Krypningar i benen?
Har ätit LCHF i ett par månader. Nu fått problem med krypningar och domningar i vaderna. Vad lider jag brist på och vad ska jag äta för att rätta till detta?

Många pratar om at Magnesium hjälper. Har dock aldrig testat det själv.
Tack för svar Agyr. Jag sökte på sajten på rubriken men fick ingen träff. Är detta ett vanligt problem? Jag behöver alltså äta tillskott? Eller finns mg i stor mängd i ngt "tillåtet" livsmedel?

Teorin som verkar gälla här på detta forumet är att man tappar vatten i början och att kroppen därför dräneras på framförallt magnesium, vilket krävs för musklernas arbete framförallt!!
Jag skulle kunna tänka mig att det även handlar om att det går åt lite mer, nu när musklerna får ett annat bränsle.. iallafall så verkar det gå över efter ett tag med magnesiumtillskott.. eller så är det placeboeffekten!
"
Behövs för:
Nerv- och muskelfunktionerna samt för ett stort antal av de enzymer som behövs för att cellerna ska fungera.
Brist:
Koncentrationssvårigheter, förvirring, depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning, diarré
Rekommenderat dagligt intag:
Män: 350 mg
Kvinnor: 300 mg
Gravida kvinnor: 450 mg
Ammande: 450 mg
Finns i:
Framför allt gröna grönsaker, ärter och bönor med också i fisk, kött och spannmål.
"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: tack för ditt svar! jaha…då är det spannmålsbrist då…för förut var det inte såhär och då åt jag mindre gröna grönsaker, fisk och kött…

Vad är det för fel på sallad med vinegrettdressing på färsk spenat till måltiderna??
Eller gräddstuvad?
Och vad jag läser här så brukar det gå över effter ett tag.
Det är nog en del av omställningen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja alltså vad jag menar är att bristen har uppkommit av att jag slutat äta spannmål. Fast det tog ett par månader? Min plan är att ösa på med tex spenat nu. Och i det akuta skedet ta tillskott.
Jag har ätit LCHF i ca 7 månader och den senaste månaden har jag fått stora problem med muskelkramper och "krypningar" - det känns som mjölksyra i musklerna. Äter spenat i massor - för det är så GOTT - men det verkar inte hjälpa…
Nu har jag även ätit magnesiumtillskott i ca två veckor och vaknar inte riktigt varje natt av kramp i vaderna längre… men en hel del besvär är kvar. Hoppas dock att besvären ska minska framöver när jag fortsätter äta magnesium.
Hmm, kan det vara "övergångs"besvär om det uppkommer efter sju månader? Hur ser tidsperioderna ut? Det du skriver Kopur och det jag själv upplever känns som ett frågetecken runt LCHF:s förträfflighet. Eller?
Jag har även fått kramper i handen, men nu har jag haft diarréer så det hoppas jag släpper när det är bättre.