Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7762 ggr
rullz
1

Är det dumt med köttfärs..

Ja, en ganska dum fråga, men är det dåligt/farligt/dumt att äta köttfärs till middag varje dag?

Ulf-S
0

Nej.

rullz
0

Bra.

Tilda-T
0

Bra svar kan bara instämma, långa tider när jag inte har nån lust att hålla på med matlagning är köttfärsen min räddningsplanka!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

rullz
0

Ja, det är ju rätt snabblagat och billigt.

Är det inte mycket nitrit i köttfärs?

mikaelj
0

Ingen nitrit i köttfärs. Du tänker på chark.

Zepp
0

Det fina med alla färskvaror är att de inte innehåller några onaturliga tillsatser som tex Nitrit!

"Natriumnitrit, NaNO2, används för bevarande kött eftersom det hämmar bakterietillväxt och att de genom reaktion med myoglobinet i köttet ger det den önskade mörkröda färgen. Eftersom nitrit är giftigt; dödlig dos för människor är cirka 22 mg per kg kroppsvikt, så är max tillåtna nitritinnehåll i köttprodukter 200 ppm (i USA).

Nitrit kan hämma syreupptagning hos små barn."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrit

Nitrit finns i framförallt charkuterier och andra halvfabikat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rullz
0

Måste ha missuppfattat isåfall. Tror jag sett någon skriva att kött endast är rött om det är nitrit i, att det annars är grått, tog förgivet att köttfärs också var kött :P

niloss
0

#7 detta brukar väl gälla typ rimmad skinka, rätta mej om jag har fel. men egen rimmad skinka förblir grå i köttet men den färdigrimmade innehåller nitrit o då blir köttet rödare, samma gäller sidfläsk tror jag

Zepp
0

Färskt kött innehåller inte Nitrit som sagt men väl charkuterier och dessa är betydligt rödare än motsvarande färkvara!

Nötkött kan väl i viss mån betraktas som rött, eller iallafall så kallas detta för "Rött kött"!

Men rött.. ja med lite god vilja så men annars så är det väl något mellan grårött till brunt, beroende på mest hur det är förpackat med eller utan syre och sånt!

Zepp
0

Okej jag får ge mig det finns rött kött!!

"Köttets färg

Köttets färg beror både på mängden pigment och på muskelstrukturen.

Den röda färgen kommer från pigmentet myoglobin

och färgen beror på mängden myoglobin och på dess

kemiska form. Mängden myoglobin varierar med djurart, ras,

ålder och typ av muskel och generellt kan man säga att en

högre halt ger rödare/mörkare kött.

När färgen skiftar inom en och samma skiva, som t.ex.

lövbiff som kan vara brun mellan skivorna, eller i ett tråg med

köttfärs där man kan se bruna fläckar i färsen, beror det på

att den kemiska formen på pigmentet har förändrats. Färgen

beror både på hur länge köttet lagrats och på syretillgången

(figur 4). När tillgången på syre är hög, såsom i luft, binds

syret till pigmentet, och vi får den klarröda attraktiva färgen.

I vakuumförpackningar finns däremot inget syre alls och då

blir färgen mer purpurröd. Det som händer i köttfärs eller i

förpackningar med lövbiff är att syretrycket är lågt men inte

noll, vilket medför att pigmentet lätt oxiderar och får den

bruna färgen. Detta inträffar också när köttet lagrats länge

och sker då även vid tillgång på syre. Färgen kan alltså vara

brunaktig utan att köttet för den skull är ankommet.

Man kan mäta färg objektivt med instrument, eftersom det

annars är svårt att beskriva färg. Vi har använt ett instrument

från Minolta, som också används av exempelvis färghandlare

för att blanda exakta färgnyanser. Färgen kan beskrivas

genom parametrarna ljushet, rödhet och gulhet. För nötkött

är framförallt rödheten av betydelse."

http://www-nlfak.slu.se/faktajordbruk/pdf06/Jo06-02.pd

f

matsmurfen
1

Helt otroligt att man kan motivera användningen av nitrit med att färgen blir mer tilltalande för kunden!

Jag tror verkligen inte den rödare färgen är ett "kundkrav"!  Det är en dimmridå för att dölja hämmningen av bakteritillväxten = längre hållbarhet!

Denna kommentar har tagits bort.
mumsan
0

#10 Vi köpte nötfärs av en bonde och även styckat kött. Vi tyckte att färsen smakade annorlunda lite konstigt och nästan lite syrlig. Den var som du beskrev en hel del mörk i mitten av påsen och nertill. Varje påse innehöll ca. 5kg färs. Tyckte det verkade konstigt. Vi köpte tidigare av en annan och då var färsen friskare och godare i smaken, även köttet. Färgen var oxå rödare, inget grått/brunt.

Djuren de slakatde vid första tillfället sägs vara äldre. det kan ju stämma men borde inte köttet/färsen vara lika frisk i smaken när den är nymald? Varifrån kommer den lite syrliga smaken i färsen och lite mera konstiga i köttet? Är det luften/syret som har gjort det eller är köttet, färsen för gammal?Obestämd

Vi har sparat färsen och ska byta ut den. Hoppas nu att den är godare.

Framöver blir det bara "fint "kött!Flört

Zepp
0

Det är som du säger att färs/kött som lagras utan syre får en annan färg smak, men vad jag läst så om man luftar den lite så skall den sedan återta sin friska något rödare färg och sin angenämare lukt!

Frågan är hur nymald färsen var, och så länge färsen smakar o luktar bra så är den ätbar!

Tex så är den centralförpackade köttfärsen som finns numera i alla större affärer, ligger i ren syrgas, både för att bakterier inte gillar detta och för att köttet blir rödare och hållbarheten blir längre!

Tyvär väljer folk som får välja mellan två produkter varav den ene är röd av nitrit den som är rödare!

Detta gäller inte LCHFare som alltid läser på innhållsförteckningen!

mumsan
0

Nehej! Den blev inte friskare av att luftas. Tyvärr!