Höns, eller ankor?
Jag tänker skaffa egna äggläggare nu.
Jag bor i skogen, nära räv, grävling och andra rovfjur (havsörn också).
Tyvärr kommer jag ju att vara tvungen att ha hönsen (om jag väljer det) i inhägnad. Men hur är det med ankor? Min tanke är att de är större och kanske klarar sej bättre?
Jag vill gärna veta mer om hur ni tänker och gör som har egna fjäderfän! Vilka val ni har gjort.
Agneta

Vill inte ankor ha nått att simma i?
Vi har tankar på att kanske skaffa höns under sommaren vi med. Bor som "tur" är ute på åkrarna och just här har vi inte sett så mycket rovdjur alls.
"You just have to belive…"

Det räcker med ett babybadkar eller stor zinkbalja har jag förstått för att ankor ska trivas!
Agneta
ankägg, är dom god?

Ankor klarar sig inte direkt bättre för att dom är större. Duvhökar, rävar etc gör alltid sitt bästa för att norpa en eller två. Däremot är ankor mycket bättre på att hålla vakt! Det blir ett jäkla hallå om någon eller något kommer i närhetern.
Jag rekommenderar nog ändå höns, jag tror de ger mycket mer ägg.

Ankägg är väl ca 3 gånger så stora som hönsägg?
Jag undrar också om de är goda?
De ser så otroligt söta och trevliga ut :-) Men går de fritt och blir dödade av vilda djur blir man ju så ledsen. Kanske bättre med höns då.
Agneta
Hörde att ankor äter mördarsniglar…

Plundra måsbon!!!
Snart är det ju dags att börja plocka måsägg! Blir kanongod sockerkaka på måsägg. Farsan har gjort det under hela mitt liv, tror jag. Modern har alltid knorrat lite, men någon sockarkaka per säsong har det alltid blivit.
Men nu när man slutat med såna dumheter som sockerkaka borde man ju kunna använda dom som ägg i största allmänhet. Man kan kolla dom i vatten så att dom inte är för mycket utvecklade. Om dom flyter skall man inte avända dom, men om dom sjunker är dom helt ok.
Blir inte måsarna ledsna då?
Nej, dom är väl förberedda på äggstölder. Om äggen försvinner lägger dom helt enkelt nya. Därför går det inte att decimera "måsmängden" genom att bara sno äggen av dom. Om man skall lyckas med det måste man picka äggen och låta dom ligga kvar i boet.

Ankägg är goda.
Tänk inte på det som något negativt att ha gom inhänslade, hons trivs inhängslade, sålänge dom inte behöver trängas. Bur är däremot inte att rekomendera.
Se till så atömma sig bakom så de får lekat honsen har buskar eller träd att gömma sig bakom så de får leka.
Du kan gärna fixa sand hög eller aska hög så dom kan använda sina betingade reflexer så som sand bad.
Så att ha höns instängda och fixa värp reden är bara bra anser jag, inget som dom mår dåligt av.
Att springa och leta ägg på helt frigående höns, är inte uppskattat.
Mass mord på höns ifrån rävar är heller inte så kul, då dom gärna lämnar det mesta kvar men många styrker med i leken ändå.
Tänk inte på det som något negativt att ha gom inhänslade, hons trivs inhängslade, sålänge dom inte behöver trängas. Bur är däremot inte att rekomendera.
Se till så atömma sig bakom så de får lekat honsen har buskar eller träd att gömma sig bakom så de får leka.
Du kan gärna fixa sand hög eller aska hög så dom kan använda sina betingade reflexer så som sand bad.
Så att ha höns instängda och fixa värp reden är bara bra anser jag, inget som dom mår dåligt av.
Att springa och leta ägg på helt frigående höns, är inte uppskattat.
Mass mord på höns ifrån rävar är heller inte så kul, då dom gärna lämnar det mesta kvar men många styrker med i leken ändå.

