OT- Varning för livsprognos.se
Var inne på ifokussajten blandrashundar, och där varnar man för sajten livsprognos.se. Många har blivit lurade när det poppar upp ett fönster och gör reklam för ett test som man kan räkna ut hur gammal man kommer att bli med hjälp av frågor om livsstil bland annat…. Hon som skrev och varnade för denna sajt hade en dotter som gjort testet och fått hemskickat en räkning på 249:-, Tack för ingenting typ…. Det är inte bara tonåringar som är naiva utan även jag gick på det för ett par månader sen….. Även en gift tvåbarnsmor som tror man kan va klok som en uggla ibland, nej det vet jag att jag inte e, men vem som helst kan ju missa att det är en betaltjänst. Jag trodde själv det var en "kul grej" som var gratis, men det e det alltså inte!!!!!
"En stund i taget - här & nu"
Tack för varningen,är annars ganska kul att göra såna test 
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag är ju nyfiken och var tvungen att kolla in sidan. Det står klart och tydligt att det kostar 249 kr och man ska klicka i en ruta som säger att man accepterar villkoren.
Å andra sidan är många som inte läser utan bara automatiskt klickar sig vidare. Tyvär….

Jag gick också på detta för några månader sen men kom aldrig så långt som att varna för detta då. När jag gick på detta behövde jag inte klicka i någon ruta för godkännande utan den var redan ibockad.
Jag mailade dock direkt bara några minuter efter detta test och hotade med allt möjligt, fairshopping, tidningar, eniro m.m. om dom inte markulerade fakturan. Jag skickade tillbaka fakturan och har ännu ej fått någon påminnelse, så det lönar sig att klaga.
Har dock blivit klokare av LCHF….

#3. Kan du berätta var man kan varna andra när dom kör med fula knep? Sitter själv i samma situation med Kostcoachen.se och trots att polisen, konsumentverket och Visakortutställaren säger att ägaren bryter mot konsumentlagen vägrar han betala tillbaka mina pengar. Nu har vår bank betalat tillbaka våra pengar för att hålla oss skadelösa men det vore ju skönt om man kunde varna andra för hans lurendrej sida. Tack.

vad är det som har hänt med kostcoachen, verkar ju vara många som säger att den är bra och dr dahlqvist säger ju och rekomenderar den och säger att den är bra. Kanske du ska göra en ny tråd och berätta lite mer så man får veta. (hade planer på medlemskap där men det var lite dyrt för mig).
tror jag läst nått om det någon annan stans, men det var som här bara en liten notis.
jag har som tur är inte fått något popup fönster från dem, men samtidig säger mitt firefox ifrån när det kommer popup fönster, samma sak med virusprogrammet så det känns tryggt. Ska maila iväg och varna för det till familjen, så de vet.

Det finns sådana sidor som är gratis och sådana som tar betalt för att erbjuda samma tjänst. Gäller inte bara en icke-uträkning om när man statistiskt sett kommer att avlida utan även vad bilen är värd.

