Vad ska man äta.....kostråd
I 30 år har jag försökt att äta vad jag trott varit rätt mellan bantningarna, alltså bra mat för kroppen, vilket betyder att jag valt bort viss mat och alltid läst på förpackningarna i affären så att jag har kunnat sortera bort skräpet.
Skräpmat kanske jag intagit nån gång på året tidigare men inte mer. Jag har försökt att äta så mycket som möjligt ren mat utan tillsatser.
I höstas kom jag in på denna sida av en slump och sen har jag ju följt debatten, att denna kost är bra för kroppen så jag har ju följt den sen dess.
Men nu kom ju cancermaten i en utav våra tidningar och den var ju inte alls lik den här, man skulle äta den för att förebygga cancer.
Det var inget rött kött, mycket grönsaker o frukt o baljväxter.
Här äter vi tvärtom och jag äter rött kött i stort sett varje dag.
Man blir så rådvill, att till slut vet man inte vad man ska äta eller vilket är bra för kroppen.
Tänker på grönsaker o frukt är dom så nyttiga idag?
Äter naturbeteskött det ska väl vara bättre?
Nåt som jag inte gett avkall på under alla dessa år det är att jag har alltid ätit smör o grädde.
Eller är det så att om man äter "vanlig mat" att det är tillsatserna som ger cancer?
Hur ser ni på saken?
Ur minnet från vad Björn Hammarskjöld skriver:
Cancerceller har trasiga mitokondrier och kan överleva endast genom förbränning av glukos till mjölksyra. Kräver dessutom stora mängder av det. Genom att undvika socker kan du alltså i praktiken svälta en sockercell.
----
Det visades av nå'n Otto som fick Nobelpriset för't på 30-talet. Vad vinsten med "cancermaten" är, är troligtvis antioxidanter och undvikande av snabba kolhydrater som ris, pasta och bröd. Men i praktiken är det som att fortsätta slå dig själv i huvudet med hammaren, bara lite lösare slag.

"För mycket och för lite skämmer allt".
Ärligt talat så tror jag att man kan äta allt som finns att tillgå i vår del av världen och leva till man blir gammal utan några större hälsoproblem. Om man äter lite lagom av det mesta…
Anledningen till att vi träffas här är att vi INTE har ätit lite lagom, utan överdoserat och då blir det kinkigare. Jag räknar med att få fortsätta att hålla ett öga på kolhydraterna resten av livet.
Jag är helt övertygat om att rent och så oprocessat som möjligt är det bästa.
Sen tror jag att vi mår bra av olika saker. En del mår bäst på kött, snålt med kolhydrater o begränsat med fibrer osv. Andra mår bättre på kolhydrater och fibrer, och snålt med rött kött. Jag tror inte på några generella kostråd. Tycker hela den här listan och jag själv är ett bevis på det.

Jag tycker att det mesta tyder på att vi alla är relativt lika varandra.
Inte minst när man tittar på sjukdomsbilden i samhället kontra hur det ser ut i naturen.
Dom allra flesta av oss utvecklar efter hand både metabolt syndrom och kraftiga avlagringar i vårt kärlsystem.
För arter i naturen som äter sin avsedda kost existerar inte dessa fenomen.
Detta betyder att vi alla äter generellt väldigt fel..
Det som gäller för alla homo sapiens verkar vara:
- Fröer är inte människoföda
- Vi är gjorda för oprocessade (i huvudsak) mättade fetter
- Vi bör äta få kolhydrater
- Vi bör undvika stärkelse i alla former
- Vi bör äta så nära naturen som möjligt
Jag tror inte att det finns bara ett orsak för att man får cancer, det skulle ju vara enkelt, men att det finns en stark koppling mellan hormoner, hormonliknande ämnen och en del cancer.
Jag vet inte vilket forskning tidningen Du läst åberopar som grund för påståenden, men ofta buntar man ihop processat kött också till kategorin, alltså köttprodukter med transfetter och e-nummer.
Om det gäller ngn studie från USA så där finns mer hormoner och läkemedelrester också i kött.
Om man är intresserad av mat och hälsa är det bra att vara uppmärksam, det är bara svårt att lita på vad tidningarna skriver.
Mer om en studie om rött kött:
http://www.proteinpower.com/drmike/fast-food/meat-and-mortality/