Tack Savonit, bra tips!
Jag tänker egentligen inte så mycket på hönsens trevnad *skäms* utan på att jag tycker det är så trevligt med fritt springande höns :-)
Agneta
Tänkte faktiskt på ett par myskankor för ett par år sedan, för att få ner snigelantalet. Jag har så gott om sniglar och snäckor att jag inte behöver bry mig ett skvatt om matning, bara vattning. Men jag har ju duvhök också förstås…
Är det någon som vet var i landet duvhök och sparvhök finns mest. Googlade men fick inget svar. Det tillhör ju lite ämnet för dom som vill skaffa höns.
Jag har haft tre myskankor - de åt inte sniglar. De KLEV över sniglarna för att hitta annat gott att äta. De blev tagna av räven allihop, fast inte samtidigt. De bajsade jättebajsar och sölade ner runt omkring. Vår Kalle - hanen, var den som överlevde honorna. Han hade vi i tre år och han blev social och var en trevlig anka. När han försvann, så kände jag ändå att nej, inte någon mer myskanka.
Hönorna däremot. Åh, jag älskar hönor (och tuppar). Vi har våra i ett hönshus med tillhörande inhägnad hönsgård med nättak. Jag är väldigt svag för att ha de frigående, tycker det är ett trevligt inslag i trädgårdsbilden. Sandbadandes och krafsandes (läs: förstörande) i rabatter. Så fort jag kommer ut, så kommer de sättandes och kacklandes. Man vet ju aldrig, det kan ju vankas godsaker som korv o andra goda matrester. Och bara allmänt kolla läget.
Vår hönor har alltså gått fritt väldigt mycket, och jag tror att de därmed har lärt sig att vara lite mer vaksamma mot hot både från marken och luften. Det har hänt ett par gånger att höken slagit ner. Däremot i höstas så tog sig en jakthund in i hönsgården. Han slet sönder nätet och dödade 2 tuppar och 5 hönor. En höna, vår trogna ruvhöna, överlevde chockad. Hon repade sig och började lägga ägg igen efter 5 veckor när hon fick en ny man - tupp. Nu hoppas vi att det blir tillökning i form av små kycklingar fram i vår.
Jag är verkligen en förespråkare för att alla människor borde har rätt till att ha egna höns
(fast jag fattar ju att det kanske inte alltid är möjligt)
Undrar du över något när det gäller höns, så får du gärna maila mig
(bilden är vår Lohmannhöna Esmeralda, med en av sina kycklingar. De sandbadar o njuter av livet)

Gräv ner staketet minst en meter ner i jorden !! Illern & räven gräver sig inenheter i till hönsen. De stora fåglarna tar också hönsen…. Erfar från mina vänner !!

Hej vad matar ni som har höns era hönor med? Funderar på att skaffa höns igen men vill inte ge de vanligt hönsfoder… Linfrö ska ju ge bra omega 3 men de kan ju inte leva på bara linfrön

Höns kan man gärna ge vanliga matrester. Dom äter det mesta.

Fast, om man vill ha ägg så behövs det väl foder ….

Det blir så härligt gula gulor när hönsen får äta gräs och grönt! 
Och det är roligt med alla sorters höns som finns. Alla olika äggskalsfärg och storlekar på ägg.
(När grävlingen blev alltför hård och uppfinningsrik satte vi en elstängselstråd runt hönsgården. Så var det slut på skattningen)
Är det ingen som testat med att föda upp gäss för köttets skull? Det är ju nu man ska köpa gässlingar för att föda upp över sommaren för att sen slakta till hösten. De ger ganska mycket kött ( 5 - 6 kilo per gås). Kan man då slakta en 10 stycken har man mycket kött till vintern. Så gjorde i alla fall mina föräldrar på 70-talet. Själv bor jag inte så till.
#17 Vi kör med Fenix helveg, köpt på Granngården. Men, jag har hört att det ska finnas något specialfoder med högre Omega-3 till höns. Har inte kollat upp det.
Förutom hönsfoder så får de alla matrester vi får över, samt att de får gå fritt och äta av allt de kommer över (beroende på årstid)
Snäckskal och kol finns också tillgängligt för de.
Som jag fattat det så är är Fenix helveg inte ett rent värpfoder. Det finns Fenix värpfoder, det driver på värpningen mer. (tror det innehåller mer protein) Vi har valt att låta hönorna ha en möjlighet att gå ner i värpningen under höst o vinter, för att "spara" på de, genom att inte ge de rent värpfoder.
På sommaren plockar jag brännässlor och hänger på tork. Till vintern får de nässlorna upphängda på väggen och de går åt i ett nafs. Utav dessa blir gulorna guldgula mitt i vintern!

