Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 665 ggr
odezza
0

Uppsala Nya Tidning

En artikel i Uppsala Nya Tidning (UNT) har orsakat en livlig diskussion…

Tipset fick jag förståss från Annika D:s blogg!

länk till artikeln

länk till kommentarerna

Man läser kommentarerna nerifrån… 

(sorry Margareta, jag kunde inte avhålla  mig från att gå in och kommentera där, och var tvungen att använda mitt namn…)

"still lost in space and time"

Margareta
0

OJ OJ OJ

Man inser när man läser kommentarerna att det är lång väg kvar innan upplysningen om vad som gör folk tjocka nått fram till allmänheten. Suck, det är lätt att bli uppgiven

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Det är lång väg kvar, helt klart, detta är en början. Men det finns massa folk som sväljer lågfett och nyckelhålsmärkningen och letar efter mat utan fett. Jag letar tvärtom, men ibland är det svårt att hitta.

magma
0

Nu har jag läst igenom alla kommentarer, och jag instämmer med Margareta- det är lätt att bli uppgiven. Det kommer dö många i Sverige (och världen) som ätit enligt alla fettskrämda rekommendationer, innan en tydlig vändning sker i människors inställning till kost- och till fetma.

JohanW
0

Oj då.. Jag petade in en kommentar där med lite referenser för ett par dagar sen, men tydligen har mycket hänt sedan dess ;) Tänkte mest informera, orkar nog inte argumentera!

Margareta
0

Det känns lite roligt att läsa kommentarer av en namne!!!
Tack och lov tycker vi så lika hon och jag att jag kan skriva under på vartenda ord (Det är alltså inte jag som är Margareta i artikeln)

Skaldeman
0

Jag skrev ett vänligt inlägg om dietisternas roll, men det blev tydligen refuserat. Sanningen sitter alltid trångt. Men dietisternas näringsteologi refuserar man inte… Sten Sture

odezza
0

#5 Skrattande

"still lost in space and time"

agnetasch
0

Dietister går efter Svensk näringsrekommendation,de är inte elaka på egen hand.Men det finns de dietister som kan strida för en sak om de anser den mödan värd.
I början av 2000-talet fanns det en dietist inom SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset)som ville typ GI-anpassa diabeteskosten.Det var ett himla hallå om detta,det var ju inte politiskt korrekt just då,men faktiskt , diabetesmatsedeln ändrades.Det kan hända mirakel,det tar bara lite tid.GI är ju i alla fall ett steg på vägen.

Skaldeman
0

Jag har kontakt med minst hundra svenska läkare och det tillkommer någon i mina nätverk varje vecka. Jag har inte kontakt med en enda dietist. Det går helt enkelt inte att förena biokemi med dietistteologi.

Sten Sture

agnetasch
0

Men dietisterna har biokemi i sin utbildning.När glömde dom den?Svar:När läkarna sa till dom vad de skulle säga o göra(annars blir ditt förordnande inte förlängt)Det är inte alla läkare som är öppna för nya rön.Var tacksam för dom du hittat.

Skaldeman
0

Det du säger stämmer inte med min erfarenhet. Samtliga läkare som försöker ge sina patienter hälsoråd blir motarbetade av dietisterna (som definitivt inte kan någon biokemi). Jag gissar att dietisterna läst Näringslära för högskolan som är ett rent skämtdokument. Dietister är generellt fettskrämda, de tror att kolhydrater är nödvändiga och de har ingen aning om att det finns en hormonellt styrd viktminskning.

Sten Sture

Margareta
0

Precis det Du just skrev om dietister fick jag höra av just en dietist i veckan och hon avslutade med "och jag är FAKTISKT utbildad…" (till skillnad mot dig sa hon aldrig… men jag hörde det på tonfallet).