#5. Jag har gjort en annan tråd där jag varnar om kostcoachen.se. Ska skriva mer i den nu när jag fått svar från min bank.
Men kort så kan jag säga att dom lovar mer än 600 receptförslag samt måltidsförslag. När du betalat medlemsavgiften får du dina inloggningsuppgifter och det första jag ser är att det endast finns 594 st recept. Tänkte att det gör inte så stor skillnad men reagerade ändå på den direkta lögnen.
När jag sedan började titta på receptförslagen insåg jag rätt så snabbt att recepten var helt uppenbarligt felaktiga. Som t ex 20 dl grädde i en kycklinggryta för 4 pers. 13,3 msk (nästan 2 dl) olja i en soppa för 1 person. Samt 2,5 dl olja och majonäs i en wraps för en person (1 wraps).
Jag mailar då till ägaren Daniel som erkänner att recepten blivit fel när han ändrade program och han ber då mig att meddela honom när jag hittar fel så kommer han att rätta till det. Något som jag inte tycker att jag ska göra när jag betalar för att vara medlem.
Efter 1 1/2 månad meddelar han mig att alla recept är rättade. Så fort jag går in så ser jag två uppenbara fel av 3 recept. Påpekar det igen och ber att få tillbaka mina pengar. Det vägrar han och hotar med att polisanmäla mig i stället för falsk ryktesspridning. Då dokumenterar jag över 40 uppenbarligt felaktiga recept (orkade inte sitta och leta utan gick kanske igenom ca 60 recept bara) på hans hemsida med screen-dumpar och polisanmäler honom. Polisen, som får se beviset, kallar brottet "bedrägeri med hjälp av internet". Dock säger dom att det hamnar under konsumentverket och ber mig vända mig till dom.
Konsumentverket, med hjälp av min dokumentation av en mängd uppenbara felaktiga recept från hans hemsida, säger att han bryter mot konsumentköplagen eftersom jag gett honom tillräckligt lång tid att åtgärda felet utan att han gjort det. Samt att dom säger att jag har rätt att få mina pengar tillbaka eftersom han brutit mot vårt kontrakt. Att så många recept är så uppenbarligen felaktiga att tjänsten är helt oanvändbar. Dessvärre har dom en gräns på 300:- för att driva ärendet vidare och jag betalade 299:-. Dock erbjöd sig konsumentvägledaren i min kommun att ringa honom och upplysa honom om att han bryter mot konsumentköplagen. Men han vägrar ändå att betala tillbaka mina pengar och hon kan inte tvinga honom. Att dra honom inför domstol kostar 450:-.
Även min bank som utreder ärendet, med hjälp av min dokumentation, säger att det är uppenbart att han bryter mot lagen. Därför fick jag igår veta att dom kommer att ersätta oss för att vi ska gå skuldlösa. Dock har även dom en gräns på 300:- så skurken kommer undan och kan fortsätta att lura andra. Banken sa att det är möjligt att ägaren vet om dessa gränser och lägger sig precis under dom för att komma undan.
Trist tycker jag men vi får tack och lov tillbaka våra pengar. Vill dock gärna varna andra så att andra slipper bli blåsta av honom.
Har varit medlem nu i över tre månader och många av recepten är fortfarande uppenbart felaktiga. Ägaren och sidan är uppenbarligen helt oseriösa.

Förlåt #0 för att jag "lånade" tråden. 
#8 Du var välkommen in i tråden, det var intressant läsning!!!
"En stund i taget - här & nu"

#9, Tack, det var gulligt sagt.

Ron-Jag
fairshopping.se är en sida där du kan framföra klagomål och förhoppningsvis få ett svar från företaget.
Det går också alldeles utmärkt att berömma företag på den sidan.
Mycket intressant läsning är det i alla fall.

#11, Tack snälla för det tipset. Jag ska gå in där och varna.
Jag har fått svar från Kostcoachen i mail men han förnekar att det skulle vara några fel på recepten trots alla mina dokumenterade fall. Dessutom säger han att 0,5 dl är samma sak som 30 ml, dvs två msk. Med sådana bristande kunskaper i mattematik så ska man nog inte syssla med recept och måltidsförslag tycker jag. 

Ron-Jag
Det är väl ingen slump att priset är satt till 299,-
>>>Malum domesticum<<<

#13, Nej, han är väl medveten om vilka gränser som gäller för att han ska komma undan. Nu har han höjt priset till 499:- och det är gränsen precis under ARN. Smart jäkel det där.

Puffar detta då jag ser deras annons igen.
Man måste ge sig tid att läsa dom grå rutorna som kommer upp. I dagens it-samhälle ska det gå så fort att vi inte hinner läsa. Många som vill göra sig lätta pengar på nätet vet att vi är vanemänniskor och klickar på som vi gjorde sist. Fult gjort, ja visst. Men vi måste lära oss att läsa allt och inte generalisera.