Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1840 ggr
annasanna
0

Vilse i pannkakan..liksom.

Sitter här och läser trådar, dricker kaffe och förundras över alla duktiga människor här. Är ni inte duktiga på att vara lchf:are, så är ni duktiga på att uttrycka er..eller båda delarna! Vissa trådar gör mig glad, andra beklämd.

Själv är jag inne på min tredje vecka med lchf-kost och det känns som om jag famlar i mörkret. Jag får ingen ordning och reda på varken mat eller känslor. Jag har på något konstigt vis dåligt samvete för att jag äter och är mätt, istället för att gå och må dåligt som jag alltid gjort annars när jag plågat min kropp med allehanda dieter. Jag har varit tjock i hela mitt liv och under mina(snart)40 år, har jag hunnit med en del.

Jag mår bra med den här maten jag äter nu, men vågen har bara visat ett ynka kilo nedåt, medan sambon lyckats med hela 6. Fast å andra sidan har jag diabetes och mina värden är bra och stabila, så det känns liksom som min vinst och det är det jag klamrar mig fast vid.

Såå..vad vill jag ha sagt med det här då? Inget egentligen. Ville bara skriva av mig.

Sköt om er och tack för att ni 'lyssnade'.Skrattande

Zepp
0

Som diabetiker så är nog ändå den främsta vinsten att du slipper det diabetiska naturlaförloppet!!

"Den kunskapen glömdes delvis när insulinet kom. I övertro på det nya verkar man ha trott att diabetiker utan problem kunde spruta i sig obegränsad mängd insulin, för att normalisera blodsockret. Varför man kunde äta mycket mer blodsockerhöjande kolhydrater. Men insulin i överdoser har negativa långtidseffekter, vilket blivit allt mer uppenbart - i studier likväl som i verkligheten. Insulin i överskott gör att man ökar i fettvikt, och är sannolikt farligt även på en rad andra sätt.

Problemet blev än värre av den nu i princip motbevisade teorin att naturligt fett var farligt. Därmed fick diabetiker rådet att äta fettsnålt och mer kolhydrater. Mer av precis det som bryts ner till socker i magen, och höjer blodsockret! Resultatet har inte varit positivt. En gradvis försämring varje år ses nu som det normala vid typ 2 diabetes. Man har till och med döpt det till "naturalförloppet". Men hur kan det vara "naturligt" att allt fler drabbas av diabetes och blir allt sjukare?"

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Med tanke på att du har problem med sjukdom så är det antagligen betydligt svårare att gå ner i vikt.. det är ju en rubbning i din metabolism!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annasanna
0

Zepp:Visst är det min största vinst och jag är överlycklig för den! Jag mår som sagt bra..men jag har ändå dåligt samvete. Av någon förunderlig anledning.

Tack för ditt svar! Eller reflektion..Skrattande

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det handlar nog mest om att man behöver programera om hjärnan!

Betänk att du har en sjukdom, Diabetes, din kropp tål inte eller har iallafall svårt för att hantera kolhydrater i några mängder!

Därför tar du medecin och/eller insulin, insulin i för stora doser är heller inte bra för kroppen!

Altså äter du en kost som är anpassad för just din sjukdom.. du undviker det din kropp har svårt att hantera och din medecinering sjunker eller kan uteslutas!

Samma om du är nötallergiker.. du undviker nötter.. så slipper du bli sjuk o ta medecin.. bra va???

Har du tur.. så kommer så småningom även din vikt att normaliseras.. men se det mer som en bonus för det är inte så himla lätt att få fettcellerna att släppa på fettet!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.