#8 Måsägg är gott som själva den! Gulorna är brandgula och smaskiga!
Som sagt är det slut med orange sockerkaka… Men omelett går fint! Själv skulle jag satsa på gäss och höns, sen hålla rovdjuren borta bäst det går. Ankor är charmiga och smaskiga men om man inte har gott om utrymme är det nog bäst att satsa på bara höns. Häns är såklart gott också! Enkla att slakta och riktigt goa.

Vill man ha ägg är det bara höns som gäller!
Våra höns som är vanligen förekommande skiljer sig radikalt från den ursprungliga djungelhönan, och numera är de framavlade för att lägga fler ägg under en längre period, alternativt är det köttköns som är avlade för att öka mycket i köttvikt per kilo foder!
Höns som inte är inhägnade lägger ägg precis över allt dom kan gömma dessa, deras instinkt är ju att det skall bli kycklingar!
Och om de inte är inhägnade så sover de gärna i träd o byggnader varvid de blir lätta byten för rovdjur!!
Ankor och gäss har man för köttet, det blir såpass få ägg att detta inte anses vara något att eftersträva, däemot är de experter på att omvandla sådant som vi inte kan äta såsom gräs o örter till kött som vi sedan äter!
Men ni skall ha klart för er att det är ett styvt jobb att slakta fågelfän, blir ett himla plockande av fjäder och skållande så man blir öm i armar o händer bara av en anka!!!
Som regel om man har gård så lönar det sig att föda upp fler och helt enkelt flå dessa, så slipper man slitet med plockningen!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag jobbade på en lantgård vid tjugoårsåldern. Där hade vi både ankor och höns. Ankäggen var suveräna i bakning men jag tyckte vitan såg genomskinlig ut och de var mastiga att äta. 2-3 gånger så stora som hönsäggen.

Glömde tillägga att ankorna var betydligt mer grisiga än vad hönsen var. Fick mocka ankhuset betydligt fler gånger än hönshuset.
Ankor har man för köttet, hönor för äggen.

Vi hade ankorna enbart för äggen, ingen ankstek blev det under det året som jag jobbade där.

Jo man bör alltid ha ett foder åxå till hönsen o snäckskal, men för att få bättre smak på äggen så rekomenderar jag matrester.
Ankor stökar ner väldigt mkt mer än höns har jag hört. Höns kan man umgås med mera åxå.

Vilka bra råd, tack!
Då får det bli höns. Några bajsgrisar vill jag inte ha. Även om anka är något av det godaste jag vet så skulle jag inte kunna äta upp mina egna husdjur tror jag. Om det inte blev krig och svält förstås, extrema situationer. Då klara man mer än man tror.
Hur jag nu kom in på det denna underbara vårmorgon :-)
Nu ska jag gå ut och ta mått och se vad som behöver göras och inskaffas för att höns ska ha det trevligt och tryggt.
Agneta

#31 Är det bild på din höna och kycklingar? Dom är i alla fall väldigt söta!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#31 Så fina kycklingar!
Jag hade höns en gång, när jag bodde ute i skogen. Det var en lantras, Åsbohöns. De var tåliga. Och vackra, i alla möjliga färger. Särskilt tupparna var granna. Tyvärr tyckte ormvråken att det var en praktisk uteservering - t.o.m. när vi hade inhägnat hönsgården på alla håll lyckades den ta sig in…Hoppas det funkar bättre för dig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Ankor kan man ha både för kött och för ägg. Vill man inte köpa små ankungar så behöver man ju ha minst ett par ankor, och då blir det också ägg.. och de är goda.
Som nån annan skrev så kladdar ankor mycket mer och det är bäst (känns trevligast också) om de har en riktig dam. Räven älskar ankor, så man behöver minst lika mycket stängsel till dom som til höns.
Höns tycker mycket om att springa fritt och sprätta, och man behöver en ordenlig stor hönsgård om det ska vara nåt grönt strå kvar om de alltid är instängda. En variant är att ha två hönsgårdar att växla mellan om det inte fungerar att ha dom fritt ute, då kan de vara i den ena medans gräset växer upp igen i den andre.
Vi bor också med skogen som närmaste granne, rävar, grävling och hök… vi har löst det genom att bygga en "panserhönsgård" med nergrävt stängsel ca ½-meter och även stängsel över som tak mot höken. Därinne är de när vi inte är hemma, annars släpper vi ut dom fritt.
På vintern kan man få superfina gula gulor genom att ge dom hö, vilket är mycket uppskattat. Vi bruker göra "gräsmattahö". När man klipper gräs och det är lite länge sedan blir det såna korvar ni vet… då krattar man ihop detta och torkar i solen och sparar till vinter, hönsen älskar det!
Finns en bra hönsbok av Åsa Odelros.
Glad påsk!

