Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3068 ggr
enor
0

Äter för mycket!

Jag äter för mycket hela tiden. Om jag bara äter det som är angivet så är jag fortfarande jätte hungrig. Vad ska jag göra?

[Pennylane1]
0

vad menar du med om du bara äter det som är angivet? Ät tills du är mätt, det finns inga restriktioner! Bara av kolhydrater. Fett mättar, ät mycket !

Wildrat
0

Gissar att du nyss börjat? Man blir ofta väldigt hungrig i början men det lugnar ner sig efter ett tag. Som Pennylane sa, de enda fasta restriktionerna är på kolhydrater, protein och fett är svårt att äta för mycket av.

enor
0

Men jag menar att jag äter förstora portioner. jag får ju bara äta 100 gr protein per måltid och det blir jag inte mätt på.

Greddelin
0

Av 100 gr kött är endast 20% protein!

Anninni
0

100 g protein motsvarar 500 g kött

blir du inte mätt på det eller menar du att du äter 100 g kött???

Zepp
0

Vill bara kolla så du inte missat något.. 100 gram protein blir 500 gram kött eller 660 gram fisk.. det tycker jag blir en rejäl måtid!?

Kött innehåller typiskt 20% protein!

Dessutom om du skall hålla kvoten P80, L20, C5 så blir det åtskilliga hundra gram smör och något hundra gram grösaker!

Blir en måltid på äver ett kilo mat.. blir du inte mätt av det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

enor
0

Jag äter bara 100 gr kött per måltid. Jag har missuppfattat allt då.

Zepp
0

1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, är vad man menar ett minimum för att bibehålla muskler och annat som byggs av protein!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Förutom proteinet, som finns i kött, fisk, fågel, ägg, ost, keso m m så är det viktigt att du äter fett. Fett gör dig mättare. Smör, kokosfett..

Vet inte hur många ggr per dygn du äter, men om vi antar att du äter tre större mål mat per dag, så kan du äta en rejäl kött- eller fiskbit, det är inte så himla noga hur stor - som de andra skriver - ät dig mätt. 

Till det äter du extra fett, t ex smör, beasås, fet creme fraishe, ailoli, grädde (förutom det fettet som finns naturligt i köttet/fisken alltså). Du kan även lägga till endel grönsaker, såna som växter ovan jord (inte rotfrukter). De grönsaker som växter ovan jord innehåller liten mängd kh.

Med dessa "tillbehör" till köttet blir du mättare - Särskilt fettet gör dig mycker mer nöjd, har med hormoner och kroppskemi att göra. Vill man gå ner i vikt kan man behöva begränsa mejeriprodukterna, men smör kan du alltid äta!!

Fråga mer om du tycker vi är otydliga.

Lycka till!

bazz
0

Läs gärna vanliga frågor & svar uppe i vänstermarginalen.

Kostdoktorn har också mycket bra info till nybörjare. Likaså Dr Dahlqvist.

Det här med gram protein och gram kött en rättså vanlig missuppfattning hos nybörjare så det var bra att du frågade! Klart man ska äta tills man blir mätt! Annars blir det ju ohållbart i längden.

Wildrat
0

Om du använder MinMat (innan för planering eller efter för kontroll) så är det lättare att se hur mycket du i verkligheten äter av protein, fett resp. kolhydrater…

Det ska då vara ungefär de här siffrorna: 0-30g kolhydrater, 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt och till sist minst lika mycket fett som kolhydraterna och proteinet tillsammans. Proteinmängden men framför allt fettmängden kan du öka om du är hungrig.

Fördelningen (cirkeldiagrammet) blir ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett…

Medlem
0

Jag vet inte var jag läste det att om man t. ex vill väga 60 kg så skall man äta 60 gram protein/dag, tja säg nötkött då blir det väl 300 gram? Jag är kanske ute och cyklar, hoppas nån rättar mig.

dufva
0

#12 Japp så är det.

Grundregeln är som sagt

Ät tills ni är mättaSkrattande

Man behöver inte fundera så mycket på mängden i början bara på proportionerna i kosten.

Medlem
0

#13 Ja det är nog nybörjarna som skall tänka på det, men sedan när viktminskningen uteblir då kommer man kanske att tänka på hur mycket man stoppar i sig i fortsättningen.

kilotina
0

Jamen se där lärde jag mig något nytt om hur mycket proteiner en köttbit innehåller. Jag har också tänkt helt fel men ätit på i alla fall tills jag är mätt. Men det är ju intressant att lära sig, utifall att man måste börja tänka tillTungan ute.

Tack för hjälpen alla.

[Pennylane1]
0

#12 fast det är väl inte riktigt sant för det är 1-1.5 gram MINST per kilo (önskad vikt)

Medlem
0

#16 Det är väl samma sak, för den som vill väga 60 behöver 60 gram protein eller har jag missuppfattat något?