

kika på det ….vill gärna höra kommentarer……

nenna31

Zepp
0

Jag tycker det är lite tråkigt med den här onödiga munhuggningen med Paulun för det är knappast han som är vår motståndare!

Har har för övrigt en hel del bra tankar om mat och kolhydrater och det han rekomenderar är nog egentligen det som skulle rekomenderas som en kost för den friska befolkningen.

Ja jag känner igen det där från en gammal artikel.. och anledningen  till den var nog mest att han var tvungen att staka ut någon skiljelinje mellan GI och LCHF.

Sen att han har bottenskrapat alla vertenskapliga forum för att hitta någon förklaring till varför hans kost är bättre än LCHF får stå för honom.

Sen det där med sura ketonkroppar.. om nu sura metaboliter bildas i kroppen, var tar då baserna vägen som togs bort.. jo dom finns antagligen kvar i kroppen.

Som exempel så tar jag hur magsyra bildas i kroppen och vad som händer med basen!

"Det mest extrema pH hos människan finns i de organ, parietalceller (1), som producerar magsäckens saltsyra. Med hjälp av en energikrävande protonpump höjs den syrabildande jonkoncentrationen från blodets nära neutrala nivå till pH = 0.8, i storleksordningen 3000000 (3 miljoner) gånger! Råmaterial för denna process är salt (NaCl), vatten (H2O) och koldioxid(CO2). För att balansera den processen kommer samtidigt  alkaliskt bikarbonat att utsöndras i blodomloppet och höjer dess pH, på engelska kallas det "alkaline tide"(2), en "alkalisk/basisk våg". Detta bikarbonat är lätt alkaliskt, men ur kemisk synvinkel så motbalanserar det syrabildningen."

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/f%C3%B6r_n%C3%B6rdar_kroppens_ph

Artikeln som Erik skrivit handlar om kroppens PH!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.