Pepparrot, mmmm
Pepparrot är en av mina favoritkryddor (i äggröra; prova!).
När jag läste nogrannt upptäckte jag att Winborgs ägs av kemikaliegiganten Unilever.
Finns det någon pepparrot som tillverkas av ett företag man kan köpa saker av? Eller är det bra att köpa en klump och riva själv? 
Numera finns ju pepparrot att köpa på "klump" överallt, så det är ju bra, och eftersom det är en favoritkrydda, så blir den ju inte liggande och torkar. Jag älskar själv pepparrot, men den rivna man köper i tub är ju lite uppblandad, så att riva själv ger betydligt mer styrka. Ibland kan det kännas alldeles för mycket tycker jag själv. Jag har aldrig provat till äggen, så det ska jag förstås göra å det snaraste!

Från livsmedelssverige.org citerar jag:
Den rivna eller hyvlade pepparroten används rå, som krydda i såser, i sallader, på smörgåsar och till fisk- och kötträtter. Går bra att frysa in.

Pepparrot i äggröra låter tokgott! Måste provas.
Har aldrig hittat annat än unilevers, men jag har heller inte letat så noga heller.
Det växte pepparrot i vår trädgård häromåret. Den funkade bra att riva och frysa in riven. Tips! Märk upp påsen.
Det blir så fel när man slänger i vad man tror är riven ost i maten.
Fabricati diem, pvnc!

#3 "Häromåret"? Menar du att ni lyckats utrota den?

#4 Utrota pepparrot? No can do!
Det är en av de där växterna, som kärs/kirskål och hässelklocka, som överlever allt utom en direktträff av en atombomb.
Jag menade mera att vi hade ett ex i vårt kryddland som såg lagom stort ut att gräva upp.
Fabricati diem, pvnc!

#5 Är du säker på det där med atombomben?
Hade besök av en man för nåt år sen. Han undrade vad det var som växte överallt på tomten. Pepparrot, sa jag, kan du gissa vilken del man använder? - Aha, kuggfråga! Bladen? blev svaret.

#5 Jag är inte säker på att det funkar med en atombomb? Kan du tänka dig att pröva i din trädgård? (helst nedvind om oss, tack!)
Blir man av med trädgårdssniglarna med samma metod?
Fabricati diem, pvnc!
Snäckor och sniglar får bara mer näring av bekämpningsmedel såsom atombomber - säkert!!!
pepparrot ligger i de flesta grönsaksdiskar, garanterat unileverfritt.
#9 - ja, och mycket godare är det med fräsch, riven pepparrot också, jämfört med tubversionen (inkl sina tillsatser) - tycker jag!
Kanske är jag gammaldax o konservativ - men jag uppskattar även hemvispad grädde (OT, sorry) jämfört med den "färdigvispade på sprayburk"…
Inga extra tillsatser heller.
Men visst har man bråttom och stressar så tjänar man ju några minuter *sa hon sarkastiskt - men menade inte såååå sarkastiskt…* på att använda färdigrivet och -vispat.
(Är 'barnfri' och har det lättare med matstök jmfrt med barnfamiljer…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Äsch, jag tycker det går asalätt och fort att vispa och riva diverse ingredienser. Jag ger bara skålen till maken och vips (visp?) så är det klart :D
Maken till make!
Lånar du ut den maken???
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Jodå, han är rätt stor så han räcker till många!

Problemet med att riva själv är att man måste diska rivjärnet. Att diska är inte min favoritsysselsättning…

Det är inte min favorit heller - å andra sidan, om du river hela roten på en gång och fryser in blir det bara en enda diskomgång…
Fabricati diem, pvnc!

Pepparrot verkar vara både uppiggande och humorboostande om man ska döma efter den här tråden! 
Jag är ett rivjärn själv och jag diskar gärna - för mig är det kontemplation och meditation. Så skicka disken till mig - jag behöver meditera mera….

Välkommen hit Andina! Här kan du få meditera hur mycket du vill

Andina, det finns plats vid min diskbänk med! Med tanke på hur mycket mat jag lagar numer, så finns det gott om tillfällen för meditation!

Andina, det låter som du kan göra en meditationstur landet runt. Verkar finnas många som är villiga att spara sin disk till dig.
Fabricati diem, pvnc!

Visst är vi snälla och godhjärtade mot Andina?!?
Amenh… åååh! Va' go'a ni e!
Jag håller just nu på att lägga upp min turnéplan "Dishes for your soul"!
Jag lägger ut den här, när den är färdig och klar!
Tack snälla rara allihop!

#22 Det är bara trevligt att kunna hjälpa till

Jag brukar köpa en pepparrotskräm på glasburk som är av ett polskt märke, kommer inte ihåg vad den heter just nu men den finns på coop. Brukar så på hyllan där det finns mat från olika länder.
Jättegod är den iaf
vet du vad det är i den då?
Här är ett enkelt recept på egen
Pepparrotskräm
2 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt eller hälften av varje
3 msk riven pepparrot
skalet av 1 st lime
blanda allt
och smaka av med salt och peppar

Andina:
Du har väl med Hudiksvall på turneplanen?*ängslig*
Annasanna, du kan va' lugn, "Disk för själen i soultakt" lär nog få full uppslutning i samtliga orter i Sverige… Så jag kommer…!

Hurra!! Nu är jag en lycklig och glad tös igen!!