Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3035 ggr
JAUS
0

Fett minskar C-vitaminets effekt?

Fett gör C-vitamin mindre nyttigt

Edit. Ändrade rubriken

rifla
0

ja kanske det, blåbär är ju nyttiga antioxidanter men ihop med mjölkprodukter minskar uptaget.

JAUS
0

Apropå blåbär så märkte jag att de innehåller förvånansvärt lite c-vitamin. Det är nog bäst att blanda olika bär för att få optimalt intag av vtaminer.

Aniara4
0

#1 Men är det fettet som orsakar det eller nåt annat i mjölkprodukterna? Vad händer om man äter hallon med smör? (Rent hypotetiskt - det låter inte så gott!)

rifla
0

#3 vet ej men jag tror det är mjölkkulturens bakterier. så äta dom oberoende av varandra ger väl mera..men gott är det med grädde på blåbären..

Isa56
0

För några år sedan berättade dietisten för mig, att kroppen kan inte ta upp järnet i jordgubbarna om man åt dem med vispgrädde och socker. Borde ju gälla för andra bär också.

Låter intressant (men inte gott) smör till hallon hmObestämd

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

JAUS
0

Jag vaknade idag med en lättare förkylning och jag antar att jag har C-vitaminbrist då jag inte tar det som tillskott och äter väldigt lite grönsaker. Jag åt en näve tinade hallon på tom mage till frukost och ska nu äta kokta ägg och vitlöksmör för att se om jag mår bättre sen.

Pasi
0

Grmf, människan är inte gjord för att stoppa i sig massa nitrit från första början. Blir lite konstigt då de nu alltså skall propagera för att man skall minska fettintaget för att inte bli så sjuk av den processade maten…inte en minskning av nitriten, eller!?

Jag hittade ju nåt mötesprotocol på nätet (ganska länge sedan), från SLV, där de diskuterat bekymmret med att folk åt mer nitrit än den gräns som de satt upp för maxintag (för att inte få allt för mycket skador). Lösningen de kom fram till var att höja gränsen, inte minska mängden tillsats.

gluffgluff
0

Någon som har en länk till själva studien? Hittar den inte. I BBC News rapportering står det att de "lade till fett till mixen".

Var det mestadels lättoxiderade fleromättade fettsyror, så att C-vitaminet inte räckte för att motverka oxideringen av dem och att motverka nitritets skadeverkningar? Skulle vara intressant att veta.

Wildrat
0

#5 Kalciumet i grädden/mjölken hindrar järnupptaget. Därför rekommenderas man dricka juice till spenat och blodpudding (c-vitamin hjälper järnupptaget), inte mjölk.

Granville
0

Det är mjölkproteinet som binder antioxidanterna i blåbär enligt http://www.naturalnews.com/025516.html, inte fettet alltså.

hellah
0

Är det kalciumet, mjölkproteinet eller fettet (vilket fett?) eller allihop som motverkar C-vitaminet? Någon som kan reda ut?

Får väl sluta med favoritmellanmålet :vispgrädde med vinbär.

[Pennylane1]
0

äh ta C-vitamin vid nåt annat tillfälle! Också  alltså… inte behöver du väl sluta med det för det!