Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1636 ggr
cream1
0

Mjölksocker som silas bort??

Hej hopp!

I min matlagning ingår nästan alltid creme fraiche, vilket gör att ekonomin tar stryk i längden. Kan använda upp en 5 deciliters-burk på en enda dag (uppdelat i tre omgångar)!

Jag hade hört att om man filtrerar naturell youhurt så blir det lika tjockt och krämigt som cremefraiche och testade detta. Det var inte lika gott som cremefraiche men ändå godkänt. Men det innehåller mer mjölksocker per 100 g och dessutom går det åt mer eftersom vätskan silas bort. Men det jag undrar om någon vet är: Det som silas bort, är det en del av mjölksockret? Det vore ju toppen isåfall eftersom det ändå hälls bort! Och så blir det mkt billigare att göra egen "cremefraiche".

Tacksam för svar!

Maia
0

Du skulle kunna använda 10%ig turkisk yoghurt som finns i stora hinkar för en sisådär 15 spänn i billiga affärer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

dufva
0

Jo, det är en hel del mjölksocker i det som silas bort (vasslen) men då minskar ju också mängden..

Så jag undrar om din ekonomi verkligen kommer att ta ett glädjeskutt för den manövern Flört

Det finns ju mycket annat man tjänar in på som lchf:are då man tex inte behöver köpa varken godis frukostflingor eller söta drycker som ju är otroliga på att dränera plånboken..

Är man lite prisjägare och dessutom är lycklig ägare till en frys finns det många härliga pluringar att tjäna när man går på födosök Skrattande