Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3031 ggr
FruFilur
0

Grönsaksfrittata - gott tillbehör!

På påskbordet hemma hos mor och far hade mor (nykläckt LCHF:are) ställt en alldeles ypperlig rätt som definitivt kommer att göra sig till sommarens kommande grillkvällar

Grönsaksfrittata, 10 portioner
(förmodligen snarare 20 portioner om man har det som tillbehör)

• 400 gram broccoli

• 200 gram (färsk) grön sparris

• 7 salladslökar

• 1 röd paprika

• 150 gram fetaost

• 100 gram vanlig ost, riven

• 12 ägg

• smör

• salt, peppar

Dela broccolin i små buketter, bryt bort nedersta delen av sparrisen och skär resten i bitar. Tärna paprika och skiva salladslöken. Förväll grönsakerna tills de är nästan mjuka och låt dem rinna av ordentligt.

Smörj en form (ca30*20cm) och lägg i grönsakerna, tärnad fetaost och riven ost. Vispa ihop ägg, salt och peppar och häll det över grönsakerna.

Baka i ugnen (175 grader) tills äggstanningen har stelnat (ca 50 minuter). Skär i kuber eller skivor och servera frittatan ljummen

Räknar man på 20 portioner innehåller den lite drygt 1½ gram kolhydrater per portion (6e%)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Andina
0

Sounds Gorgeous!Delicious!!

Det här blir definitivt något jag kommer att tillaga någon av de närmaste dagarna… kanske t o m idag!

Låter som en jättegod "frittata"!!! Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

chilisalsa
0

Hade morsan gjort till långfredan… ungefär samma + parmaskinkrullar ovanpå. supergott men inget man står sig på som ensamrätt direkt, för lite fett om man inte blandar äggen med grädde.

Medarbeterare på Kost

[Pennylane1]
0

det var väl inte så dålig fördelning fettmässigt och kolhydratmässigt…

jag la in i minmat och beräknade löken till 75 gr purjo för den där salladslöken fanns inte… äggen beräknade jag till  750 gr (60 per styck) tog fullfeta varianter av ostarna samt beräknade smöret till 50 gr.

4% kolisar

26% protein

70% fett

chilisalsa
0

Mja… hade nog varit tvungen att äta iaf halva själv då vilket jag gärna hade gjort… men det blev väl motsvarande drygt 2 ägg, ungefär 200 kcal + osten. Farsgubben var tvungen att testa sockret redan efter en timme trots att han testar 2 timmar efter maten och då var det ju nere i källan redan. Spelar ingen roll att man förklarar att att det kommer att bli så… han blir lika förvånad varje gång !

Medarbeterare på Kost

[Pennylane1]
0

nu var det inte din jag räknade på… balansen är nära nog perfekt det är väl bara att äta så mycket att man blir mätt.

chilisalsa
0

Visst är det så… mitt påpekande var bara det att även FruFilurs recept blir under 250kcal per person om det ska vara som huvudrätt till 10 (och inte tillbehör). Kan ju vara bra att veta att 4-5 personer är rimligare om man tänker sig bjuda på receptet och inte testat innan Flört

Medarbeterare på Kost