Ja nu har jag inte höns sedan 1.5år men innan dess så var jag med höns i några år o det är foto från dess. Jag kunde sitta i timmar o glo på dom små liven ute i hönshuset, hahaha, man måste ha en bra stol.
#19 Mina hönor la ägg hela säsongen oavsett om de fick matrester, foder eller så.
Huvudsaken är bara att man tillgodoser deras behov med näring, kalk och grönfoder, gräsklipp går bra om man har, annars om går de i en inhägnad med tillräckligt grönt som växer duger det alldeles utmärkt i kombo med matrester.

#36 samma här kunde varit nått kort uppehåll på äggen då dom ruggade. Förr gav man säkert inte foder, skulle jag tro.

Gillar höns hampafrö? Hampafrö innehåller väldigt mycket fleromättat fett. Borde bli bra omega-3 ägg om de äter hampafrön. Hampa är tåligt och numerat tillåtet att odla om man registrerar inköp av utsädet. Hela växten kommer till användning. Fibrerna går att göra pellets av för uppvärmning.

Portlak är det man skall odla och ge till höns grisar och annat fä!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portlakv%C3%A4xter
NU finns det tydligen olika sorters Portlak men på kreta växer iallafall en sort som hönsen äter varför de får hög halt Omega-3 i äggen och jag tror även befolkningen äter det som sallad!
Portlak har i en del artiklar framhållits som en av orsakerna till den nyttiga "medelhavsdieten"!!

Vaktlar är bra äggläggare också! Vår minsta hönsfågel
Glad Påsk!

Hur många vaktelägg går det på ett stort hönsägg (63-73g)? Och är det ens värt besväret för att ätas?

Min äggmora har vaktlar åxå o ibland köper jag, dom är godare än vanliga ägg, mera smak. MEN skalningen är inte kul!

#42 *Fnissar* Betvivlar inte det en sekund! Tur att man inte behöver skala äggen i kaviar….

#43 bra tips om sista puzzlet på 1000 bitar är lagt!

# Om du har lite att göra så kan du ju testa att stapla ärter med boxhanskar…. Du har garanterat något att göra ett tag framöver (om du har tålamod). 

Nu har jag läst på och tittat runt på gården på tänkbara platser att ha höns men till slut blir jag bara så trött. Vet inte var jag ska ha dem (har 2 platser att välja på. Men inget av dem är riktigt bra att ha en inhägnad på eftersom den kommer att vara ivägen för dörrar till andra utrymmen.
Sen ska det grävas och byggas och inget av det kan jag eller orkar jag. Hur noga måste man vara?
Inhägnaden måste väl höra ihop med hönshuset (själva hönshuset är inget problem) så de kan gå in och ut mellan hönshus och inhägnad.
Tror jag flyttar över den här frågan till alternativ.nu där vet de mycket om sånt här.
Agneta

Jo hönsgården bör hänga ihop med hönshuset så dom kan gå in o ut som dom vill. När höns ligger o ruvar kliver dom bara av en kort stund för att äta lite o då är det fördel om dom även kan vara ute.
Du kanske kan ta upp hål för utgång på annat håll i hönshuset. Tänk bara på att du bör själv lätt ta dig in i utegården så du kan göra rent, byta vatten osv.

Kokta vaktelägg, skalning; Krossa hela skalet försiktigt genom att rulla det i handen och dra sedan av skinnet, som skållad mandel ungefär. Nu är mina hönsägg mindre än vanliga och jag har mätt att det går fem - sex vaktelägg på ett hönsägg.
Men som sagt de tar inte mycket plats och går lätt att ge tillskottsljus och värme för äggproduktion även till jul.

