Spenatplättar- Jippiii!
Detta blev över förväntan! Spenatplättar brukar även barn som inte gillar spenat äta. Jag älskar det!
2 ägg
4 msk fiberhusk
2 dl grädde
2 dl vatten
1 dl mjölk
salt (+ aning riven muskot om man gillar det)
ca 100-150 gram hackad spenat
Tina först spenaten och krama ur det mesta av vattnet. Blanda allting och låt svälla en stund. Jag gräddade i plättlagg, knepigt att vända, men med två smala stekspadar gick det bra. Avnjutes med bara smör.
Jag skall också prova att äta dem med t ex rökt lax och CF, eller rom, räkor mm mm.
Nu måste jag gå och äta mer!!
Låter gott. Var köper man fiberhusk?
På hälsokosten - dyrt var det, men sväller upp så det blir rätt drygt ändå. Inte samma som Husk för det innehåller kolhydrater.
Men vad gott det låter! Jag älskar spenat - i alla former. Så, jättetack för spenatplättarna! Jippiii säger jag med :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
husk innehåller väl inga kolhydrater! OCh det är samma sak det är bara grovleken som skiljer!
Lindroos husk
Deklaration av näringsvärdet.
Näringsvärde: Per 100 g
Protein 1,5 g
Fett 0,6 g
-varav mättade fettsyror 0,1 g
Kolhydrater 0,0 g
-varav sockerarter 0,0 g
Kostfibrer 85,0 g
Natrium 0,08 g
Energivärde 50 kJ / 10 kcal
Tack för receptet! Jag börjar att bli lite trött på spenatsoppa
så pättar låter spännande till morgondagdens lunch.
#4 Sorry, det sade de på min hälsokost!
Men den malda fiberhusken är bättre att baka med ändå, väl? Dyrt som sjutton MEN nu har jag hittat var man skall leta på livsmedelshyllorna. Bland glutenfria produkter. Min hälsokost tar 41,50 för 100 gram. Coop 47,50 för 300 gram. Det är skillnad,det. Fanns även på Ica Maxi 100 gram för 23,50. Det är bara att be er handlare ta hem.
Sist jag gjorde spenatplättar hade jag för lite fiberhusk kvar så jag kompletterade med finhackade solrosfrön. Blev knaprigt och gott.
jag bakar med husk har köpt fiberhusk en gång men jag tyckte inte det var bättre…
Går det att göra utan fiberhusk?
Jag har inte vågat äta så mycket fibrer sen jag gick över till LCHF (tror jag, har faktiskt inte kollat innehållet i grönsakerna som jag ätit).. vet inte om min mage klarar det.
Fiberhusken gör ju att smeten sväller upp väldigt mycket, men som sagt att komplettera med solros gick ju bra (se nr #7).
Finmald mandel kanske kan funka ihop med det om du kan äta det. Det måste bli en någorlunda sammanhållen smet om man skall kunna vända dem i laggen.
du får väl testa…

Fiberhusk är bra, men har man känsliga mage får man nog vara lite försiktig blev jag varse om efter att ha bakat fiberhuskbröd…usch vad ont i magen jag fick!
Spenatplättar låter mums! Får ta och testa någon dag. Men jag tar nog mindre fiberhusk, 4 msk låter som ganska mkt, det sväller ju rätt rejält.