Diskussionen kom när jag påpekade att ALL mat vid ett personalmöte innehöll kolhydrater och sålunda inte gick att äta för mig (jag hade förberett mig dåligt som vanligt och överlevde tack vare en ost jag hade själv och mitt smör i kaffet…)

agnetasch
0

Sten Sture:
Det var ena taffliga läkare som inte kan stå emot dietisterna.Skämt åsido.Det du berättar säger ju hur folk upplever vad de olika yrkesgrupperna är bra på;dietisten är bra på mat o doktorn skriver ut hostmedicin eller skär bort något otäckt.
Till syvene o sist är det patienten som väljer vem han/hon vill ha kostråd av.Vill man ha ett konkret exempel behöver man inte gå längre än till mig som valt doktorn före dietisten.
Men jag gjorde inte det valet för att jag tycker illa om dietister,de är ju som den berömda budbäraren,men jag skjuter honom inte.Sten Sture,utan att ha kontakt med en enda dietist är du väl insatt i hur dessa är o fungerar.Är det andra som har berättat bekräftande skräckhistorier?
Jag har arbetat tillsammans med dietister i 34 år.Vi var inte alltid sams,långt därifrån,men jag upplevde dom inte som såna monster som du vill ha dom till.Som sagt,skjut inte budbäraren,det är högre upp du måste sätta in stöten.

Skaldeman
0

agnetasch,

jag kommer aldrig med lösa påstående. Självklart har jag diskuterat med en mängd dietister. Det har varit förspilld tid. Ett par har meddelat att jag kommer att dö inom kort på min kost, men de tycks få fel…

Dietisterna kör något som måste vara en planerad kampanj mot framsynta läkare just nu. De som tar sig för att bota diabetiker med fel metoder anmäls till olika myndigheter som hotar med inspektioner. Diabetiker ska äta bröd och potatis och kompensera med insulin. Punkt och slut. Den läkare som föreslår något annat riskerar legitimationen.

Sten Sture

agnetasch
0

Det är väl aldrig förspilld tid att få lufta sina åsikter,även om ens samtalspartner har andra åsikter.Du tyckte tiden var förspilld eftersom du inte kunde omvända dom.Jag kan trösta dig med att dietisterna säkert var ledsna för att dom inte kunde omvända dig heller.
Massor med folk röker,super,knarkar o gör en massa farliga saker.Trots detta lever dom.Bevisar det att det är nyttigt att röka,supa,osv?
Dietisternas planerade kampanj mot framsynta läkare.Jag vill nog ha fler detaljer för att bli övertygad om att en sådan sammansvärjning i en så splittrad yrkeskår är möjlig.
Diabetes är antagligen,liksom andra allvarliga sjukdomstillstånd, skyddad av någon slags försiktighetsprincip.Det ska nog mycket forskning till innan man går in o ändrar behandlingen.Men då är det ju bara att göra det;forska alltså.

magma
0

"Massor med folk röker,super,knarkar o gör en massa farliga saker.Trots detta lever dom.Bevisar det att det är nyttigt att röka,supa,osv?"

Men å andra sidan så blir deras hälsa inte "bättre och bättre dag för dag", som den berömda slagdängan går:) Inte heller förbättras deras blodvärden eller minskar deras behov av medicinering.

Skaldeman
0

Det du kommer med är blarr, agnetasch. Du kommer med en massa lösa förmodanden som bygger på ingenting. Jag försöker inte omvända dietister, men jag gillar inte när de låser fast människor i sin sjukdom, trots att det finns en enkel bot. Och jag gillar inte när de säger att jag eller mina elever kommer att dö om vi fortsätter med vår kost. Det är ingen tillfällighet när läkare över hela Sverige samtidigt rapporterar till mig att de är utsatta för trakasserier och anmälningar. Forskningen om diabetes finns. Och de praktiska erfarenheterna också. Jag har själv botat en massa diabetiker (typ 2) utan att ens försöka. Men nästan alla mina elever får en massa problem på sina diabetsmottagningar när de måste trappa ner medicinen. En del hotas med avstängning om de inte återgår till att äta socker och ta insulin. Folk som äter sig friska på egen hand är det största hot en dietist kan tänka sig. Sten Sture

agnetasch
0

magma:
"Massor med folk röker,super,knarkar o gör en massa farliga saker.Trots detta lever dom.Bevisar det att det är nyttigt att röka,supa,osv?"
Detta var bara något provocerande jag slängde ur mig.Kul att någon tände.Var är grabbarna?

agnetasch
0

Sten Sture:
Jag antar att jag inte får svara på ditt inlägg.
Mvh
Lakejen

magma
0

Det var väl östrogenet som snedtände…:O) Varför "slänger man bara" ur sig saker, för att få en het debatt? Synd.

agnetasch
0

För att det är roligt med en het debatt.Men smaken är som baken….