Jag blir lite nyfiken på koktiden på vaktelägg! Jag kokar mina stora ägg i 7 minuter - hur lång tid behöver vakteläggen? Är dom godast löskokta eller hårdkokta?

Jag kokar mina hönsägg fyra minuter räknat från när vattnet börjar koka. Vakteläggen ger jag samma koktid.

Jag antar att du vill ha äggen löskokta med tanke på koktiden? Det är svårt att förstå att så små ägg behöver lika lång tid som stora ägg… 

Det verkar fungera så. Men man får prova sig fram till sitt eget perfekt kokta ägg!

Låter så skumt bara… Det är ju betydligt mindre vita runt gulan på ett vaktelägg än på ett hönsägg så man blir så paff, bara. Lite ologiskt, liksom. 

#39 Portlak lär inte tåla frost medan hampa sägs klara minus tio grader. Enklast om vi stänger Sverige på vintern och gör som flyttfåglarna. Funderar dock på om det höga omega-6 innehållet i hampafrön påverkar äggen. Läste någonstans att omega-3 äggen i handeln kan ha hög omega-6/omega-3 kvot.

2 min är lagom för vaktelägg 

Det man gör idag i modern hönsskötsel är att man mal ner gräs på sommaren o pressar detta till pellets.. finns antagligen att köpa på Granngården!!
Man borde kunna skörda Portlaken på samma sätt, fast enklast är nog att låt hönsen käka portlaken när den växer o ge dom gräspellets på vintern, det bestäms egentligen av vad du vill att dina ägg skall innehålla!!
Och skaffar man moderna äggläggningshöns så måste dom ha värpfoder och snäckskal, då de är så överavlade att bli läggningsmaskiner utöver vad deras kroppar klarar i vilt tillstånd på naturlig föda!
Bättre att försöka få tag på tradionella gammaldags hönsraser, de är mer anpasade för att leva enkelt på vad svenska förhållanden ger och på hushållsrester!
Dock så lägger dom inte så mycket ägg och inte så länge, men de lever längre i de flesta fall!
Kan som bonus kännas lite kul att man slår ett slag för bevarande av svenska lantraser!!
#56 Grönfoderpellets finns på grangården, för kaniner, kor mm, men hönsen är helt ointresserad av dessa -de är stora, hårda och oattraktiva. Testade även vid nåt tillfälla blöta up dom (hade blivit kvar efter vi slutat med kaniner) för att få hönsen att äta dom, men nej! Hö däremot är populärt.
så-nej, i modern hönsskötesel utfódrar man inte hönsen med gräspellets. De får ett spannålsbaserat färdigblandat foder sammansatt enligt den kunskap som finns om vad en värphöna behöver i kosten.
Moderna "industrihönor" värpar alldeles utmärkt på spannmål + matrester. Och att de har gener som möjliggör hög äggproduktion innebär inte att man måste utnyttja denna potential. Man kan låta bli pressa dom till maxproduktion genom att strunta i konstbelysning på vintern så de får en viloperiod.
Lantrashönor om de hålls på begränsade ytor behöver också snäckskal och proteinfoder eftersom de då inte har tillgång til allt de behöver för att sätta ihop sin kost själva. Sen håller jag med om att lantrashönor är trevliga! utöver att man kan bidra till att bevara raserna så är de bättre anpassade till klimatet i Sverige
Intresant i teorin det med portlak, men det kan nog vara ide att prova först om det är nåt de vill äta överhuvudtaget!

Mnja.. det var väl mest jag som fick för mig att de där gräspelletsen var till hönsen!!
Det är tydligen som så att gräsmjöl blandas i fodret på vintern!
"Grönmjöl är speciellt värdefullt för att ge fin färg på gulan, i synnerhet vintertid, när hönsen inte kan få färskt grönt."
http://www.dalarnasrf.nu/utfodring.html
Hmm.. kan man köpa grönmjöl eller får man göra det själv??

allt detta prat om höns får mig att verkligen vilja flytta ut på landet och skaffa höns.. (har lääänge velat ha egna höns)
varför ska det vara så svårt att få ekonimin att fungera!!!??
-.-
*frustrerad*