Trillade dit, men något intressant hände...
I dag åt jag påskmiddag med svärföräldrarna. Själva maten var jättebra för oss (de är INTE rädda för fett), men så tog jag lite efterrätt för att göra min svärmor glad. Och sen blev det ett par kakor… Och sen blev det ganska många godisar från ett påskägg…
Men det intressanta var att jag inte tyckte godiset var så gott! En av kaksorterna min svärmor gör kommer jag nog alltid att smaka av. De är så goda!!! (Inte för söta) Men själva godiset… När jag hade tagit ung. tre tyckte jag inte att det var så gott längre. Det var så sött så det nästan brände i halsen tyckte jag. Nu åt jag ju ändå fler tyvärr. Jag sällskapsäter gärna har jag märkt. Men hade det funnits nötter hade jag nog hellre tagit av dem. 
Maken däremot tyckte det var jättegott… Undrar varför vi tyckte så olika. Det kanske är för att han dagligen äter mer kolhydrater än jag?
Men smak är väl väldigt individuellt, det går väl inte att svara på varför han tyckte det var gott.. Tycker ni alltid om precis samma saker? Jag och min man har väldigt olika smak när det gäller mycket… han t.ex gillar tonfisk medan jag avskyr det, jag älskar vitlök men han hatar den smaken osv.

Personligen tror jag det beror på att makar är ett konstigt släkte
Jag har själv suttit och petat i mig äckligt godis av nån obegriplig anledning. Det kanske är fruarna som är konstiga?
Nej, vi har i och för sig alltid tyckt om helt olika saker…
Han har alltid tyckt om fet mat och det har inte jag. Och han gillar saker med få smaker i, medan jag gillar en blandning av mycket. Det har hänt att han sagt att om jag tycker om något så vet han att han inte kommer att göra det.
Men jag tror att jag har varit en värre godisgris än han. Fast vi har ätit olika sorts godis. Han gillar gelegodis med socker på och kolor och jag gillar nog mer choklad i olika utförande och skumgodis. (men skumgodis är väl nästan rent socker!!?)
jag har gjort eget! Skrev recept i nån tråd har jag för mig… hmmm… det var i så fall i går… men minnet är sååå kort!

Jag tycker att jag känner av olika smaker mycket mer än tidigare.
T ex när jag förr gjorde omelett med bacon så saltade jag en del i "äggsmeten".
Men nu går det absolut inte för baconet är alldeles för salt som det är ändå tycker jag. Jag har t om nästan slutat med bacon och ersatt det med sidfläsk eftersom jag inte gillar att det smakar så salt.
När jag för ett tag sedan fuskade och köpte en coca cola så drack jag inte upp den för den var sååååå söt och sliskig! Det har jag inte tyckt förut. 
Kan ju vara så att även du känner av smakerna starkare nu.
#0 - Tyckte du att godis var godare förut då, före övergången till LCHF?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Söta saker blir helt outhärdligt söta efter en tid. Man behöver inte bry sig om att prova ens!
det, som så mycket annat, stämmer inte för alla…
jag tycker också att jag har blivit känsligare för salt. Några onödiga skumtuppar åkte ner, de första var goda, men de som blev för många gjorde bara magen upprörd. Gäller bara att komma ihåg det till nästa gång…så att man inte trillar dit igen.
Jag tyckte också att påskgodiset var rent äckligt. Så brukar jag inte tycka om godis. Vi har vant oss av med det söta sliskiga och äckliga.
Jag tog en smakbit av en påsktårta från Ica Maxi också, och det var det sötaste jag ätit tror jag! De måste ha tappat sockerpåsen i smeten av misstag. Nej, det var allt annat än gott. Bra att testa, för då vet man att man inte gillar det längre. Lättare att låta bli, kanske.

#0 Det kan inte helt enkelt vara så att du är gravid? 
raphanus:
Jo, jag har varit sockermissbrukare… Ätit något sockrigt varje dag.
Inkanyezi:
Nej, det är jag inte… Sådant planeras till sommaren… 

Nä, efter att ha varit med på en fest i helgen förstår jag att det kan vara att man inte längre gillar socker eller kolhydratrika matvaror. Jag provade att äta tårta och godis, men det smakade inte något vidare… Jag är nog bacon addicted… ("testade" och det blev 86%)