Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 3928 ggr
jn84
0

Farlig korv?

Är det Falukorv eller Farligkorv?

Första lchf-veckan åt vi väldigt lyxigt med rena köttbitar från ko, gris och fisk. Men det försvinner liksom så mycket ur plånboken…

Så jag undrar hur det är med halvfabrikat som falukorv, varmkorv, köttbullar osv. Kötthalten är ju inte särskilt hög, men kolhydrathalten är rätt låg?

Maia
0

Det finns bra charkprodukter. För mig ligger falukorven och de flesta andra charkvaror på farligkorvnivå, men andra klarar det bra. Det finns ofta potatismjöl, socker, E621 (glutamat) och annat konstigt i.

Om du ska köpa korv så kanske det är bättre med köttkorv eller fläskkorv? Ser gråa ut, men smakar prima. Där är det inte lika mycket konstigheter.

Jag, som inte fixar så mycket kolhydrater, väljer hellre köttfärs i storpack, fryst kyckling med skinnet kvar (fetare och billigare) eller frysta Cevapcici från Netto med 1 g kolhydrater/100 g.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Pennylane1]
0

jag har inte hittat vare sig köttkorv eller fläskkorv med ok kolhydratsinnehåll, det är för mycket potatis i

när jag googlar ser jag att de SKA vara ok men de som jag har hittat i affärerna häromkring har bortåt 10% kolisar!

thehobbit
0

Vi gör mycket färsrätter hemma. Fläskfärs brukar nästan alltid vara billigt! Lidl har även en del bra korvar med hög kötthalt.

monsunrain
0

Har du Lidl i din närhet så kolla upp deras korvar. De har en del korv som är helt ok, gott om fett och snålt med kolhydrater. Jag brukar köpa korv på glasburk (kommer inte ihåg namnet) och 1kg:s lördagskorv.

jn84
0

Åt falukorv nyss (Scan med 4% kolhydrater). Smorde form med smör, la på falukorvsskivor, strödde över hackad lök och stark tacosås, hällde över grädde och avslutade med ett lager ost.

Jag orkade 5 skivor, vilket gav 8,3 g kolisar totalt, enligt Minmat.  Är det för mycket för en måltid?

Maia
0

#5 Säkert inte för mycket för dig. Vi är alla olika. Det låter gott f.ö. ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Sugiyama
0

Jag köper stora bitar fläskkarré när det är billigt. Finns ofta för 29,90 kg och billigare än falukorven. Nu efter påsk reas den så kallade påskskinkan ut också, även den jättebillig och kolhydrat fri. Billig falukorv innehåller ofta massa skräp som utfyllnad och inte att tänka på med LCHF-kost.