Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 3614 ggr
birgitta-33
0

För mycket fett?

Går man inte ner i vikt om man inte äter speciellt mycket fett. Räcker det med att steka i smör och att tillsätta lite grädde med t.ex yougert eller creme fraice. Måste man älägga till en smörklick o.s.v

Karin20
0

Om du tar bort kolhydraterna måste du ersätta det med något, och detta något är inte protein. Det äter vi som förut. Alltså blir det med fett kolhydraterna måste ersättas.

Gör du inte det utsätter du kroppen för svält och det gör att man ställer om till sparlåga, ämnesomsättningen sjunker och musklerna minskar.

Ät fett istället alltså och om du inte gillar synen av det, så göm det i såser och röror. Grädde och creme fraiche är bra, yoghurt är inte särskilt fett. Om du inte tål mejerivaror är det faktiskt smör som gäller, eller kokosfett.

Sen vänjer man sig även med synen. Jag tycker t ex att vitlökssmör ser gott ut.

//Karin

Zepp
0

Och jag kan tillägga att energin i fett är mer än dubbelt mot kolhydrater så det behöver inte se så mycket ut på tallriken!

Dessutom så kommer kolhydraterna i någon förpackning typ potatis som typiskt innehåller 16% kolhydrater, medans fett som regel oftast är mer procent utav i produkterna man använder.

Smör 80% fett, grädde 40% fett osv, osv.

Blir du osäker på om du äter för lite eller för mycket så använd dig av Minmat några gånger så får du koll på helheten!

http://www.minmat.net/counter.php

Sen kan man som regel sluta registrera det blir en vana.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

birgitta-33
0

Tack för ert stöd! Det känns skönt att få råd av er som har mer erfarenhet

frukaos
0

Det jag undrar över hur man vet att inte äter för mycket fett. Jag håller mig under 5% kolhydrater men hur mycket fett ska det vara?

nobban7
0

#4 Ät tills du känner dig mätt/nöjd/ohungrig. Det fett inte kroppen vill ha kommer ut där bakSkrattande

Zepp
0

Tanken är att med låga Insulinivåer så är det svårt att lgra fett och utan kolhydraternas aptithöjande effekt så brukar hunger/mättnads regleringen fungera och man äter inte mer än vad man behöver!

Pröva att äta för mycket fett.. antagligen blir du illamående innan du fyllt magsäcken.

Fast jag förstår att man kan vara orolig.. använd MINMAT några gåner så ser du!

Äter du för mycket fett så tar kroppen inte av fettreserven.. det är väl det som oroar dig??

http://www.minmat.net/counter.php

Branneli
0

Väga allt intag,,,,verkar besvärligt…..Undrar om det är nödvändigtObestämd

Zepp
0

Bara om man undrar.. fast det går lika bra att uppskatta.. som regel står vikt o sånt på förpackningarna!

Det kan ju vara lite ovant för en del som kommer från Lightvärlden!

Men om man steker fett kött i lite smör och sen tar upp köttet samt slår lite grädde i pannan o sjuder det till en sås så skall det vara lagom!

frukaos
0

Jag kommer inte från Lightvärlden utan har helt enkelt slutat med kolhydraterna. Gick ner nästan 3 kilo första veckan och ligger på ca 1 kilo/vecka nu. Känner mig rätt nöjd med den "farten" men har säkert 20 kilo att ta bort så visst önskar man att det vore 2 kilo istället.

Har alltid gillat ost, bacon, feta såser mm så detär inget problem förmig att käka fett ;)

Tack för svaren…

Zepp
0

Då kanske du skulle göra ett besök på MINMAT bara för att se vad det är som gör att du hamnat rätt.. men bara av nyfikenhet då!

Fast egentligen så är allt ganska enkelt effter någon tids tillvänjning.

Så länge man håller ner kolisarna och äter sig nöjd på kött o fett så blir det automatiskt att man står sig rätt länge!