Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2503 ggr
mammaru
0

Jordnötsmums med smör

Jag testade att göra godisar så som det beskrivs i Airams och Dahlqvists receptbok = bollar med jordnötssmör rullade i sesamfrön. Men, jordnötssmör blir ju så kletigt mot gommen!

Nu har jag gjort en variant med massor med vanligt smör i! Det är fortfarande lite kleggigt, men ändå mer lättätet än enligt receptet.

Zepp
0

Jordnötsmör är alltid kleggigt och jättegott, jag köper i bland Kung Markattas för att ha i jördnötsås till kyckling, men ofta så burken tom för jag har varit där och smakat hela tiden.. det går inte o sluta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

ja det SKA vara kleggigt! MUMS!

Hausswolff
0

Om man nu ska köpa jordnötssmör, vilken sort är bäst (minst kolhydrater)?

Zepp
0

De utan tillsatt socker.. varav Kung Markattas ekologiska är en sådan men det är rätt mycket kolhydrater ändå!

Det är 7,6% kolhydrater i den.. men hur mycket tar du till en måltid?

Ja.. altså om du inte är jag då som går o skåpsäter ur burken hela tiden. Skäms

LCHFkokboken har recept även för de som inte äter så strikt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Kung Markatta har 7,6g/100g. Ganska grovkornig. Jag föredrar den danska "Ökologiska" man kan köpa på Coop. Mycket mer finmald. Bägge utan tillsatt socker. Men det är möjligt att den har 14g kh/100g istället. *ominns*

"Meh", säger jag. Man äter väl ändå inte mer än en burk i taget? :-)

Hausswolff
0

Tack pojkar.

[Pennylane1]
0

det ska va chrunchy i min mun iaf! mmmmums fillibabba

Aquilegia
0

Om man inte gillar klegg kan man baka kakor (med mycket smör) av jordnötssmöret. Mycket gott och väldigt nyttigt!

mikaelj
0

Gott, men inte särskilt nyttigt, tyvärr. Det är både dålig proteinkvalité och dåliga fettsyror i jordnötter.

subcalva
0

#5 Nä, inte äter man mer än 1 burk i taget. När den tar slut måste man ju först köpa en ny. Flört

Jag använder också Coops Ökologiska (Chrunchy) och den innehåller enligt burken 13 g kh/100 g.

Aquilegia
0

#9 Varje kaka innehåller 5 gram jordnötssmör och jag äter bara en i taget och max två i veckan. För mig är de väldigt nyttiga eftersom jag blir glad av dem!

mikaelj
0

#11 Japp, jag sade ju att det är gott! :-)